• Pernillaa

Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??

Varför frågade ni inte vv när ni ringde dom vad det innebar med ej betald skatt och avgift? :)
    Dom om någon bör ju veta detta.

Sen tycker väl jag personligen att det låter lite, eller ja ganska mycket fuffelns med att bilen står registrerad på någon som bor så långt bort. Visserligen kan det vara t.ex en inbytes bil från någon som kommit långväga för att köpa en annan bil och då lämnat in denna som en del utav betalningen. Men då brukar ju ändå bilen skrivas över på firman. Så har det varit alla gånger vi kollat upp bilar osv.

Alexander 050528 - Mini 100214
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-11 19:55:28 följande:
    vv har stängt, ska ringa dom imorgon.. fick bara infon via deras automatiska svarare. Ja det känns lite skumt att den är registrerad på en annan människa tycker jag. Kollade upp bilhandlaren på bolagverket och denne är reg. som enskild firma.
    Jaha, ja men då förstår jag :).

Hmm... Ja det är ju värt att kolla upp det ordentligt iaf. Fråga runt bland bekanta om firman? Eller hos andra inom branchen. Man brukar ju ha någorlunda koll på varandra tror jag :).
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-11 19:59:20 följande:
    Jo det skulle vi ju kunnat göra.. problemet är att det är lite ont om tid, för hade i så fall tänkt köpa den imorgon redan.
    Man ska inte ha för bråttom vettu . Ni bör ju hinna kolla upp allt sådant imorgon men tänk verkligen om både en och fyra gånger innan ni väljer att ta just den här bilen eftersom man kan ana ugglor i mossen.

Bil är ändå en såpass stor grej att man vill att det ska vara seriöst och bra med affären.
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-11 20:09:03 följande:
    Jo de håller jag med om.. men om allt med bilen är ok så vill vi inte vänta heller för då är det ett riktigt fynd, och en bra bil till bra pris...
    Får jag fråga vad det är för bil och till vilket pris?
    För bilhandlare brukar ju ha högre priser än vad en privat säljare har och så menar jag. Hoppas det inte är något fuffelns bara... :)
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-11 21:01:26 följande:
    Det är en Volvo s.80 för 30 000kr, årsmodel 2000.
    Där hade det helt klart börjat ringa klockor...
    Vet iofs inte hur långt den gått, om det är bensin, diesel eller annat drivmedel eller hur skicket för övrigt är men lägsta priserna på t.ex blocket är ju 45.000kr.

Då borde en bilhandlare ta en bra bit över det priset.

Tycker nog faktiskt som drottningen1970 att den bilen ska man inte köpa...
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-11 21:08:44 följande:
    Den har gått rätt många mil, 28 000... så kanske därför priset är lågt. Besiktad är den nyligen i alla fall.
    Den ligger ändå i underklass i pris om det är en firma som säljer den...

Som sagt kolla verkligen upp allt innan ni genomför ett köp.
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-11 21:27:28 följande:
    Jo den gör ju det.. var därför vi tyckte den verkar vara ett kap, bara allt står rätt till Problemet är att vi inte vet om det är ok att bilen står i någon annans namn än bilsäljarens.. men det kanske brukar vara så.. jag vet inte..
    Hade jag varit du hade jag nog försökt kontakta ägaren på bilen, du kan ju kolla upp uppgifterna på t.ex Hitta.se annars kan ju oftast polisen hjälpa till med sådant också :).

Man ska ju inte kunna eller få sälja någon annans bil så därför är det konstigt om en firma försöker sälja en bil som dom inte står skrivna på.
  • Pernillaa

Jag var inne på en sida precis och läste om ett liknande fall. Dock så var alla inblandade privatpersoner.

En kille hade köpt en bil utav en herre som sålde bilen åt en bekant som inte kunde det svenska språket så väl. Han hade kollat upp bilen på vv osv och allt verkade bra.
    Ett par dagar sedan hade han kollat så att ägarbytet osv gått igenom, vilket det hade. Men det stod även att det pågick en äganderättsundersökning.

Då visar det sig att den här kvinnan som ägde bilen hade mailat vv om att hennes bil blivit såld utan hennes tillåtelse.
    Av någon anledning så fanns dock hennes anteckning på ägarbytespappret. Så vem det var som ljög vet jag inte då det inte framgick eftersom ärendet skrevs när det var i början utav utredningen.

Det var förresten en jurist och- ekonomiperson som svarat på frågan...

Men då är det så här att man måste ha en fullmakt för att få sälja någon annans bil. DET tycker jag även att du ska ta upp med säljaren om ni nu kommer så långt som till en affär och du inte verkar ha fått fram något annat konstigt.

Det som händer i det fallet jag skriver om är att antingen så får kvinnan se till att lägga ner motstridan mot att hon sålt bilen och köparen får bilen eller så ska mannen som sålde bilen betala tillbaka pengarna till köparen och bilen lämnas tillbaka till ägaren.

Vore ju tråkigt om något sådant uppstod t.ex

• Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-12 08:20:04 följande:
    Har kollat med vv & inga skulder fanns på bilen enligt dom. De sa även att det kan vara så att bilhandlaren har fått i uppdrag att sälja bilen åt denna personen som står som ägare. Men bilhandlaren ska då intyga att han har tillåtelse till detta. Så det verkar helt ok.. vilket innebär att vi antagligen slår till idag... känner mig fortfarande lite osäker, men om vv säger att allt ser ok ut så borde man väll kunna lita på det? Vad tror ni??
    Ja men vad menar dom då med obetalada avgifter osv? Visserligen kan det ju vara så att den varit avställd såpass länge att ni kan åka på skatter osv när ni köper bilen.

Testa att ringa ägaren igen INNAN du kontaktar säljaren. Verkar allt ok även med denna så är det kanske okej trots allt.
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-12 08:50:18 följande:
    Men kan det vara så att det finns skulder på bilen som inte finns registrerade och som vv inte kan se? Hur kan man kolla det isof? Gick ju inte att fråga ägaren då han inte verkade förstå vad vi pratade om riktigt...
    Hmm okej... Jo det kan det säkert finnas, Skatteverket kanske? Något försäkringsbolag som kanske inte fått in sina pengar eller så.
    Tråkigt att han inte var så bra på att prata, bara det kan ju göra en nervös när man har frågor som man vill ha besvarade. Fast det är ju ändå konstigt att bilen fortfarande står skriven på honom om han nu sålt den.
    Det tar ju bara en vecka att skriva över den på t.ex firman.
Svar på tråden Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??