Inlägg från: Anonym (Nia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nia)

Fulaste namnet?

Såg det namnet här på FL igår den en förälder funderade på att döpa sitt barn till Diamantuss. Har ännu inte kunnat släppa det. 

• Anonym (Nia)
    Anonym (G) skrev 2024-08-28 14:21:31 följande:
    Aldrig hört förut. 
    Har nog absolut ingen i världen hört! 😒
  • Anonym (Nia)
    Anonym (Lis) skrev 2024-08-28 15:37:26 följande:
    Såg också det, hon ville döpa efter nån ädelsten. Enda vettiga namnet är väl Agaton då, resten var hemska. Diamantus,  zirkonia mm
    Precis det 😂
  • Anonym (Nia)
    Anonym (Tanja) skrev 2024-08-29 00:29:34 följande:
    Saffira är väl inte så farligt om det fanns med? 
    Det fanns inte med. 
  • Anonym (Nia)
    Anonym (Lis) skrev 2024-08-29 08:37:08 följande:
    Ja det är ju ett namn även om det känns oetablerat i Sverige, här känns det lite trashigt att döpa sin dotter till det, känns konstruerat, medans jag tycker det är vackert på en kvinna med mörkare drag. Men det kan ju ändras. Till skillnad från en del engelska namn man ser att folk vill döpa till så har ju safira en fin naturlig klang på svenska. Diamantus,Diamantia, Zirkonia mfl i den tråden har inte samma naturliga klang..
    Att det var två S i slutet på Diamantuss gjorde det extra horribelt. Jag är född i slutet av 80-talet och vi hade en tjej i gymnasiet som hette smultron. Det var hennes namn, men hon ville bli kallas Isabell. Jag tänker att ett namn är något man bär med sig hela livet och i många fall blir det en del av ens personlighet. Man bär sitt namn helt enkelt. Att då bli döpt till ett bär eller till en tussig ädelsten måste ju vara fruktansvärt. 
Svar på tråden Fulaste namnet?