Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??
Har ringt ägaren som inte kan alls bra svenska, han sa att han har sålt bilen.. det lät i alla fall som att det var det han försökte få fram

Men kan det vara så att det finns skulder på bilen som inte finns registrerade och som vv inte kan se? Hur kan man kolla det isof? Gick ju inte att fråga ägaren då han inte verkade förstå vad vi pratade om riktigt...
Ja det är väll bara och hålla tummarna nu att man inte köper grisen i säcken...
Vet ni vad det är för handlingar man ska kräva vid köp av beg. bil från bilhandalre?
De jag har i huvudet är;
*kontrakt
*servicebok
*varudeklaration
är det något mer?
första gången jag köper en bil om någon undrar, där för jag är helt grön på området
Ja nu är vi en bil rikare men ett X antal tusenlappar fattigare
Det finns många kvitton som följde med från tidigare ägare, där de har bytt och servat bilen med diverse olika saker, kammrem byttes för bara 2 månader sedan (kvitto finns), men det fanns ju lite små saker på den som inte var kanon, typ någon repa i lacken och en minibucka på ena sidan.. ena fönsterhissen var sönder.. och så upptäcke vi att serviceboken slutade att fyllas i och stämplas vid 12 000 mil så det kan ju vara ett tecken på att miltalet är manipulerat, om så är fallet kan vi ju inte veta helt säkert, är ju tyvärr rätt vanligt att en del gör så med sina bilar,vad jag har förstått... men vi valde att köpa bilen ändå, då priset var så lågt. Vi körde hem med bilen (15 mil) idag utan några problem.
just de.. en annan sak som vi reagerade på var att bilhandlaren inte var så intresserad av att fylla i en varudeklaration, jag hade dock med mig papprena själv så jag bad han fylla i dom.. bilen kostade dock under 30 000 kr så det innbär dock tyvärr att han inte behövde fylla i det pappret så detaljerat.. men men.. :/
Miltalet stämmer precis med vv, så det är ok.
Men jag har tänkt ta bilen till en oberoende bilverkstad eller liknande snart för att göra en grundkoll och be dom gå igenom de viktigaste delarna och kolla så att allt ser ok ut och så. Vill vara på den säkra sidan, visserligen är ju bilen godkänd i besiktningen nyligen men likabra att kolla igenom det så fort som möjligt, vid köp från en bilhandlare så är man ju skyddad av konsumentköplagen inom 2 månader efter köpet.. om jag har fattat det rätt...
Har ni något tips på vart man kan vända sig för att få bilen kollad, funkar vilken bilverkstad som helst eller ska det vara motormännen eller liknande?
Tack :)
till nästa problem.. vilken försäkring ska man ha på en sån här bil, är det värt en helförsäkring? tycker det är så dyrt, 6000 hos volvia..var den billigaste som jag hittade.. har ni något tips på bra försäringsbolag och om man bör ta hel eller halv, vad är skillnadne på de egentligen?
Ok, för mig blev priset för helförsäkring 6488 kr hos Trygg Hansa & 23 678 kr (!!?)hos Dina försäkringar..
Ja jag får ta och göra det, lutat nog åt voliva just nu då de verkar ha det bästa priset för mig på helförsäkring.
Trött jag blir på bilhandlaren förresten, han har inte registrerat bilen i mitt namn än, men sa att han skulle göra det idag :-S Men har ju köpebevis och allt sånnt så det ska nog vara lungt hoppas jag..
Tack för tipset!
Tack för tipset, ja just det kan vara bra att veta. Jag ringde volvia direkt och kollade upp det och de sa att så länge man har giltigt bevis på att man får övningsköra så ska den gälla, så de var ju bra
Känns som att jag inte kan slappna av med bilköpet och vara nöjd! haha jag liksom letar fel för att det känns nästan för bra för att vara sant... men så fort bilen har registrerats på mitt namn så känns det nog lite bättre