• crescendo

CV och personligt brev

Jag har tänkt att jag ska söka en massa olika butiksjobb och kanske även andra sorters jobb. Jag undrar om jag ska anpassa varje enskild ansökan till det arbete jag söker eller om jag kan göra en ansökan och ha den till alla arbeten jag söker?

Om jag kan ha samma ansökan till alla, vad är då viktigt att skriva med?

Ska jag ha foto med?

• Svar på tråden CV och personligt brev
  • Kiwis mamma

Jag lade ner mycket tid att få till ett bra CV som jag använde till alla mina olika ansökningar. Mitt personligt brev ändrade jag lite i för att passa in på varje enskilt jobb men jag hade ändå ett skelett att utgå ifrån och ändrade enbart detaljer. Jag har i alla fall fått komma på några intervjuer och så fick jag mitt nuvarande jobb förstås.

Foto ska du inte skicka med. Skriv det som du tycker är viktigt som du vill ta upp för att visa att just du är lämpad för just detta jobb. Skriv vad du gjort innan och så.

Mitt CV innehåller följande "rubriker":
    Persondata (adress, telefon, födesledata etc.)
    Utbildning
    Språkkunskaper
    Arbetslivserfarenhet
    Övrigt (t.ex. körkort, engagemang i förening eller dyl.)

Mina personliga brev innehåller vanligtvis ungefär detta:
    Kort beskrivning om vad jag gjort/kan som passar in på just den tjänsten du söker. Man ska tala väl om sig själv och lyfta fram sina goda egenskaper utan att det blir för skrytsamt. T.ex. att du är serviceinriktad, har lätt att prata med människor etc. Kanske skriva lite kort om hur du är som person, vad du gillar att göra på fritiden.

Jag brukar avsluta med att jag ser fram emot ett personligt möte där jag får presentera mig själv lite närmre.

Skriv gärna med "glimten i ögat"! Svår balans att hålla men ett lite roligare formulerat brev väcker intresse bland hela högen av strängt formellt formulerade brev. Jag har även gjort ett omslag till min ansökan som jag hoppas ska fånga blickarna/väcka intresset. Målet är ju att få till ett personligt möte som första steg och är de nyfiktna vem du är så kanske du får komma dit. Resten sköter såklart din oemotståndliga charm!

Hoppas detta hjälper dig! Lycka till med jobbsökandet!

• halstabletten

Jag har hört att man SKA ha med foto. Särskilt om du söker till jobb som har med människor att göra.

De flesta butiker söker en person som de tycker att ser bra ut och som passar butikens image- eftersom de vill att personen ska kunna sälja produkterna/kläderna.

Gäller det arbete inom vård eller omsorg handlar det nor mer om att de vill se att personen ser "vanlig" ut, att du typ inte har färgat håret i tre olika färger eller peircat sönder halva ansiktet.

Det är vad jag har hört av bekanta som jobbar på sådana ställen och även när jag gått in i butiker jag varit intresserad av att jobba i och frågat vad de vill ha med i en ansökan. Skickar man inte med ett kort riskerar man att väljas bort till förmån för någon som har skickat med bild.

• crescendo

Tack så jättemycket för era svar!

Kiwis mamma - Ska se om jag kan ändra lite i de jag redan har då, du skrev jättebra saker . Omslag, vad är det? Hur gör man? Jag vill också sticka ut .

halstabletten - Ja, alla säger olika. Att det kan vara bra eftersom de kommer ihåg en bättre då också om man varit där och lämnat ansökan.

Någon mer som är erfaren och vill svara?

• Kiwis mamma

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att söka den typen av jobb så jag vet inte om det skiljer sig från andra typer av jobb. Alla de jobb jag sökt och som kompisar sökt baseras enbart på kompetens "på papperet" i första skedet. Om man är intressant efter pappersgenomgången blir det intervju och där vägs andra saker in som personkemi, social kompetens och sådana saker som utseende (även om det inte ska spela någon roll). Har du andra erfarenheter så kör på dem, men jag tycker ändå det verkar konstigt (oproffsigt) men kort i en ansökan. Lite som kontaktannons men som sagt jag vet inte vad som gäller för denna typ av jobb så jag ska nog trots allt inte ge några råd vad det gäller foto eller ej. Lycka till i alla fall.

Svar på tråden CV och personligt brev