recept på kyckling soppa
har ätit en jätte god kyckling soppa på thai kina restaurang som jag skulle vilja få recept på om någon har. vet att det är kyckliong och majs i, tror det är ägg oxå det är en klar soppa inte gädde elelr liknande
har ätit en jätte god kyckling soppa på thai kina restaurang som jag skulle vilja få recept på om någon har. vet att det är kyckliong och majs i, tror det är ägg oxå det är en klar soppa inte gädde elelr liknande
Några googlade recept på kinesiska soppor som jag sparat i receptmappen. Tror 2:an kan vara lliknande den du söker.
Recept på kycklingsoppa 2 tekoppar äggnudlar
2 tekoppar kokt kyckling, skuren i tärningar
5 tekoppar kycklingbuljong
3 medelstora skivade morötter
2 stänger skivad selleri
1 medelstor hackad lök
3 matskedar hackad färsk persilja
3 bitar färsk ingefära skivad i fyrkanter
4 hackade vitlöksklyftor
1 liten färsk lime
Salt och peppar
Blanda alla ingredienser utom äggnudlar, persilja, salt och peppar i en kastrull. Koka upp soppan på hög värme, rör om då och då, tills blandningen precis börja koka (5 – 8 minuter). Sänk till medelvärme. Koka och rör om då och då, tills morötterna är lagom mjuka (10 – 15 minuter). Tillsätt persilja och vitlök och låt sjuda ytterligare 30 minuter. Tillsätt nudlar. Pressa i limejuice precis innan servering. Gott!
Kycklingsoppa med grönsaker
Ingredienser:
Portioner: 4 portioner 1 1/4 l kycklingbuljong
2 hönsbuljongtärningar
1 morot
1 bukett broccoli
1 dl strimlad purjolök
1 dl majskorn
1 dl gröna ärter
1-2 dl kycklingkött
½ msk tomatpuré
salt
peppar
1 knippe persilja
Gör så här:
Koka upp buljong och buljongtärningar. Skölj och strimla moroten och bryt broccolin i mindre bitar. Lägg detta i buljongen, låt koka 5 minuter. Rensa kycklingresterna och skär köttet i mindre bitar. Tillsätt purjolök, majskorn, ärter och låt soppan koka ytterligare 5 minuter. Smaka av soppan med tomatpuré och kryddor. Lägg i kycklingkött och den finhackade persiljan, låt soppan få ett uppkok.
Nej tyvärr, det är bara kyckling och majs som är fast föda om man säger sen är resten soppa, tror det kan vara ägg i, men det e kanske bara buljong och kryddor
kyckling
ca 5 agg
kokt majs
salt o peppar
soya sas
vinager
ev chillisas
koka kycklingen i en stor kastrull med vatten. nar kycklingen ar fardig tar du ut den och strimlar den i sma bitar. slang inte vattnet utan fortsatt ha den pa lag varme pa spisen.
vispa samman aggen i ca 2 min.
hall i aggen sakta sakta i vattnet samtidigt som du hela tiden ror vattnet at samma hall. du kommer se hur aggen blir till vita rander och blir tjockare. hall nu aven i den strimlade kycklingen och majsen. koka upp en gang. sen haller du i salt och peppar efter smak. jag brukar ha i ca en matsked vinager och 2-3 msk soya sas. beroende pa hur stark jag vill att soppan ska bli. och justja om du har tillgang till kinesisk salt sa ar det pricken over i"et" i soppan!
hoppas u liky
jag tror soyan bara ar till for smaksattning. den ger inte sa mkt farg i soppan. men du kan nog bortse fran den om du vill.
lycka till
Den här gjorde jag häromdagen, supergod: http://matochodla.blogspot.com/2010/01/kycklingsoppa.html