• Vaniljpuck

Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??

Funderar på att slå till på en bil, men börjar tvivla lite då vi inte vet om det är en seriös bilhandlare. Hur kan man veta det?

Kollade upp bilen via vägveret och den är tydligen avställd och står registrerad i en annan människas namn, någon som bor 50 mil härifrån. Brukar det vara så eller ska det inte vara bilhandlaren som står registrerad som ägaren?

En annan sak som vi reagerade på när vi ringde och kollade upp bilen var följande;

"Det finns uppgift om debiterad skatt eller avgift som ännu ej är betald"

Vad menas med det??

Hur kan man ta reda på om bilen är "leasad" eller inte?

Snälla folk som är mer kunniga än oss på området...hjälp!!!

• Svar på tråden Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??
  • Vaniljpuck
    Pernillaa skrev 2010-01-11 19:53:25 följande:
    Varför frågade ni inte vv när ni ringde dom vad det innebar med ej betald skatt och avgift? :) Dom om någon bör ju veta detta.Sen tycker väl jag personligen att det låter lite, eller ja ganska mycket fuffelns med att bilen står registrerad på någon som bor så långt bort. Visserligen kan det vara t.ex en inbytes bil från någon som kommit långväga för att köpa en annan bil och då lämnat in denna som en del utav betalningen. Men då brukar ju ändå bilen skrivas över på firman. Så har det varit alla gånger vi kollat upp bilar osv.
    vv har stängt, ska ringa dom imorgon.. fick bara infon via deras automatiska svarare.

Ja det känns lite skumt att den är registrerad på en annan människa tycker jag.

Kollade upp bilhandlaren på bolagverket och denne är reg. som enskild firma.
  • Vaniljpuck
    Pernillaa skrev 2010-01-11 19:57:33 följande:
    Jaha, ja men då förstår jag :). Hmm... Ja det är ju värt att kolla upp det ordentligt iaf. Fråga runt bland bekanta om firman? Eller hos andra inom branchen. Man brukar ju ha någorlunda koll på varandra tror jag :).
    Jo det skulle vi ju kunnat göra.. problemet är att det är lite ont om tid, för hade i så fall tänkt köpa den imorgon redan.
  • Vaniljpuck
    Queenie70 skrev 2010-01-11 19:59:15 följande:
    Den bilen ska du inte köpa.
    Ok förklara gärna mer varför, stämmer det så att det måste vara bilhandlaren som står som ägaren?
  • Vaniljpuck
    Pernillaa skrev 2010-01-11 20:01:28 följande:
    Man ska inte ha för bråttom vettu . Ni bör ju hinna kolla upp allt sådant imorgon men tänk verkligen om både en och fyra gånger innan ni väljer att ta just den här bilen eftersom man kan ana ugglor i mossen. Bil är ändå en såpass stor grej att man vill att det ska vara seriöst och bra med affären.
    Jo de håller jag med om.. men om allt med bilen är ok så vill vi inte vänta heller för då är det ett riktigt fynd, och en bra bil till bra pris...
  • Vaniljpuck
    Pernillaa skrev 2010-01-11 20:13:02 följande:
    Får jag fråga vad det är för bil och till vilket pris? För bilhandlare brukar ju ha högre priser än vad en privat säljare har och så menar jag. Hoppas det inte är något fuffelns bara... :)
    Det är en Volvo s.80 för 30 000kr, årsmodel 2000.
  • Vaniljpuck
    Pernillaa skrev 2010-01-11 21:06:45 följande:
    Där hade det helt klart börjat ringa klockor... Vet iofs inte hur långt den gått, om det är bensin, diesel eller annat drivmedel eller hur skicket för övrigt är men lägsta priserna på t.ex blocket är ju 45.000kr.Då borde en bilhandlare ta en bra bit över det priset.Tycker nog faktiskt som drottningen1970 att den bilen ska man inte köpa...
    Den har gått rätt många mil, 28 000... så kanske därför priset är lågt.
    Besiktad är den nyligen i alla fall.
  • Vaniljpuck
    Pernillaa skrev 2010-01-11 21:14:48 följande:
    Den ligger ändå i underklass i pris om det är en firma som säljer den... Som sagt kolla verkligen upp allt innan ni genomför ett köp.
    Jo den gör ju det.. var därför vi tyckte den verkar vara ett kap, bara allt står rätt till
    Problemet är att vi inte vet om det är ok att bilen står i någon annans namn än bilsäljarens.. men det kanske brukar vara så.. jag vet inte..
  • Vaniljpuck

Jag kollade upp ägaren till bilen på ratsit och eniro och ringde till honom, men ingen svarade på hemtelefonen.

Hade detta varit en privatperson som sålde bilen så hade jag backat för längesedan, men eftersom att det är en registrerad bilförsäljare så har jag svårt att tänka mig att han skulle sälja en ev. stulen bil... eller en bil som han inte har ägarens tillåtselse att sälja.. ? Men det kanske finns sådana oseriös och kriminella bilförsäljare...? Men ska kolla upp allt imorgon med vv.

• Vaniljpuck

Har kollat med vv & inga skulder fanns på bilen enligt dom.

De sa även att det kan vara så att bilhandlaren har fått i uppdrag att sälja bilen åt denna personen som står som ägare. Men bilhandlaren ska då intyga att han har tillåtelse till detta.

Så det verkar helt ok.. vilket innebär att vi antagligen slår till idag... känner mig fortfarande lite osäker, men om vv säger att allt ser ok ut så borde man väll kunna lita på det? Vad tror ni??

Svar på tråden Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??