• Anonym (torr:()

Torr hårbotten hjälp

behöver råd om min torra hårbotten som jag antar att det är. Den "flagnar" otroligt mycket, det är väldigt äckligt. Kliar därför en hel del och mitt hår blir fett väldigt fort. Någon som haft liknanade och vet något bra schampoo ? behöver alla råd jag kan få, vet inte vad jag ska göra :(

• Svar på tråden Torr hårbotten hjälp
  • Estrelinha

Jag har lindrig psoriasis i hårbotten men är allmänt väldigt torr och fnasig. För ett par månader sen stod jag inte ut, jag har ju Dermovat kutan lösning som jag masserar in, men jag vill inte behöva anv den varje dag plus att jag hade ett enda stort kliande huvud. Så jag köpte Head&Shoulders dry scalp care, och det har visat sig vara ett bra komplement till Dermovat som jag inte ens anv efter varje hårtvätt nu.

Hoppas du hittar något som passar för ditt huvud!

• LisaN78

Inte någon som skrivit här på länge. Men jag har besvär med torr hårbotten. Head & Shoulders hjälper. Men vi har gått över till att bara försöka använda ekologiskt och organiskt. Och det kan man absolut inte säga om Head & Shoulders. T.ex. ska man ju skölja rejält om man får det i ögonen.

Så min fråga är, finns det något organiskt och ekologiskt som man kan ha i håret för att få bort det torra/mjälliga?

Jag har använt John Masters shampoo som ska vara bra mot mjäll/torr hårbotten. Men det förvärrar bara. :(

Tacksam för svar.

• Mirris

Jag har Seborriskt eksem i hårbotten..som MASSOR med kliande mjäll.

För nån vecka sen fick jag tips från en kollega med samma problem att testa Ricinolja och Mandelolja!
    Jag blandar hälften hälften i en liten burk.. sen tar jag med fingrarna (en pipettflaska vore kanske bättre) o sen masserar jag in det noga.
    Det får sitta i minst en timma.. sen går det åt många shcamponeringar innan det flottiga försvinner. Ser/känner en VÄLDIG skillnad på dom 3 gånger jag gjort det här.

Innan har jag kört med receptbelagt schampoo och kortisonlösning Betnovat i flera år utan nånsomhelst skillnad!

Man köper båda oljorna på apoteket.. ricinoljan får man eventuellt be om  i kassan.   Ihop kostar dom en hundring ungefär så det är inga stora pengar ifall det inte funkar känner jag. 
    Man blir lite desperat när det bara RASAR om en så fort det kommer en liten vindpust 

• LisaN78

Tack för tipset!

Ska prova Ricinolja och Mandelolja.

Låter bara lite bökigt att gnugga in och låta det sitta. Men det får man väl ta för att problemen ska försvinna. :)

Kan man isåfall inte bara ta vanlig olivolja?

• Mirris

Ricinoljan är rätt seg, så därför är Mandeloljan bra att "spä" ut den. 
    Det blir som en inpackning... 

Ingen aning om olivoljan.. men prova..

• Anonym (Mandel/Ricin)

Jag kan också rekomendera mandelolja samt ricinolja i hårbotten! Har som en "plätt" med mjällig/skorvig hårbotten som kliar något djävulskt, och efter att ha testat olika schampoon (som inte fungerade) testade jag med mandelolja. Hårbotten blev MYCKET bättre efter bara 2 gånger! Dock har jag till skillnad från Mirris i oljan under natten, brukar ta det på helgerna då man slipper stressduscha på morgonen. Ricinoljan är också helt underbar! Rekomenderar starkt!

• Enda killen här

Tja, (Vore lämpligt om de som fått tips i tråden skulle vilja återkomma med resultatrapport) Jag har använt Head&Shoulders i 5 år men märkte snabbt att jag blivit "beroende" och vid uppehåll i 3 dagar eller mer får jag klåda och efterföljande sår i hårfästet. Trodde detta var min hårbotten som blivit beroende av H&S och är nu inne i en avvänjningsperiod (idag 6mån sedan min sista H&S kur). Nu försöker jag få min hårbotten att SJÄLV återfukta sig men det rasar "mjäll" (förmodligen inte mjäll) och klåda och/eller sår. Börjar tro på lätt PSORIASIS i hårbotten. Har testat Apotekets mjällschampo (som såklart inte funka) och Apotekets återfuktande och svalkande hårbotten gel (väldigt skönt men ingen permanent lösning). En enkel, men misslyckad lösning vore och gå tillbaka till H&S. Ska testa mandelolja med ricinolja nu också...

• FreddeP

Hej på er!

Jag har under det senaste året gjort lite egenforskning om hur man botar torr hårbotten. Här har ni mina bästa tips för en frisk hårbotten!

1 Gör en inpackning av håret, häll i 2 ägg, 2 msk olja, och lite vatten (ca 1 tsk) och gnugga in det i hårbotten. Låt det sitta någon timme och skölj sedan håret noga.

2 Använd INTE schampo när ni duschar utan använd istället balsam!

3 Detta kan låta konstigt, men drick mycket vatten!

4 Använd inte en massa skit i håret! (Vax hårsprej mm)

• mallan7904

Hejsan!
    Min dotter på 8år har haft väldigt torr och kliande hårbotten, så var vi på Noliamässan i Umeå där en kvinna hade gratis hårbottenundersökning. Hon tittade på min dotter och frågade vad vi använder för schampo m.m och vi brukar använda frisörschampo, helt fel enligt henne bara en massa kemikalier och skit. Hon hade varit frisör i 25år och tillverkar nu ekologiska produkter- La Cordier. köpte schampot hon rekommenderade, VIOL och en stråfuktare extra som man kan lägga i hårbotten . Har funkat hur bra som helst + att schampot har samma ph värde som våra egna tårar så det känns inte om det kommer i ögonen. Det är super koncentrerat så man behöver jättelite. Jag kan varmt rekommendera att ni som har besvär provar. Finns att beställa på nätet. Lycka till!

• Torr hårbotten

Ni ger många bra tips och råd... Men något ni inte vet eller ja ni verkar inte veta det... Det är att head&shoulders är för mjäll och detta torkar ut hårbotten. Ska man göra det så enkelt för sig som möjligt så lägg inpackning endast i hårbotten ett tag innan ni skall tvätta håret, det är mer skonsamt och tusen gånger bättre än h&s, massera hårbotten när ni schamponerar håret och överdosera INTE schampot, vilket många gör, skölj hellre förlänge när ni spolar ur schampot än för kort tid och riskera att ha kvar schamporester i hårbotten. Är bättre att lämna kvar balsam i håret än att tvätta bort schampot för dåligt.

• Cam75

Aldrig blivit hjälpt av nått schampoo.. endast Betnovat fr hudläkaren som jag sover med några nätter i rad när det är besvärligt. Klarar mig allt fr en månad upp till ett halvår efter det. Lycka till

• Anonym (Dexem)

Hej!

Har inte kollat nu om nån annan skrivit detta, men Dexem head kan jag rekommendera! Har torr hårbotten samt ibland eksem och då är denna jättebra för mig att ta till! Finns receptfritt på apotek

• Anonym (Äntligen)

SEBBORE SCHAMPO

Apoteket

Sååååååååå skönt att bli av med torr hud som gav sår och hudflagor i hårbotten

Svar på tråden Torr hårbotten hjälp