• Nienna83

Frågor om tillvägagångssätt vid PCO

Hej allihop!

Jag är helt ny här, har precis gått med för att surfa runt lite och kanske skaffa mig lite mer kunskap.

Det är så här, jag och min sambo har börjat prata om att inom en snar framtid börja försöka få barn. Det ligger dock till så att jag har ganska nyligt fått min PCO-S-diagnos...

Jag undrar, från er andra, hur det går till då när vi vill försöka. Mig vet de ju att det är "fel" på och jag fick veta av läkaren att jag skulle kontakta dem när vi ville skaffa barn, tills dess äter jag mini-piller Mini-pe (kan av olika orsaker inte äta vanliga p-piller). Hur går det då till när vi ringer? Kommer min sambo att få genomgå en drös undersökningar först, eller kommer vi direkt få sätta igång med Pergotime (?) och försöka? Jag vill gärna få veta mer!

Jag tänkte att jag kunde testa här och fråga, då ni säkert är flera stycken som gått igenom detta. Annars tänkte jag ringa läkaren, men det är dock svårt för mig då jag arbetar och har otroligt svårt att gå ifrån.

Tacksam för svar, hjälp och tips vad gäller barnplanering då man har PCO-S!

• Svar på tråden Frågor om tillvägagångssätt vid PCO
  • Nienna83

Ingen som vet eller har erfarenhet? :)

• Björntass

har de konstaterat pcos får du säkert recept av gyn på tre kurer pergo, har det inte blivit ngt då blir det utredn mm

ring och boka tid och lycka till

• Zeitgeist

Det beror väldigt mycket på var man bor och vilken läkare man träffar. Både jag och min syster har PCOS. Min syster fick direkt pergo utskrivet och fick sedan köra på utan någon annan kontroll än ett blodprov för att se att hon haft ägglossning (dvs ingen kontroll av hur många äggblåsor som var på gång). Själv fick jag pergo först efter att läkaren hade kollat min sambos spermier, spolat mina äggledare m.m. Läkaren följde även upp så att jag inte fick för många äggblåsor eftersom det ökar risken för att det blir fler än ett barn (och därmed även en mer riskfylld graviditet).

• Nienna83

Hej och tack för era svar!

Det är konstaterat att jag har PCO-S och därför har jag fått mini-piller i väntan på att vi vill försöka. Har ätit dessa i dryga halvåret.
    När jag fick dessa sa läkaren bara att när vi önskar barn så ska jag ringa, men inte vad som kommer hända då, så jag vet inte mycket mer. Upplever att det är svårt att få information, både via läkaren men också om man letar på nätet.

Era två svar skiljer sig ju lite grand, så kanske är det så att det skiljer sig beroende på var man bor och vilken läkare man får...

Rimfrost: Bor du och din syster på samma ort?

Det känns ju som att det vore bäst att kolla mannen också, ifall det skulle vara något "fel" där, annars försöker man ju i "onödan"... Men samtidigt så vill man ju såklart börja så fort som möjligt också när man bestämt sig!!

Fler erfarenheter emottages tacksamt!

• Hjalla

När vi ville försöka ringde jag min gynekolog så att de kunde kolla mannens spermier. Hon resonerade som så att man börjar inte mixtra med kvinnans hormoner innan man vet att mannen är ok. Kändes bra. Tog inte speciellt lång tid och sen kunde vi börja med Pergotime. Och det gick jättebra! :) Lycka till!

• Zeitgeist

Nienna: Nej, vi bor på olika orter. Enligt fass ska man göra en fullständig gynekologisk undersökning och kontrollera mannens spermier innan man börjar med pergotime, men det verkar som sagt vara olika hur läkare gör i praktiken. Lycka till!

Svar på tråden Frågor om tillvägagångssätt vid PCO