• Gummsesnuffsan

Fördröjd ÄL med Pergotime?

Det blev nitlott så även denna gång, trots dubbla Pergopiller {#lang_emotions_frown}
    Gyn sa att jag hade ett ägg på vardera äggstock, men de var endast 6 mm (cykeldag 15). Han tyckte att vi skulle "köra på" i alla fall eftersom det inte var helt omöjligt att min ägglossning var fördröjd?! Och så sa han att om det var så att jag hade ägglossning igår så borde han kunna se det på ultraljudet eftersom ägget ombildas till gulkroppshormon som syns på ul dagen efter.
    Kan detta stämma? Någon med erfarenhet av fördröja ÄL?

• Svar på tråden Fördröjd ÄL med Pergotime?
  • Bliglin

Jag vet inte, men jag tror att det är svårt att se OM ägglossning har inträffat dagen innan. Jag har aldrig hört att man skulle kunna se ett hormon!? Möjligen den spruckna äggblåsan.

Så visst KAN du ha haft ägglossning redan och att de två 6mm blåsor som syntes kommer att tillbakabildas. Men det kan ju också vara så att du får en mycket fördröjd ägglossning denna cykel eller ingen äl alls
    Vet inte om du brukar ha ägglossning i vanliga fall? Kanske behöver du testa annat än pergo?
    Man brukar säga att äggblåsorna växer ca 2 mm/dag. Det skulle i ditt fall innebära att äggblåsorna först på cykeldag 22 skulle vara ca 20 mm och tillräckligt stora för ägglossning. Jag vet inte hur sannolikt där är. Men det finns ju kvinnor som ägglossar sent och som har en cykel på ca 36 dagar...
    Hoppas jag var till någon hjälp. Lycka till!
  • Gummsesnuffsan

Tack för ditt svar!
    Jag har ju kanske ägglossning 2 ggr/ år eller så, och  jag tycker nog att det känns lite otroligt om jag skulle få en så pass fördröjd ägglossning, men hoppet är det sista som lverger en människa, sägs det!
    Vi har ju redan en son på snart 3 år, och han blev faktiskt till efter en Yasmin "kur". Dvs jag åt p-piller och när jag slutade så blev jag gravid direkt. Tydligen väldigt vanligt att dessa p-piller ger oss pco:are ägglossning, så jag ska börja knapra på dem om ca 1 månad, så får vi se..

Svar på tråden Fördröjd ÄL med Pergotime?