• Anonym (torr:()

Torr hårbotten hjälp

behöver råd om min torra hårbotten som jag antar att det är. Den "flagnar" otroligt mycket, det är väldigt äckligt. Kliar därför en hel del och mitt hår blir fett väldigt fort. Någon som haft liknanade och vet något bra schampoo ? behöver alla råd jag kan få, vet inte vad jag ska göra :(

• Svar på tråden Torr hårbotten hjälp
  • Pormoicheia

Oljeinpackning!

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Anonym

fungoral mjälschampo från apoteket har funkat bra på mig, min hårbotten blir sådan varje vinter och efter några tvättar har det försvunnit...

jag har en lättare variant av psoriasis som gör sig påmind under vintertid...

• Lapplandspärlan

Skippa schampot och tvätta bara med balsam, schampo är rena döden för hårbotten...

• Anonym

Jag har varit med om samma! Jag fick dra ner på min sockerkonsumtion för att det skulle bli bättre. Mycket som visar sig på utsidan börjar på insidan

• Anonym (balsam)

Jag slutade tvätta med schampo (använder balsam och inpackning) och efter tredje hårtvätten slutade det klia helt. Så kör balsammetoden!

• Justitia
    Aless skrev 2010-01-20 20:28:53 följande:
    www.aconordic.se/products/category/3906/20775... Funkar perfekt för mig! Får psoriasis i hårbotten då och då och detta får bort allt inom en vecka. Försöker dock tvätta håret varje kväll. Speciellt om jag haft något i håret så som spray m.m
    Aless: Har samma problem som dig, då och då med psoriasis i hårbotten (har inte fått något läkarutlåtande på det så, men jag började misstänka det för ett par år sedan). Blev just röda prickar lite var stans i hårbotten och att det flagnade ofta. Kan inte låta bli att skala i mitt hårbotten då. Har varit hos läkare och det enda jag fick då var tipset att använda fungoral mjälshampo, men visst, som om det hjälpte (INTE DET MINSTA!). Och om någon borde vetat så borde det ha varit läkaren, att jag eventuellt hade psoriasis i mitt hårbotten, men det har man själv fått komma på! Och ändå har jag sökt hjälp för problem med mitt hårbotten sedan jag var 16 år (är 30 idag)! Men inte en enda jäkla läkare har kunnat konstatera vad jag har för problem med mitt hårbotten eller varför jag tappade så mkt hår (mest då i tonåren).

TS: Det jag framför allt vill säga är att jag skippade helt alla vanliga/billiga shampoon och gick över till den som Aless "rekommenderar" apotekets shampo, i tron att den måste väl ändå vara bra, dock utan någon som helst effekt. Visst, man kan alltid testa och se om det hjälper på en, men personligen märkte jag att det inte gjorde någon skillnad ALLS!

Men sedan av en slump råkade jag ta upp det med min frisörska, och hon rekommenderade ett frisörsshampo, av märket: Matrix essentials, och det shampot inom denna serien som är mot just mjäl heter Actrol. Jag kan VARMT rekommendera detta shampot, speciellt om du har psoriasis i ditt hårbotten!

Vanliga shampon ska du skippa helt, dom gör mer skada än nytta, speciellt om man redan är känslig i sitt hårbotten, då är det bättre att göra som andra sagt här, att bara använd balsam i så fall. Personligen använder jag Actrol och sedan balsam som efter-behandling för att lättare kunna kamma igenom håret. Man måste ju ha något shampo som rengör håret också, räcker oftast inte med bara balsam.

Detta shampot finns på Panache, är på 250 ml och kostar 159 kr. Men vill man slippa problem med sitt hårbotten så är det verkligen värt pengarna! En gång togs shampot bort från deras sortiment (var på 500 ml från början för samma pris som nu) och då testade jag ett annat shampo som också var för mjäl från Panache, men 6 månader senare fick jag istället tillbaka mina hårbottenbesvär! Så lyssna inte på deras tips och råd. Ska du testa något så testa detta, inte för att de TROR att ett annat shampo skulle hjälpa just dig! De vet tyvärr inte alltid vad de pratar om, även fast man kan tro det när man lyssnar på dem, hehe.
  • Justitia

Jag har också fått starka steroider på recept från läkaren, men jag insåg att det inte var hållbart att använda dem fast de hjälpte. Problemet var ju återkommande!

Men med detta shampot (Actrol) så försvinner problemet helt och det kommer bara tillbaka om jag låter bli att använda detta shampot och återgår till sämre shampon under några månader! Det är absolut värt att testa, det är det enda jag kan säga, och speciellt om du har psoriasis i ditt hårbotten!

• Justitia

Hehe, återkommande stavfel/grammatisk fel: det ska vara din/min osv hårbotten.

• Justitia

Av någon anledning tänker jag på "håret" istället för "hårbotten" och böjer ordet fel hela tiden (ursäkter jag vet, men så är det. Det stör mig när jag gör sådana fel!)

Svar på tråden Torr hårbotten hjälp