sari skrev 2010-01-11 11:49:38 följande:
Det är inte möjligt att välja Vietnam som adoptionsland längre. Det stängde för ansökningar för ca 1 år sen.Möjligheten finns att det öppnar igen i framtiden. Men det är långt ifrån säkert och ingen vet just nu när det i så fall blir
aktuellt.Om Vietnam öppnar igen kommer nog processen att se annorlunda ut än den gjort tidigare. Förutsättningen för ett öppnande är (gissar jag) att Vietnam skriver på barnkonventionen och genomgripande ser över processen. Vilka praktiskta förändringar som kommer att beröra de som kommer att adoptera vet ingen
idag.Om ni befinner er i början av adoptionsprocessen kanske ni är färdiga precis lagom till ett öppnade, ingen vet just nu. Men Vietnam var innan det stängde det land som i särklass hade längst kö för att få skicka sina handlingar. Detta därför att de inte hade så många regler för vilka som fick adoptera. De som inte hade möjlighet att välja andra länder väntad i länge i Vietnamkön. Bland annat var Vietnam det enda land dit ensamstående kunde skicka handlingar med samma kötid som par. De senaste åren adopterades därför nästan 100% av barnen via AC av singlar.
100% av barnen bia AC var singlar?? Det tror jag nog inte stämmer så bra, nog för att många som adopterade var det och säkert mer än hälften men vi var väldigt många som var par som kom hem med barn 2007. Har du någon statistik på det? *nyfiken*
Om Vietnam kommer igång igen så kommer det säkerligen vara fler krav på adoptivföräldrarna än det var innan stoppet. Bl a kommer det antagligen vara BMI-krav och andra hälsokrav (skulle kunna tänka mig att det kan bli liknande krav som Kina kom med tidigare och som gäller nu också) förutom att det fortfarande ska gå att adoptera som ensamstående. Pratade med personer i Vietnam som jobbade med Sverige och adoptioner hit och de pratade om detta.
Mitt råd till dig ts är att ställa er i kö i en eller flera adoptionsorganisationer nu eftersom ni vill adoptera. Sedan vilka länder som kan bli aktuella för er får nästan tiden utvisa, allt beror på så klart ländernas krav på er och sedan är det så att länder stängs och nya öppnas från en dag till en annan, så är det så man bör vara öppen vad gäller länderna i början och även längre in i adoptionen. Det är inte helt ovanligt att man även när man skickat sina papper till ett land och väntar barnbesked därifrån faktiskt får lov eller väljer efter diskussion med organisationen man adopterar igenom drar tillbaka sin ansökan och skickar till ett annat land för det blir stopp eller något händer i ens eget liv som gör att man inte passar in på kraven i just det landet eller liknande eller att det inte kommer några barn just då eller tills vidare. Så bestäm inte land ännu utan ha några alternativ.
Jag tycker det är jättetrist att det inte går att adoptera från Vietnam längre, vi har ju gjort det och jag kan verkligen rekommendera att adoptera därifrån, vi har världens underbaraste son därifrån och folket, landet och allt var så himla fantastiskt! Hur som helst och var som helst man får sitt barn ifrån så blir det ändå rätt barn man får, det är fantastiskt