• sosabobinona

Ska adoptera från Vietnam..

Hej!
    Jag och min sambo planerar att adoptera och vi har pratat om att välja Vietnam. Jag vill gärna höra om era erfarenheter och få lite råd, vore jättekul att höra från någon som adopterat från just Vietnam. =)
    MVH//Sabina

• Svar på tråden Ska adoptera från Vietnam..
  • Preciouskids

Sverige saknar just nu avtal med Vietnam. Försök att inte "hänga upp er" på ett speciellt land förrän ni kommit långt fram i adoptionsorganisationens kö, ni kan vara tvungna att tänka om många gånger innan det blir dags. Vilka länder som är möjliga att adoptera ifrån skiftar snabbt...

• Linnis

Hej. Vad skojigt att ni ska adoptera. Dock får ni nog tänka om gällande val av land då adoptioner från Vietnam till Sverige inte görs längre på grund av att avtalet mellan länderna upphört. Men det finns ju andra länder. Läs gärna mer på organisationernas sidor (Adoptionscentrum, FFIA, Barnens Vänner och Barnen framför allt). Kraven är olika länder och förändringar sker kontinuerligt.

Och bli sökandemedlemmar hos en eller flera organisationer(om ni inte redan gjort det) samt kontakta socialförvaltningen för att göra utbildning och hemutredning. Det är långa väntetider i adoptionsvärlden.

Mvh Linnis

• sari

Det är inte möjligt att välja Vietnam som adoptionsland längre. Det stängde för ansökningar för ca 1 år sen.
    Möjligheten finns att det öppnar igen i framtiden. Men det är långt ifrån säkert och ingen vet just nu när det i så fall blir aktuellt.
    Om Vietnam öppnar igen kommer nog processen att se annorlunda ut än den gjort tidigare. Förutsättningen för ett öppnande är (gissar jag) att Vietnam skriver på barnkonventionen och genomgripande ser över processen. Vilka praktiskta förändringar som kommer att beröra de som kommer att adoptera vet ingen idag.

Om ni befinner er i början av adoptionsprocessen kanske ni är färdiga precis lagom till ett öppnade, ingen vet just nu. Men Vietnam var innan det stängde det land som i särklass hade längst kö för att få skicka sina handlingar. Detta därför att de inte hade så många regler för vilka som fick adoptera. De som inte hade möjlighet att välja andra länder väntad i länge i Vietnamkön. Bland annat var Vietnam det enda land dit ensamstående kunde skicka handlingar med samma kötid som par. De senaste åren adopterades därför nästan 100% av barnen via AC av singlar.

• mammamys06
    sari skrev 2010-01-11 11:49:38 följande:
    Det är inte möjligt att välja Vietnam som adoptionsland längre. Det stängde för ansökningar för ca 1 år sen.Möjligheten finns att det öppnar igen i framtiden. Men det är långt ifrån säkert och ingen vet just nu när det i så fall blir aktuellt.Om Vietnam öppnar igen kommer nog processen att se annorlunda ut än den gjort tidigare. Förutsättningen för ett öppnande är (gissar jag) att Vietnam skriver på barnkonventionen och genomgripande ser över processen. Vilka praktiskta förändringar som kommer att beröra de som kommer att adoptera vet ingen idag.Om ni befinner er i början av adoptionsprocessen kanske ni är färdiga precis lagom till ett öppnade, ingen vet just nu. Men Vietnam var innan det stängde det land som i särklass hade längst kö för att få skicka sina handlingar. Detta därför att de inte hade så många regler för vilka som fick adoptera. De som inte hade möjlighet att välja andra länder väntad i länge i Vietnamkön. Bland annat var Vietnam det enda land dit ensamstående kunde skicka handlingar med samma kötid som par. De senaste åren adopterades därför nästan 100% av barnen via AC av singlar.
    100% av barnen bia AC var singlar?? Det tror jag nog inte stämmer så bra, nog för att många som adopterade var det och säkert mer än hälften men vi var väldigt många som var par som kom hem med barn 2007. Har du någon statistik på det? *nyfiken*

Om Vietnam kommer igång igen så kommer det säkerligen vara fler krav på adoptivföräldrarna än det var innan stoppet. Bl a kommer det antagligen vara BMI-krav och andra hälsokrav (skulle kunna tänka mig att det kan bli liknande krav som Kina kom med tidigare och som gäller nu också) förutom att det fortfarande ska gå att adoptera som ensamstående. Pratade med personer i Vietnam som jobbade med Sverige och adoptioner hit och de pratade om detta.

Mitt råd till dig ts är att ställa er i kö i en eller flera adoptionsorganisationer nu eftersom ni vill adoptera. Sedan vilka länder som kan bli aktuella för er får nästan tiden utvisa, allt beror på så klart ländernas krav på er och sedan är det så att länder stängs och nya öppnas från en dag till en annan, så är det så man bör vara öppen vad gäller länderna i början och även längre in i adoptionen. Det är inte helt ovanligt att man även när man skickat sina papper till ett land och väntar barnbesked därifrån faktiskt får lov eller väljer efter diskussion med organisationen man adopterar igenom drar tillbaka sin ansökan och skickar till ett annat land för det blir stopp eller något händer i ens eget liv som gör att man inte passar in på kraven i just det landet eller liknande eller att det inte kommer några barn just då eller tills vidare. Så bestäm inte land ännu utan ha några alternativ.

Jag tycker det är jättetrist att det inte går att adoptera från Vietnam längre, vi har ju gjort det och jag kan verkligen rekommendera att adoptera därifrån, vi har världens underbaraste son därifrån och folket, landet och allt var så himla fantastiskt! Hur som helst och var som helst man får sitt barn ifrån så blir det ändå rätt barn man får, det är fantastiskt
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • sari
    mammamys06 skrev 2010-01-11 12:03:45 följande:
    100% av barnen bia AC var singlar?? Det tror jag nog inte stämmer så bra, nog för att många som adopterade var det och säkert mer än hälften men vi var väldigt många som var par som kom hem med barn 2007. Har du någon statistik på det? *nyfiken*
    Min statestik är från vänner som är singlar och adopterat från Vietnam via AC. Jag skrev också NÄSTAN 100% och de senaste åren. Det har inte alltid varit så, det var när Kina stängde för singlar maj 2006 och väntetiderna för de som hunnit få iväg sina ansökan skenade. Då blev Vietnam det enda alternativet för många singlar, och många bytte från Kinakön till Vietnam. Singlar hade då ett stort försprång i kötid hos AC, då singlar alltid behövt mer kötid än par. Vietnam via BFA är en annan historia då BFA inte hade Kina och de flesta singlar valde bort dem som organisation. Ingen vet hur det kommer att se ut när Vietnam öppnar igen, förmodligen mer jämt fördelat mellan par och singlar. Då även par nu hunnit samla kötid. Men frågan är vilka som väntar något extra år eller väljer andra länder om möjligheten finns.
  • sosabobinona

OK... hmmm... ja, alla skriver här att Vietnam inte är öppet för adoption just nu... med tittar jag på adoptionsccentrums hemsida så verkar det inte vara några bekymmer... får kolla upp detta en extra gång helt klart...=)

• sosabobinona

Ja, det stämmer som ni skriver..  tråkigt men sant... Någon som vet om det finns andra länder som kan vara aktuella för oss som är 25 och 28 år? Vi ska gifta oss i Maj... tror bara det är colombia som kan vara aktuellt då...

• mammamys06
    sosabobinona skrev 2010-01-11 12:58:20 följande:
    Ja, det stämmer som ni skriver..  tråkigt men sant... Någon som vet om det finns andra länder som kan vara aktuella för oss som är 25 och 28 år? Vi ska gifta oss i Maj... tror bara det är colombia som kan vara aktuellt då...
    Ja, Vietnam är stängt helt och hållet för adoptioner, står om det på Adoptionscentrums hemsida. Du ser ju kraven på deras landsida också, du vet ju bäst vilka krav ni lever upp till och inte. Det viktigaste ni kan göra här och nu är att bli medlemmar i en eller flera organisationer, jag kan rekommendera AC men även ffia, Bfa-a och barnens vänner är andra organisationer som rekommenderas av många här på fl. Bra att ni ska gifta er då det är ett krav. Ni kan också höra er för kring föräldrautbildningen som är obligatorisk, många utredare vill att man ska ha gått den innan man påbörjar en hemutredning. Så hör med er kommun vilken föräldrautbildning de rekommenderar. Och spar pengar då adoption kostar mycket pengar. Lycka till
  • Cerdrica

Jag vill bara tillägga att Kina stängde för singlar 2007 (inte 2006).

Till TS vill jag säga att det finns fler organisationer än AC, ring runt och fråga vilka länder som kan passa er.

Den som lever får se
  • mammamys06
    sari skrev 2010-01-11 12:26:18 följande:
    Ok, tror iofs att det var väldigt många singlar som fick barn via AC och att det var betydligt fler singlar än par som fick barn därifrån men inte NÄSTAN 100% är min bild men men, spelar ingen roll egentligen
Svar på tråden Ska adoptera från Vietnam..