• L E A

Hur lätt får du tag på din bm?!

Undrar en sak?! När ni behöver komma i kontakt med er bm hur går det till? Nu menar jag utanför dom besök ni bokat tillsammans.

Var bor ni?
    Hur snabbt får ni tag på er bm?
    Hur går ni till väga?! (samtal, sms, mail?!)

Här tar det nämligen en jäkla tid!

Dom har telefontid på vardagarna mellan 08:15-08:45 och 13:15-13:45! Man ska ha en jäkla tur om man kommer fram. När man väl kommer fram så talar man om att man behöver komma i kontakt med sin bm. Det skrivs upp och ska då förmedlas till henne. Sen kan det ta 2-3 upp till 5 dagar innan hon ringer.

Går man dit så finns det i princip ingen chans o komma till henne om man inte råkar springa på henne en snabbis. Då är hon oftast stressad och man hinner knapt få fram det man vill.

Oftast rör det sig om frågor som man inte kunnat få svar på via 1177 eller någon annan rådgivning.

• Svar på tråden Hur lätt får du tag på din bm?!
  • Igelkotten

Min BM får jag inte kontakt med.

Man ringer till dem när de har telefontid och om de svarar i telefon så får man prata med den BM som svarat i telefon helt enkelt.

Vill jag prata med min BM får jag boka en tid via den som svarat i telefon.
    (tur att jag inte vill det)

Är det viktiga frågor kan man ju fråga förlossningen
    (beror kanske hur långt gången man är)

• Pumpkin

Min barnmorska är lätt att få tag i. Endera ringer jag på hennes direktnummer och lämnar ett meddelande så ringer hon upp senare under dagen, eller så mailar jag direkt till henne och då får jag oftast svar senare under dagen eller allra senast dagen efter. Går till Mama Mia i Stockholm (privat MVC).

• yodi

jag är väldigt nöjd med mvc där jag går, min bm har fasta telefon tider, utanför dom så finns det en sköterska som svarar och kan hjälpa en med frågor.

jag kan även tala in ett medelande på hennes telefonsvarare så ringer hon upp någon gång samma dag. man kan även maila sina frågor till barnmorskorna så svarar någon av dom på mailet samma dag, även om det kanske inte är just den jag går hos.

nu ligger mvc i anknytning till ett sjukhus och har förmodligen därför bättre resurser.

på det mvc jag gick när jag väntade första barnet var det en helt annan historia, där var det i princip omöjligt att få tag på bm.

• Igelkotten

Ja, glömde skriva att jag går på Farsta MVC (inte privat med andra ord)
    så då blir servicen sunkigare.

Förra gången jag var gravid bytte jag till en privat istället.

• L E A
    Igelkotten skrev 2010-01-11 11:40:32 följande:
    Ja, glömde skriva att jag går på Farsta MVC (inte privat med andra ord)så då blir servicen sunkigare.Förra gången jag var gravid bytte jag till en privat istället.
    Gick också privat men då denna klinik valt att inte ta hand om gravida kvinnor efter v12 så var jag tvungen o byta. Dom har inga resurser som kan klara av det och flyter ens graviditet på utan krångel får man helt enkelt gå via landstinget.

På den privata kliniken kom man i kontakt med bm rätt fort, inga problem o få tid där heller men nu är det annat som gäller.
  • PiPe

jag har direkt nummer till min bm. Är hon inte på plats ringer jag och lämnar meddelande på växeln så ringer någon av barnmorskorna upp mig inom 1-2 timmar.

• krut34
    Pumpkin skrev 2010-01-11 11:35:13 följande:
    Min barnmorska är lätt att få tag i. Endera ringer jag på hennes direktnummer och lämnar ett meddelande så ringer hon upp senare under dagen, eller så mailar jag direkt till henne och då får jag oftast svar senare under dagen eller allra senast dagen efter. Går till Mama Mia i Stockholm (privat MVC).
    Precis så var det för mig också. Fast jag gick inte privat utan till den som låg närmast vårt hem. Är väldigt nöjd.
  • Igelkotten
    PiPe skrev 2010-01-11 12:17:52 följande:
    jag har direkt nummer till min bm. Är hon inte på plats ringer jag och lämnar meddelande på växeln så ringer någon av barnmorskorna upp mig inom 1-2 timmar.
    Min BM har inget direktnummer och receptionen har inte äns en telefonsvarare.
    Svarar de inte i telefon går det inte att lämna ett meddelande överhuvudtaget.
  • M  och  M

Jag kan i princip inte få tag i min BM. Jag går på en MVC i en mindre ort och dit kan man inte ringa. Utan vill jag fråga NÅGON barnmorska något då måste jag ringa till "stan" där de har telefontid också endast några timmar om dagen. Där är det olika okända barnmorskor som svarar varje gång och de är dem jag får prata med eller rådfråga.

Jag försökte en gång boka en extra träff hos min BM, det skulle ta 5-6 veckor innan det fanns tid.

Tycker det är jättedåligt!

• Pernillaa

Min bm får jag tag i lätt tycker jag.

Har direktnr till henne där hon alltid svarat, hittills :). Samt en mailadress till henne och där brukar jag få svar snabbt även om jag skulle höra av mig under helgen så kan hon svara samma dag.

Hon bryr sig verkligen om sina egna :)

Alexander 050528 - Mini 100214
Svar på tråden Hur lätt får du tag på din bm?!