• mican

Gele naglar, bästa? Hjälp!

Vill börja göra egna naglar då kostnaderna börjar bli allt för stora för att gå till salong.
    Har kollat runt lite på nätet men vet ju inget om kvaliteerna. Så nu vänder jag mig till er där ute.
    Vilka är era erfarenheter?
    Jag är ute efter ett helt startkit, det jag fastnat mest för är det stora startsetet hos www.nail4you.se men det finns ju massa andra sidor.
    Har nån provat nail4yous produkter eller andra?

Ge mig all ino ni bara kan kan.
    Supertack på förhand!

♥ Min Familj Rockar! ♥
  • Svar på tråden Gele naglar, bästa? Hjälp!
  • mican

Puffar lite för tråden!

♥ Min Familj Rockar! ♥
  • YayasMami

Jag köpte mitt från Farsibella. Fick en fin lila färg på lampan och gelen sitter bra, men det kan nog bero mycket på hur man lägger den. Tror adressen var farsibella.se... Men jag tycker att de har lite lockpriser, det blir dyrare när man väl ska betala så tänk på det. Och det går alldeles utmärkt med en lampa med endast två rör

• Killarnas morsa

En del saker att tänka på:

"Proffsleverantörerna" har bättre kvalité på produkterna men ofta diplomkrav för att få handla.
    Du behöver en hel del grejer, t ex lampa, gel, pensel, primer, desinfektion och ev något för att göra rent penseln.
    Lampan måste kompa med gelen, så det är lämpligt att köpa dem på samma ställe.
    Nageln måste vara ren och bakteriefri innan du lägger på materialet. Annars kan man få hemska bakteriehärder under eftersom du stänger in bakterierna.
    Hur gelen sitter är individuellt och beror på hur bra du förberett så du får pröva dig fram.

Tradera brukar ha gel-kit som är kompletta. Vet inte hur det fungerar men där finns allt med som du behöver, i alla fall.

Lycka till!

• Bebbe2006
    Killarnas morsa skrev 2010-01-16 00:26:28 följande:
    En del saker att tänka på:"Proffsleverantörerna" har bättre kvalité på produkterna men ofta diplomkrav för att få handla.Du behöver en hel del grejer, t ex lampa, gel, pensel, primer, desinfektion och ev något för att göra rent penseln.Lampan måste kompa med gelen, så det är lämpligt att köpa dem på samma ställe.Nageln måste vara ren och bakteriefri innan du lägger på materialet. Annars kan man få hemska bakteriehärder under eftersom du stänger in bakterierna.Hur gelen sitter är individuellt och beror på hur bra du förberett så du får pröva dig fram.Tradera brukar ha gel-kit som är kompletta. Vet inte hur det fungerar men där finns allt med som du behöver, i alla fall.Lycka till!
    Jag tror inte alls att det finns olika lampor som passar till olika gelésorter. Det har jag faktiskt aldrig hört talas om.

Är du helt säker på det? Var finns den informationen?
  • Killarnas morsa
    Bebbe2006 skrev 2010-01-17 01:06:18 följande:
    Jag tror inte alls att det finns olika lampor som passar till olika gelésorter. Det har jag faktiskt aldrig hört talas om.Är du helt säker på det? Var finns den informationen?
    Ja, jag är helt säker, jobbar heltid med detta...

Det beror på att gelen behöver olika watt på lampan för att härda.
  • Bebbe2006
    Killarnas morsa skrev 2010-01-17 01:12:14 följande:
    Ja, jag är helt säker, jobbar heltid med detta...Det beror på att gelen behöver olika watt på lampan för att härda.
    Ok, finns det någon sida där jag kan läsa mer om det?

Jag googlar, men hittar inget om det. Har aldrig hört talas om det, så jag vill veta hur det fungerar.
  • Bebbe2006

Killarnas morsa:

Det står verkligen ingenting där om att det finns olika typer av lampor. Det är en person som skriver det i ett inlägg, men det behöver ju knappast betyda att det är sant.

Det finns lampor med olika watt, och så härdar säkert olika gelétyper olika snabbt, men den enda skillnaden är tiden man behöver sitta med handen under lampa. Ju högre watt desto snabbare härdas materialet.

Därför är det ju helt fel att säga att lampan måste vara kompatibel med gelén.

I annat fall skulle det ju stå angivet på alla lampor vilka gelétyper de var kompatibla med, och det har jag aldrig hört talas om.

• Killarnas morsa

Hoppas att du är duktig på engelska:

Choosing a UV Lamp for your Gel System
    When choosing a UV lamp for your gel do you go for one with 36 watts or 9 watts?
    The answer is... neither, you choose a lamp that is suited and/or recommended for your particular gel system.

The wattage doesn't actually have much to do with the curing power of the lamp; it's the UV Output of the bulbs that cure the gel. You can get different amounts of UV light from bulbs with the same wattage!

The shape of the bulb and the placement of the bulb in the lamp also make a difference to its effectiveness.
    The wattage refers to the amount of energy consumed when the lamp is being used.

When the photoinitiators in gel react with the UV light they cure... it depends on the speed of the photoinitiators as to how much UV light they need to cure. Slow photoinitiators take a lot of UV light to cure; faster ones need less UV light.

If you use a lamp that isn't recommended for your gel system then the chances are that you won't get an optimum cure, therefore you're risking potential over exposure from under cured product, excessive exothermic reaction (aka heat spike), service breakdown, brittleness of product from over curing, weaker enhancements and/or yellowing of gel.

Just because the gel looks cured doesn't necessarily mean that it is cured. You won't ever be 100% sure that you're going to get the best out of your chosen gel system without the correct lamp.

It makes sense to use a UV lamp that has been designed specifically to give you optimum cure for your gel, this gives you peace of mind in the knowledge that you're not risking overexposure to your clients by allowing them to have gel that might not be fully cured (even if it looks cured), knowing that service breakdown will be minimal (if any at all) and not down to using products and equipment that haven't been scientifically tested to work together.
Svar på tråden Gele naglar, bästa? Hjälp!