• Beckisen

Hjärtformad livoder = missfall

Hej

Jag har också hjärtformad livmoder och många missfall. 
    I början av min utredning så var det en läkare som diskuterade operation. Överläkaren sa dock att det var värre att operera. Lite beroende på hur hjärtformationen är.

För en del finns en mellanvägg som man kan ta bort med ett ganska litet ingrepp.  Själv har jag ingen mellanvägg utan två tydligt skilda horn. Svårt att förklara kanske.

Läkaren som pratade operation med mig pratade om ett större ingrepp där man liksom dela livmodern för att sen göra den hel och rund.  Men detta är ju ett jätteingrepp som jag är glad att jag inte gjort.

Kanske är det så att man lättare för missfal.. om fostret så att säga fäster sig fel. Men eftersom du redan har barn så är min åsikt att du inte ska operera.

Själv har jag 10 missfall, men också 2 pojkar.. mitt facit är  5 mf, 1 barn, 3 mf, 1 barn, 2 mf.. det allra sista alldeles nyss och denna gången ett sent missfall.

Själv får jag progesteron... men jag hade ju en del missfall innan barn och jag har inte fått barn utan progesteron.  Jag tycker du kan ta kontakt med gyn/kk... men jag gissar att du haft otur.. det är ju så. Kanske vi med hjärtformad livmoder får acceptera att vi har lite mer otur än andra. Men jag vet att det är tufft..det blir inte lättare efter varje nytt missfall direkt.

Jag är dessutom snittad.. och jag kan tänka mig att även det förhöjer risken för missfall. Jag vet inte om det var mycket till hjälp.  Mer än att du är inte ensam.

Svar på tråden Hjärtformad livoder = missfall