• DamnCat

Sfinkterrupturtråden, del 5

Hört talas om uttrycket "spricka hela vägen" i diskussioner kring förlossningar? Undrar du vad det innebär och hur man kan påverkas av det strax efter förlossningen och i det långa loppet? Vill du veta vad man kan göra för att förhindra att det sker? Undrar du om du själv tillhör någon riskgrupp? Då har du kommit rätt!

Här skriver vi om allt kring sfinkterruptur, hur vi blivit bemötta under BB-tiden och efteråt. Vi diskuterar och hjälper och stöttar varandra.

Lite mer information om sfinkterruptur:

Riskfaktor

* Förstföderska
    * Krystningstid > 30 min
    * Yttre press
    * Instrumentell förlossning
    * Otillfredställande överblick av perineum vid barnets framfödande
    * Avsaknad av perinealskydd
    * Uttalat perinealt ödem
    * Rakt klipp
    * Stort barn (> 4,5 kg).

Gradering av perineal bristning

* Grad 1: Enbart huden/vaginalväggen är skadad
    * Grad 2: Bäckenbotten, perineum, vagina
    * Grad 3: Partiell sfinkterruptur
    * Grad 3: Total sfinkterruptur
    * Grad 3: Sfinkterruptur, ospecificerad
    * Grad 4: Ruptur av analslemhinnan

Källa: www.sfog.se/ARG+intressegrupper/natupplaga/ARG46.pdf

De tidigare sfinkterrupturtrådarna:

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m39661680.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m43179687.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m45616117.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m48035573.html

Länkar som kan vara nyttiga:

Patienförsäkringen - Om du har skadats i vården:
    www.patientforsakringen.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 16:01

En länk med lite illustreringar på vad som händer under det aktiva skedet av förlossningen - då barnet ska ut - samt den kraft som underlivet då utsätts för: www.sfog.se/presentationer_sfogv08/Vaginala-perineala%20bristn_Gunilla%20Tegerstedt.pdf
  • Svar på tråden Sfinkterrupturtråden, del 5
  • gusta
    förvirrande skrev 2014-09-02 12:56:54 följande:
    eftersom det "bara" är ytlig muskulatur som opererats så är det inga restriktioner med hänsyn till lyft. Annat var det förra gången när jag ordnade levator-muskeln. Då var det 4 veckor utan lyft.

Det är praktiskt taget inte svullet mere och har slutat blöda från såret, efter cirka 10 dagar. Smärtstillande tog jag bara den första veckan.

När jag tittar i spegeln ser det faktiskt bättre ut och det var ren lycka häromdagen när jag slog en prutt när jag satt på en hård köksstol He he!!! Ingen lufttransport till fel ställe!!!!
    Hur är det för dig nu "förvirrande"? Känner du dig återställd?
  • ET90

Hej alla! Behöver input. Nu har det gått fyra månader sedan min sfinkterruptur, partiell. Har fortfarande väldigt ont i själva ärret, känns hårt och riktigt riktigt ömt ner till sfinktern. Hur upplevde ni att läget var fyra månader efter sfinkterrupturen? Går det över? Kan jag göra ngt? Det liksom svider och sticker till ibland.. Nerver? Snälla dela med er av allt ni vet, från fyra månader efter sfinkterruptur och framåt.... Please

• JhjärtaK
    ET90 skrev 2014-11-02 14:32:51 följande:

Hej alla! Behöver input. Nu har det gått fyra månader sedan min sfinkterruptur, partiell. Har fortfarande väldigt ont i själva ärret, känns hårt och riktigt riktigt ömt ner till sfinktern. Hur upplevde ni att läget var fyra månader efter sfinkterrupturen? Går det över? Kan jag göra ngt? Det liksom svider och sticker till ibland.. Nerver? Snälla dela med er av allt ni vet, från fyra månader efter sfinkterruptur och framåt.... Please

Vad jag minns så hade vi sex första gången efter ca 4 månader och det var inte speciellt skönt. Stramade i ärret ordentligt. Jag tror inte att jag hade ont eller kände av det i övrigt men ca 9 månader senare så hade vi sex igen och då kändes det precis som innan rupturen så det läker mycket under det första året. Känner nu (2,5 år sedan) inte av rupturen alls.

Men ring och be om ett återbesök till sjukhuset som sydde dig om du inte redan har ett sådant inplanerat. Lycka till!
  • JhjärtaK

Här kommer en liten uppdatering.

Jag fick en total ruptur grad 4 för 2,5 år sedan där även 0,5 cm av analslemhinnan sprack och är i princip 100% återställd.

Jag är nu gravid igen i vecka 19 med tvillingar och pratade med "min" läkare på specMVC och hon berättade att i Gbg så rekommenderas man snitt om analslemhinnan varit inblandad. Kändes så himla skönt att faktiskt få en konkret rekommendation även om jag även utan den säkerligen valt snitt pga att de är två.

Jag har hittills inte upplevt att min ruptur har påverkats av graviditeten men inser att detta såklart kan komma ju större jag blir.

• ET90

Hej igen! Sex går bra, i alla fall om jag rider, andra ställningar när det blir tyngd mot mellangården undviker vi just nu. Men jag kan inte minnas att jag haft speciellt ont i själva ärret/bristningen till vardags från två månader efter förlossningen. Så jag undrar varför det kommer nu från ingenstans.. Vid mens känns det ordentligt, men nu har jag inte mens ändå känns det.. Ngn som varit med om liknande? Hur lång tid tog det innan det inte ömmade alls när ni nuddade eller kom emot själva mellangården? Tacksam för alla svar!

• MiniV

Hej!

Äntligen har jag hittat den här tråden! Jag har inte hunnit läsa så mycket ännu, men tänkte att jag kunde berätta om mig själv?

Min dotter (Första barnet) föddes den 12 juli i år, 51 cm lång och 3510 tung. Efter ett snabbt öppningsskede (från 4 cm till10 cm på två timmar) stannade förlossningen av och jag fick värkförstärkande.

Tillslut såg hennes värden dåliga ut och hon fick hjälpas ut med sugklocka. Hon kom med vidöppen kronbjudning och på ett drag med klockan, vilket ledde till en total sfinkterruptur grad 3 och 4 (står det i mina papper). Jag syddes ihop på operation två och en halv timme efter förlossningen och hade inte jätteont till en början.

Min kropp har utöver detta över kompenserat läkningen därnere och skapat så mycket ärrvävnad att jag fick åka in och skära bort den och få lite fler stygn...

Nu går tankarna till hur samlivet ska bli, eftersom jag inte vågat mig på det ännu.

Hoppas kunna få prata med andra som förstår min situation här! :)

• förvirrande
    gusta skrev 2014-10-29 09:33:21 följande:

Hur är det för dig nu "förvirrande"? Känner du dig återställd?

Jag är mycket positiv till resultatet efter den senaste operationen. Ett litet aber... Efter sex får jag en liten, liten blödning i ärret. Ett par dagar bara och absolut inte någon stor mängd. Jag har i dagarna kontaktat sjukhuset som opererade och väntar på att läkaren ska ringa tillbaka.

Men överlag är jag mycket nöjd ????
  • JhjärtaK
    MiniV skrev 2014-11-03 16:08:41 följande:

Hej!

Äntligen har jag hittat den här tråden! Jag har inte hunnit läsa så mycket ännu, men tänkte att jag kunde berätta om mig själv?

Min dotter (Första barnet) föddes den 12 juli i år, 51 cm lång och 3510 tung. Efter ett snabbt öppningsskede (från 4 cm till10 cm på två timmar) stannade förlossningen av och jag fick värkförstärkande.

Tillslut såg hennes värden dåliga ut och hon fick hjälpas ut med sugklocka. Hon kom med vidöppen kronbjudning och på ett drag med klockan, vilket ledde till en total sfinkterruptur grad 3 och 4 (står det i mina papper). Jag syddes ihop på operation två och en halv timme efter förlossningen och hade inte jätteont till en början.

Min kropp har utöver detta över kompenserat läkningen därnere och skapat så mycket ärrvävnad att jag fick åka in och skära bort den och få lite fler stygn...

Nu går tankarna till hur samlivet ska bli, eftersom jag inte vågat mig på det ännu.

Hoppas kunna få prata med andra som förstår min situation här! :)

Välkommen även om jag beklagar att du behöver vara här såklart. Och grattis till dottern!

Bra att du inte haft ont och att de på sjukhuset följt upp dig.

Ang sex så testade vi första gången efter 3-4 månader. Det var inte sådär jättekul, stramade mycket i ärret och vi försökte sedan inte igen förrän dottern var ca året och då kändes det precis som innan, lättnad!! Då hade jag fått tillbaka min mens också vilket säkert gjorde att slemhinnorna inte var så sköra längre.

Jag är nu gravid igen i vecka 20 och väntar tvillingar denna gång och då jag fick en grad 4 där slemhinnan också var inblandad så rekommenderas jag snitt denna gång. Känns väldigt bra att fått en rekommendation till slut efter att innan vara hört "det får du avgöra själv".

Jag tyckte att det blev en väldig förbättring under hela det första året så det kommer att gå bra för dig säkerligen
  • MiniV
    JhjärtaK skrev 2014-11-08 07:43:04 följande:

Välkommen även om jag beklagar att du behöver vara här såklart. Och grattis till dottern!

Bra att du inte haft ont och att de på sjukhuset följt upp dig.

Ang sex så testade vi första gången efter 3-4 månader. Det var inte sådär jättekul, stramade mycket i ärret och vi försökte sedan inte igen förrän dottern var ca året och då kändes det precis som innan, lättnad!! Då hade jag fått tillbaka min mens också vilket säkert gjorde att slemhinnorna inte var så sköra längre.

Jag är nu gravid igen i vecka 20 och väntar tvillingar denna gång och då jag fick en grad 4 där slemhinnan också var inblandad så rekommenderas jag snitt denna gång. Känns väldigt bra att fått en rekommendation till slut efter att innan vara hört "det får du avgöra själv".

Jag tyckte att det blev en väldig förbättring under hela det första året så det kommer att gå bra för dig säkerligen

Ja, det är tur att jag har en fin dotter - hade ju förstås gärna sluppit hamna här, men nu är livet inte alltid så enkelt! ;)

Tvillingar, vad spännande! Jag har tänkt mycket på framtida barn och hur utkomsten ska ske, men så länge vi inte har sex så blir det ju inga syskon! Skönt med rekommendation i alla fall!

Skönt att höra om sexet, inte bara skit att få tillbaka men sen med andra ord? Jag tänkte att vi skulle försöka hitta ett tillfälle att ha sex på innan jag ska på mitt nästa återbesök, men vi får se hur det går med det... Vår tjej gillar nämligen inte att sova ensam...
  • JhjärtaK
    MiniV skrev 2014-11-15 13:53:56 följande:
    Ja, det är tur att jag har en fin dotter - hade ju förstås gärna sluppit hamna här, men nu är livet inte alltid så enkelt! ;)

Tvillingar, vad spännande! Jag har tänkt mycket på framtida barn och hur utkomsten ska ske, men så länge vi inte har sex så blir det ju inga syskon! Skönt med rekommendation i alla fall!

Skönt att höra om sexet, inte bara skit att få tillbaka men sen med andra ord? Jag tänkte att vi skulle försöka hitta ett tillfälle att ha sex på innan jag ska på mitt nästa återbesök, men vi får se hur det går med det... Vår tjej gillar nämligen inte att sova ensam...
    Haha, var samma med vår tjej så det blev få tillfällen till sex det första året men sen blev det bättre

Om ni vill försöka så ha lite glidmedel hemma är ett tips då ens slemhinnor är sköra innan mensen återkommit (om din inte har gjort det redan vill säga).

Man behöver inte tänka på ev nästa barn nu när du är mitt uppe i ditt första (även om jag förstår att du gör det, det gjorde jag också) utan det kommer av sig själv om ett tag. Då kan det vara bra att få kontakt med en erfaren gynekolog/förlossningsläkare där du bor och bli undersökt ordentligt och få ett utlåtande kring hur det ser ut.
Svar på tråden Sfinkterrupturtråden, del 5