• mammamys06

Fler som har små bebisar som äter för mycket??

Min dotter är 1 månad gammal och får ersättning då jag inte ammar. Hon kräver att få mat cirka 800 ml/dygn och det är på tok för mycket vet jag....Runt 600 ml är normalt. Vi har försökt få henne att äta 600 ml men det går inte. Hon har börjat få ordning på magen bättre och bättre, vi ger henne massage och hon har mycket gaser. När hon mellan målen blir väldigt arg och visar tydligt att hon vill ha mat så får hon varmt vatten i flaskan istället, hon accepterar det ibland. FÖrsöker lära henne att ta nappen, funkar ofta men inte alltid eftersom hon har ett väldigt sugbehov.

Fler som känner igen sig? Hur går det för er, har ni några knep, låter ni barnen äta mer än normalt? Hur har det gått för barnen senare?

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Svar på tråden Fler som har små bebisar som äter för mycket??
  • Plutteli
    parvati skrev 2010-01-15 17:25:54 följande:
    Ja förstoppning men du det är faktiskt inga allvarliga problem om man jämför med andra sjukdomar man kan drabbas av i livet.
    Förstoppning kan ge andra problem också gällande magen, och det är ju knappast världens roligaste grej att ha kronisk förstoppning eller hur?
    Dessutom är det väll ganska dåligt argument att det finns värre sjukdommar att få? Säger du det till de som får lättbotad cancer också?
  • parvati
    Plutteli skrev 2010-01-15 18:07:44 följande:
    Förstoppning kan ge andra problem också gällande magen, och det är ju knappast världens roligaste grej att ha kronisk förstoppning eller hur? Dessutom är det väll ganska dåligt argument att det finns värre sjukdommar att få? Säger du det till de som får lättbotad cancer också?
    Väljer man mellan att barnet ska svälta ihjäl eller ge ersättning som kanske kan ge problem med trög mage väljer man ersättning.
    förstoppning hos små barn behöver verkligen inte betyda kronisk(livslång obotbar sjukdom).
    Det fiins många bra knep när det gäller att hjälpa barn med trög mage.

Jag skulle inte använda uttrycket lättbotad om cancer.
  • Plutteli
    parvati skrev 2010-01-15 19:43:05 följande:
    Väljer man mellan att barnet ska svälta ihjäl eller ge ersättning som kanske kan ge problem med trög mage väljer man ersättning. förstoppning hos små barn behöver verkligen inte betyda kronisk(livslång obotbar sjukdom). Det fiins många bra knep när det gäller att hjälpa barn med trög mage. Jag skulle inte använda uttrycket lättbotad om cancer.
    Javisst, jag säger inte annat, men att påstå att det inte finns problem med att ge ersättning är att ljuga.
    Och jag har inte sagt att det automatiskt leder till kronisk förstoppning, men att det KAN göra det, viss skillnad.

Nåja, om vi formulerar om. Skulle du säga samma sak till någon som får cancer med stor möjlighet att över leva (över 90%), jag menar, det kunde ju vara värre, personen kunde ju ha fått en dödsdom!
  • parvati

Snälla du tillfällig förstoppning är ingen dödsdom. Jag tycker inte att vi kommer längre så nu sätter jag p.
    Ersättning är bra mat för nyfödda och många av oss har överlevt och lever bra tack vare ersättning.

Du kan ju fortsätta tro att ersättning ger kroniska skador på tarmarna det är ok man får tro att jorden är platt också{#lang_emotions_laughing}

• Plutteli
    parvati skrev 2010-01-15 19:55:32 följande:
    Snälla du tillfällig förstoppning är ingen dödsdom. Jag tycker inte att vi kommer längre så nu sätter jag p. Ersättning är bra mat för nyfödda och många av oss har överlevt och lever bra tack vare ersättning. Du kan ju fortsätta tro att ersättning ger kroniska skador på tarmarna det är ok man får tro att jorden är platt också
    Ja det är nog lika bra att vi sätter P för du läser verkligen inte mina inlägg utan verkar gissa dig till vad jag tycker.
  • Sarah84

Båda mina barn är uppfödda på ersättning. Dottern krånglade i omgångar med trög mage upp till typ 4-5 mån ålder. Sonen är nu 5 mån & har inte haft hård mage många gånger. Hård mage är inte ovanligt bland ersättningsbarn, men att de ska ge "men" senare i livet tror jag inte på, då jag vet många vuxna som fått ersättning & så vitt jag vet har de inga problem med tarmar.
    I vårt fall fanns de inget val än att ge ersättning & hellre en dottern med trög mage än ingen mat alls till henne.

• Cloud Berry
    mammamys06 skrev 2010-01-12 09:04:32 följande:
    Min dotter är 1 månad gammal och får ersättning då jag inte ammar. Hon kräver att få mat cirka 800 ml/dygn och det är på tok för mycket vet jag....Runt 600 ml är normalt. Vi har försökt få henne att äta 600 ml men det går inte. Hon har börjat få ordning på magen bättre och bättre, vi ger henne massage och hon har mycket gaser. När hon mellan målen blir väldigt arg och visar tydligt att hon vill ha mat så får hon varmt vatten i flaskan istället, hon accepterar det ibland. FÖrsöker lära henne att ta nappen, funkar ofta men inte alltid eftersom hon har ett väldigt sugbehov. Fler som känner igen sig? Hur går det för er, har ni några knep, låter ni barnen äta mer än normalt? Hur har det gått för barnen senare?
    Det är barnmissahandel att neka ett hungrigt barn mat.

Är man så snål att man inte vill ge den ersättning som krävs så ska man inte ha barn, sorry.

200 ml per kilo kroppsvik ska barn få minst i sig varje dag, väger ett barn 6 kilo så är det alltså 1200 ml ersättning/mjölk. Du svälter ditt barn om du ger 600 ml.
  • LillaFlingan
    mammamys06 skrev 2010-01-12 09:04:32 följande:
    Min dotter är 1 månad gammal och får ersättning då jag inte ammar. Hon kräver att få mat cirka 800 ml/dygn och det är på tok för mycket vet jag....Runt 600 ml är normalt. Vi har försökt få henne att äta 600 ml men det går inte. Hon har börjat få ordning på magen bättre och bättre, vi ger henne massage och hon har mycket gaser. När hon mellan målen blir väldigt arg och visar tydligt att hon vill ha mat så får hon varmt vatten i flaskan istället, hon accepterar det ibland. FÖrsöker lära henne att ta nappen, funkar ofta men inte alltid eftersom hon har ett väldigt sugbehov. Fler som känner igen sig? Hur går det för er, har ni några knep, låter ni barnen äta mer än normalt? Hur har det gått för barnen senare?
    skojar du??? är detta ett skämt???

de äter så mycket som de behöver!!! att begränsa henne med varmt vatten var det dummaste jag har hört!!!

vår son åt upp till en liter om inte mer per dygn under en period..
    (han åt också ersättning!) han blev inte ett dugg knubbig heller dessutom!!!!

ge mat så ofta hon vill och sluta knussla.. det är en bebis med STORT matbehov för sjutton!!!!
  • livet leker

Hur kan man ens skriva "äter för MYCKET" Ett barn som är litet kan inte få i sig för mycket.

Fiffigt... Det kommer ut i nån ända. Ge era barn man där dom ber efter det!

• livet leker
    livet leker skrev 2010-02-18 09:38:33 följande:
    Hur kan man ens skriva "äter för MYCKET" Ett barn som är litet kan inte få i sig för mycket.Fiffigt... Det kommer ut i nån ända. Ge era barn man där dom ber efter det!
    Ge era barn MAT ska det stå
  • Lusthan

När man läser enbart TS inlägg så tycker jag det verkar som att hon får mycket onödiga påhopp. Jag ser inget fel i det hon gör alls och jag ser heller inte att hon ändrar sig efter tidens gång snarare ger lite mer information.

När jag ammade så gav jag också ersättning efter ett par veckor då jag tvekade på att han fick i sig det han behövde och då åt han nästan en hel flaska per gång med strax över 100 ml i. Då ammade jag också. Jag fick höra att han åt för mycket men jag ville inte begränsa. Han hade också ont i magen men så fort jag slutade att amma så slutade hans magbesvär så det var väl något som jag åt misstänker jag som gjorde att han fick ont i magen. Tänkte jag inte på då.

När jag slutade amma så åt han ungefär lika mycket ersättning, en hel flaska åt gången och han åt till en början varannan timme men ju äldre han blev så åt han mindre. Han var en riktig tjockis, nästan fyrkantig och det fick jag höra utav bekanta men han följde sin kurva och BVC sa inget om det. Idag är han normalviktig på gränsen till underviktig men äter som en häst så jag är inte orolig för att han ska bli tjock i alla fall.

Jag tycker inte att det låter som att du gör fel TS.

Svar på tråden Fler som har små bebisar som äter för mycket??