• Pernillaa

Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??

Rapunzella skrev 2010-01-12 09:40:43 följande:
    Om den fortfarande inte är överskriven på bilfirman, vem ska ni då köpa den av? Ni kan ju inte betala till bilfirman och hoppas att den tidigare ägaren snällt skriver över den direkt på er? Tycker att det låter skumt: Låter för billigt, ev. oklarheter med avgifter samt oklara ägarförhållanden. Är bilen fullbetald från början, dvs det finns inga lån på den?
    Nu citerade du nog fel :). Jag ska inte köpa någon bil.

Men det är det jag menar, varför stämmer inte papprena? För billigt, ja helt klart! En sådan bil är värd mer än så och speciellt när en firma säljer den som vill gå plus osv.
    Alexander 050528 - Mini 100214
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-12 09:58:03 följande:
    Vv sa att om bilfirman har i uppdrag att sälja den åt kunden (reg. ägare) så kan den vara registrerad på den ägaren istället för på bilfirman. Bilen är enligt vv helt fri från lån, vad dom kan se.
    Så ''kan'' det ju vara. Men som jag sagt tidigare och som även sasssyy säger så ska du be om att få se en fullmakt.

Fråga firman varför dom säljer bilen till underpris?
    För har man enskild firma så är firman och ägarens ekonomi sammansvetsad. Jag menar, han borde ju vilja tjäna pengar på affären.
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-12 10:18:56 följande:
    Nu ringde jag vv igen, för att dubbelkolla och den jag pratade med idag sa att hon kunde e att det är en ny ägare sedan bara några dagar tillbaka, så nu stämmer det, den som står skriven på bilen är samma som bilhandlaren. Jaha.. känns ändå för bra för att vara sant !? Nybesiktad är den ju också... hm...
    Vad bra att det var ändrat nu iaf.

Ptja om den inte hade några som helst anmärkningar på bes. så verkar det för bra för att vara sant ja
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-12 11:17:21 följande:
    Vet ni vad det är  för handlingar man ska kräva vid köp av beg. bil från bilhandalre? De jag har i huvudet är; *kontrakt *servicebok *varudeklaration är det något mer?
    Bes.protokoll också förstås .
    Ehm vad kan det mer vara... Kvitto om du inte räknar det till kontraktet osv.
  • Pernillaa

Så ts, hur gick det idag? Blev du en bil rikare? :)

• Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-12 21:33:47 följande:
    just de.. en annan sak som vi reagerade på var att bilhandlaren inte var så intresserad av att fylla i en varudeklaration, jag hade dock med mig papprena själv så jag bad han fylla i dom.. bilen kostade dock under 30 000 kr så det innbär dock tyvärr att han inte behövde fylla i det pappret så detaljerat.. men men.. :/
    Hmm okej. Ja vi får väl helt enkelt hoppas att allt är grönt då, trots att det inte riktigt känns så...

Vad står det för miltal på vv då? Och stämmer det överens någorlunda med mätaren?
    Att man inte fyllt i service kan ju bero på någon som inte har råd/lust att serva bilen som man ska så det måste ju inte vara skit.
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-13 16:40:36 följande:
    Miltalet stämmer precis med vv, så det är ok. Men jag har tänkt ta bilen till en oberoende bilverkstad eller liknande snart för att göra en grundkoll och be dom gå igenom de viktigaste delarna och kolla så att allt ser ok ut och så. Vill vara på den säkra sidan, visserligen är ju bilen godkänd i besiktningen nyligen men likabra att kolla igenom det så fort som möjligt, vid köp från en bilhandlare så är man ju skyddad av konsumentköplagen inom 2 månader efter köpet.. om jag har fattat det rätt... Har ni något tips på vart man kan vända sig för att få bilen kollad, funkar vilken bilverkstad som helst eller ska det vara motormännen eller liknande?
    Jag skulle nog gå till en Volvo-verkstad så att säga för att kolla upp det du vill kolla upp.
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-13 18:49:24 följande:
    Tack :) till nästa problem.. vilken försäkring ska man ha på en sån här bil, är det värt en helförsäkring? tycker det är så dyrt, 6000 hos volvia..var den billigaste som jag hittade.. har ni något tips på bra försäringsbolag och om man bör ta hel eller halv, vad är skillnadne på de egentligen?
    Kolla på Trygghansa och Dina försäkringar. Dom var billigast för oss iaf. Vi har en volvo v70 -98.

Skillnaden mellan hel och halv är väl att om du skulle råka ut för något med din bil som du själv vållat så täcker inte halv det. Det är nog den största skillnaden tror jag.
    Men annars skulle jag rekommendera att ta halv men med ett tillägg för djurkollisioner. Tror du får lägga till djurkollision på hel också faktiskt. Det är lite olika från bolag till bolag.

Det får man nog känna efter lite själv vad man är beredd att ta för risker osv.
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-13 19:01:37 följande:
    Ok, för mig blev priset för helförsäkring 6488 kr hos Trygg Hansa & 23 678 kr (!!?)hos Dina försäkringar..
    Ehm hur f*n kan du få det så dyrt hos Dina försäkringar? :O.

Jag fick hel för 5200 hos dom.
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-13 19:18:20 följande:
    ingen aning kanske för att jag inte har några "skadefria år".. har ju aldrig ägt en bil tidigare.. men jag vet inte..lite väl dyrt är det ju ändå :S
    Ja det kan ju vara därför :P. Men alltså med skadefria år så är det ju hur lång tid man haft körkortet. Har du precis tagit körkortet också?
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-13 21:49:39 följande:
    jaha är det så det menas, de var ju bra    jag har haft körkort (och utan att krocka) i snart 8år... haha vet det låter lite skumt med tanke på att jag aldrig tidigare ägt en bil i mitt namn...
    Hehe förstår det :P.
    Så har dom frågat när jag ringt försäkringsbolagen och frågat iaf. Fast ring och fråga dom om det är det dom menar med skadefria år :).
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-13 22:03:29 följande:
    Ja jag får ta och göra det, lutat nog åt voliva just nu då de verkar ha det bästa priset för mig på helförsäkring. Trött jag blir på bilhandlaren förresten, han har inte registrerat bilen i mitt namn än, men sa att han skulle göra det idag :-S Men har ju köpebevis och allt sånnt så det ska nog vara lungt hoppas jag..
    Ja men dom verkar ha ett rätt vettigt pris faktiskt :).
    Jag kollade på t.ex IF och Folksam också för vår bil. Där låg hel på 9000 resp. 13000 :-O.
    Förstår inte hur det kan skilja så otroligt mycket faktiskt.

Registrerat den i ditt namn, det gör ju vv efter att dom fått in papprena? Och det kan ju ta några dagar. Men säger han att han inte gjort det så skulle jag ligga på som en igel för ja han verkar ju inte helt 100...
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-14 13:30:23 följande:
    Jo det blev volvia tillslut, tog helförsäkring då jag inte har råd att bli av med summan av vad bilen kostade och köpa en ny om jag skulle kvadda den. Ska även övningsköra med en vän så då är det nog en fördel på det sättet också att jag helförsäkrar  den Bilhandlaren sa att han skulle göra ägarbytet direkt via internet, så då borde de ju gå fortare än om man postar in blanketterna.. väntar tills nästa vecka, har den fortfarande inte reg. i mitt namn då så vidtar jag åtgärder...
    Det kan vara smart! :P
    Kolla bara upp så det inte är andra regler som gäller när din vän övningskör :).

Ja det tycker jag du ska göra om det inte är ändrat tills dess.
  • Pernillaa
    Vaniljpuck skrev 2010-01-14 14:14:51 följande:
    Tack för tipset, ja just det kan vara bra att veta. Jag ringde volvia direkt och kollade upp det och de sa att så länge man har giltigt bevis på att man får övningsköra så ska den gälla, så de var ju bra Känns som att jag inte kan slappna av med bilköpet och vara nöjd! haha jag liksom letar fel för att det känns nästan för bra för att vara sant... men så fort bilen har registrerats på mitt namn så känns det nog lite bättre
    Vad skönt att det inte var något mer än det som behövdes :).

Jag förstår hur det känns. Bilaffärer är ju tyvärr de affärer som brukar vara minst lönsamma liksom. Man går alltid back på det :-P
Svar på tråden Hjälp! Är detta en oseriös bilhandlare??