• Kris

Fler som har små bebisar som äter för mycket??

Mariohn skrev 2010-01-12 16:46:38 följande:
    Ett barn blir inte mer vattenförgiftad av vatten 'n av ersättning. Det är därför ingen större risk att ge barnet vatten istället för ersättning. TS ska göra som läkaren sagt åt henne.
  • Kris
    Mariohn skrev 2010-01-12 16:55:12 följande:
    Oj. Du har verkligen inte förstått... Att ge vatten för att tillfredställa ett barns sugbehov kan i allra högsta grad leda till förgiftning jo. läkardiskussionen har du inget för att föra med mig eftersom jag RINGT TILL SJUKHUSET SOM TS UPPGER och dessutom har minst 10 kollegor som är läkare och kan intyga att man inte nekar ett så litet barn näring. Så du kan fortsätta att inboxa psychocandy
    Nja, jag tror nog att TS är tillräckligt insatt i det här med vad läkaren sagt. För att undvika överätning så var det här tydligen lösningen. Det kan vi inte ifrågasätta.
  • Kris
    MikaelaEriksson skrev 2010-01-12 16:59:10 följande:
    men jag har en undra angående vatten, ni skriver att de är farligt med för mkt vatten, då borde det ju vara farligt med för mycket ersättning också eftersom de innehåller typ bara vatten, och närings då, men de är ju vattnet ni syftar på.
    Ja, precis. Det är samma sak. Det handlar inte om att det är just vattnet som är farligt utan om vätskan. Och ersättningen innehåller lika mycket vätska.
  • Kris
    Mariohn skrev 2010-01-12 17:00:35 följande:
    Det har jag aldrig motsatt mig. Jag anklagar inte TS för att ljuga. Jag säger bara att om hon fått det rådet så är det felaktigt. Det är fritt fram för er allihop att ringa dit och kontrollera sanningshalten i det jag säger. Ring och fråga om man ska ge en fyra veckor gammal baby vatten istället för ersättning och om ett så litet barn kan överäta?
    Tydligen så hade det här barnet problem med magen och matsmältningen varför det inte fick äta för mycket, och en läkare gav rådet att inte ge för mycket ersättning, Varför ör det konstigt? Det finns inte ett standardförfarande som gäller för exakt alla barn.
  • Kris
    Mariohn skrev 2010-01-12 17:06:00 följande:
    Ja. Det är ytterst vanligt att spädbarn har bekymmer med magen eftersom den inte är helt färdig hos nyfödda och den tål väldigt lite. Det avhjälper man inte genom att stoppa vatten i magen. 
    I det här fallet så var det tydligen det som rekommnderades av läkaren. Det råder patientsekretess så jag tror knappast att du pratat med den här läkaren om det här fallet. TS ska göra som läkaren säger och inte lyssna på råd från lekmän.
  • Kris
    Mariohn skrev 2010-01-12 17:11:22 följande:
    Tråden handlar om att hon vill diskutera det här med föräldrar som är i samma sits. Tråden handlar inte om att hon vill ha "råd" från en massa lekmän om hur hon ska behandla dottern. En behandling som går emot de instruktioner hon fått av en läkare.
  • Kris
    Mariohn skrev 2010-01-12 17:15:43 följande:
    JA? Och jag är en förälder i samma sits? Så?? Skillnaden är att jag aldrig skulle förvägra mitt barn näring när han tydligt visar att han vill ha det och ingen av mina kollegor som är  läkare skulle rekommendera något sådant. Men det är tydligen inte intressant vad 10 barnläkare säger, eller att TS egna källa säger att de inte rekommenderar den metoden och inte begriper varför en läkare skulle ha sagt så. 
    Ok. Det du säger stämmer.
  • Kris
    Mariohn skrev 2010-01-12 17:17:56 följande:
    Ja. 
    Det stämmer helt och hållet på alla punkter.
  • Kris
    IssaBL skrev 2010-01-12 17:22:29 följande:
    Haha ja jag säger då det. Ts, gå efter vad din läkare har sagt om det känns bra för dig. Jag litar iaf hellre på min läkare än nån på ett forum. Jag frågade på bvc om min tjej (då 1månad) kunde äta för mkt och hon sa nej, så jag ger henne det hon vill ha, även om hon äter otroligt mycket i perioder.
    Ja, förmodligen är det väldigt ovanligt att barn skulle kunna äta för mycket i den åldern. Dom behöver mycket mat. Men om det som i det här fallet är ett barn med dålig matsmältning så kan man förstå att det inte är så lyckat att ge barnet överdrivet mycket. Förmodligen växer problemen med magen bort, och det fortare om man inte överanstränger magen.
  • Kris
    Pyris skrev 2010-01-12 20:29:40 följande:
    Stackars TS! JAg tror det enda hon har lärt sig är att aldrig mer skriva en tråd på fl. Ni är fasiken inte kloka som läser det ni själva vill. Kommer med länkar om vattenförgiftning o sådant skit. Liksom 8-10 liter vatten på 4 timmar under ett spinningpass, det är ju jämförbart med att ge lite vatten till ett spädbarn som äter så mycket ersättning så magen inte mår bra. För att bebisen använder nappflaskan som napp. Ja ja, jag säger då det.
    Ja, hon har verkligen fått utstå hemska och orättvisa beskyllningar i tråden. Och att folk dessutom ringt upp hennes sjukhus och jagat hennes läkare, och anmält till soc och polis och allt möjligt otrevligt. Inser inte fler hur galen den här tråden är?
  • Kris
    livet leker skrev 2010-01-12 20:50:24 följande:
    En bebis KAN inte äta för mycket, det kommer ut i nån ända. Min tjej vägde 4345 när hon föddes o har alltid ätit mycket, i dag är hon 3,5 år och väger 20 kg, hon är absolut inte överviktig, men stabil och stark! Så oroa dig inte, dra inte ner på hennes mat, hon äter det hon behöver
    Jo, om den har fel på matsmältningen.
  • Kris
    Miss Cee skrev 2010-01-12 21:07:43 följande:
    Vill bara påtala att anledningen till att jag la in länkar om vattenförgiftning var enbart pga att vissa i tråden hävdade att det inte fanns på riktigt och att alla länkar som tidigare presenterats skrattats bort.. Om det sedan är/var en risk för bebisen i ts låter jag vara osagt. Men det irriterar mig när någon tror att en verklig diagnos inte existerar, ja. KÄnner också folk som drabbats av detta för övrigt, men då handlade det om ungefär 4-5 liter/dag. Det är dessvärre inget som enbart drabbar elitidrottare eller "Tokmotionärer". Hon tränade inte ens, men drack kopiösa mängder vatten för att hon läst att det skulle vara så bra...
    Då är det precis lika stor risk att barnet blir vattenförgiftad av att dricka ersättning. Det handlar ju inte om att TS tvingar i sitt barn enorma mängder vatten. Varför förvränger ni?
Svar på tråden Fler som har små bebisar som äter för mycket??