• Anonym (lolla)

är det Ok att köpa häst fast man inte är hästexpert!!?

Detta inlägg ligger inte under kategorin ekonomi men lite har det väl med pengar också att göra... men vill bara inte bli nertrackad av de hästmänniskor som kan finnas här.

Det är så att jag är 23... började rida när jag var 5 år, men jag prioritera vännerna eller så skrev min mamma ut mig från ridningen när jag va 12år hur som helst var det där jag sluta....

Har ridit efter att jag slutar men inte regelbundet och ibland med långa mellanrum...

Men nu vill jag köpa häst helt enkelt.. tror att det hade gjort mig gott och lycklig och sedan älskar jag ju hästar men är ingen hästnörd som skulle fungera med folk som går och rider på ridskolor så snälla kom inte med det som förslag.

Dessutom jobbar jag varannan full vecka och har en dotter som fyller 1 i feb.... e jag lite för crazy.. tycker ni som ens tänker på att skaffa häst!?

• Svar på tråden är det Ok att köpa häst fast man inte är hästexpert!!?
  • Anonym

Ja om du skaffar häst så MÅSTE du ju bli en riktig "hästtjej". Det krävs ju ett väldans engagemang..

• Anonym (...)

Som jag förstår har du bara gått på ridskola?

Jag har själv haft hästar i flera år, men då bodde jag hemma och hade stall på gården.

Idag med barn skulle jag aldrig skaffa mig en häst, möjligen om jag kunde ha den på gården och jobbade 50%

det tar oerhört mycket tid, kostar mycket pengar, särsklit om du ska hyra in den någonstans, + att du då kanske måste betala extra för in och utsläpp mm, beroende på vad du själv kan göra hos hästen.

Men vill du verkligen och har tid å pengar så går det självklart!

• Anonym (hästägare)

Jag tycker att du kanske borde börja med att bli medryttare eller fodervärd. Det är klart att man kan köpa häst. Men det är ett väldigt stort åtagande både ekonomiskt och tidsmässigt. Du får räkna med att inköpet av hästen är det billigaste, fastän en billig häst kostar runt 80 000kr i inköp. Sen med uppstallning, hovslagare, försäktingar, veterinärer och foder så landar du på en månadskostnad från 7 000 kr och uppåt lite beroende på vart i landet du bor. Sen får du räkna med minst 3 timmar i stallet per dag. Tro nu inte att jag försöker skrämma dig, jag kombinerar själv häst med familj. Men jag arbetar också som ridlärare, så jag kan pussla ihop det här på ett annat sätt. Jag försöker bara rada upp sånt som man kanske inte vill tänka på men som är otroligt viktigt att man tänker till före. Nä medryttare skulle jag satsa på om jag vore du. För då får du en ärlig chans att känna dig för utan att köpa häst först, och skulle häst vara din melodi. Jamen visst köp en häst.

• Anonym (Ja, med)

Varför inte bli medryttare på en häst?? då kan du ju få allt det roliga, samt att du inte har hela ansvaret..

• Anonym (...)
    Anonym (hästägare) skrev 2010-01-11 10:57:24 följande:
    Jag tycker att du kanske borde börja med att bli medryttare eller fodervärd. Det är klart att man kan köpa häst. Men det är ett väldigt stort åtagande både ekonomiskt och tidsmässigt. Du får räkna med att inköpet av hästen är det billigaste, fastän en billig häst kostar runt 80 000kr i inköp. Sen med uppstallning, hovslagare, försäktingar, veterinärer och foder så landar du på en månadskostnad från 7 000 kr och uppåt lite beroende på vart i landet du bor. Sen får du räkna med minst 3 timmar i stallet per dag. Tro nu inte att jag försöker skrämma dig, jag kombinerar själv häst med familj. Men jag arbetar också som ridlärare, så jag kan pussla ihop det här på ett annat sätt. Jag försöker bara rada upp sånt som man kanske inte vill tänka på men som är otroligt viktigt att man tänker till före. Nä medryttare skulle jag satsa på om jag vore du. För då får du en ärlig chans att känna dig för utan att köpa häst först, och skulle häst vara din melodi. Jamen visst köp en häst.
    80 000 kronor för en billig häst? Alla hästar kostar då inte sådanna summor, klart det finns billigare hästar.
  • summerhunter

För det första får du räkna med att hästen tar TID, räkna med minst 1 h om dagen dvs om du inte skall rida.

Sedan kostar hästen, mat, strö, stallhyra, försäkringar, veternär, vaccinationer, skor, verkning, utrustning till dig och hästen osv osv. Räkna med några tusenlappar i månaden.

Har du kunskapen? Ok, att du inte är duktig på att rida etc, men när man har häst så är hästhållningen den största delen. Du kan ju alltid ackordera in hästen i ett fullservice stall och se till att du kan få hjälp.

Jag skulle faktiskt rekommendera dig att bli medryttare istället! Du slipper ridskolan, och får pyssla oc sköta om en häst som du lär känna ordentligt.

Men tänk dig; hela november, mörkt, blött/halt och allmänt ruggigt. ÄNDÅ måste du till hästen mellan 1-3 h vare dag. Kanske krävs en sk hästnörd för det?!?

• 0028

jag är gravid och bebis kommer i april, har fem barn innan äldsta blir 7 i år och minsta blev presis 1, vi har stor gård me andra djur, själv har jag ALDRIG gått på ridskola, har lärt mej själv på kompisars och farmor och farfars hästar dom hade när jag var liten....i helgen kommer våran första häst som vi har köpt hem herre gud skulle man tänka på vad alla andra tyckte hela tiden så skulle man juh inte ha något alls...tycker du ska gå efter vad du själv vill och inte lyssna på andra....

• Anonym (hästägare)

Klart att det finns billigare hästar men vad får du då för pengarna?? En unghäst ja visst, men inte alla kan köpa unghästar. Om du nu ska köpa en häst så ska man köpa en frisk bra häst, och då kostar dom....

• Trollet Ludenben
    Anonym (Ja, med) skrev 2010-01-11 10:58:44 följande:
    Varför inte bli medryttare på en häst?? då kan du ju få allt det roliga, samt att du inte har hela ansvaret..
    Jag håller om medryttare. Det är praktiskt och bra till en början. Jag var medryttare på en underbar fjordning 3 dagar i veckan under flera år.
    Jag red ut själv eller med kompisar i skogen, nöjesridning för motion och avkopplings skull. Jag tog privatlektioner en period på den hästen jag var medryttare på men det var inget måste utan det var för att jag ville bättra på min ridning.
    Det ansvaret jag hade över hästen var utöver ridningen mockning, fodring, han skulle ryktas och tas om han det dagar som var mina samt underhåll och skötsel av lädergrejerna som träns/sadel.
    Resten av ansvaret var ägarens. Perfekt. Börjar jag rida igen blir det som medryttare. Skulle aldrig vilja ha egen häst för det är för mycket ansvar.
    Så det är nåt jag rekomenderar.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • MyFine
    Anonym (hästägare) skrev 2010-01-11 11:03:12 följande:
    Klart att det finns billigare hästar men vad får du då för pengarna?? En unghäst ja visst, men inte alla kan köpa unghästar. Om du nu ska köpa en häst så ska man köpa en frisk bra häst, och då kostar dom....
    Klart man kan hitta en perfekt häst billigare än för 80000:-, det beror ju helt på vad man har för ambitioner. Tror inte TS har tänkt sig ut på tävlingsbanorna kanske?
    Mitt halvblod som jag tävlade med i hopp o dressyr kostade mig "bara" 35000, nordisen jag hade efter kostade 15000 och var en helt underbar häst. Så att man ska behöva betala såna summor för en frisk bra häst är ju bara svammel.
  • MyFine

Ts: Tycker det låter som bättre förslag som måga andra här kommer med, att du blir medryttare på någons häst.
    Känner du att du har tillräckliga kunskaper för att skaffa häst? Nu menar jag inte bara om ridningen utan om hästhållning i helhet. Det är mycket att tänka på när man har egen häst, ex foder, sjukdomar, skador, utrustning osv. Det är en hel del att ha i skallen. Jag som har haft häst hela mitt liv, till bara för nått år sedan, har redan glömt massor och skulle känna mig lite osäker inför att köpa häst igen.

• Anonym

Är själv 24 år och har ett barn på 1 år och en till på väg vilken dag som helst. Fick min häst av min mamma för ett par månader sen. Hästen kostade mig inget i inköp men sen är det ju försäkring, hö, strö, stallplats, hovslagare m.m som kostar. Min häst kostar 161 kr/mån i försäkring och 200 kr i hovslagare varannan månad. Nu har jag tur som har gratis stallplats och hö. Foder utöver hö köper jag själv.

Om jag var du skulle jag kolla upp försäkring, stallplats osv innan och räkna på om du har råd med det.

• Anonym (...)
    Anonym (hästägare) skrev 2010-01-11 11:03:12 följande:
    Ja jag kan hitta en bra häst för 10000 om jag letar, som också då är frisk. Beroende på vad man ska ha hästen till därefter så kostar det. Om jag har förstått TS rätt så handlar det inte om en tävligshäst..
  • yodi

tycker att det låter som en bra ide att först bli medryttare.
    dels hinner du fräsha till dina kunskaper lite, sen ser du hur det blir med tiden med tanke på din dotter.

man behöver inte vara expert men det krävs tid,engagemang och interesse, sen är det en stor fördel om du har någon kunnig att be om råd.

• straw2008

Jag är väl som TS ungefär... fast jag har aldrig gått på ridskola utan har endast erfarenhet av egen häst som liten.

Jag tyckte att utbudet av medryttehästar var så extremt begränsat i sthlm så jag gick o köpte mig en häst för 6 år sen :O)

MEN nu är den tyvärr såld, fanns ingen chans för mig att behålla den då jag fått barn, gemensam ekonomi o ingen tid över....

JAg saknar de underbara söndagarna då vi allltid tog långturer eller då man stod i vårsolen utan stress o borstade eller bara hängde mednågon likasinnad :O)

MEN jag saknar inte de månaderna jag stod utan medryttare eller de månader hästen kostade 5 000 kr... ej heller insläppen/utsläppen som vi alla delade på mitt i vintern en del hästar skulle ha 2 täcken på sig dessutom.

Tycker det låter toppen att bli medryttare, då slipper du fodra eller släppa ut 25 hästar på julaftonsmorgon..

Lycka till

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Anonym (lolla)

Tack för alla bra svar... glad att det inte varit så mycket kritik mot mig...

Sen att jag skrev hästnörd i min trådstart var pga av att jag tycker att tjejer som hänger på stall brukar ha en o samma attityd... på ett ungefär!!

I allafall så har jag tagit till mig mycket... tänkte ju inte köpa en tävlingshäst nej.

Men de som söker medryttare som jag sett skriver att dom vill ha rutinerade ryttare...

det tog jag som proffs...

Men jag ska nog försöka hitta en häst att bli medryttare till.... Har för några dagar sedan plusat... så får nu se om vi får lugna oss med häst ett tag .....

Tack igen för era svar!

Svar på tråden är det Ok att köpa häst fast man inte är hästexpert!!?