• Miss Cee

Dra om el i lägenhet??? HJälp!

Vi bor i en 2:a (bostadsrätt) och håller på att bli galna på elsystemet.

Det är bara 6amperes (kan ej stava ;) ) säkringar, och det går en säkring här ungefär varje dag. Elsystemet är alltså inte anpassat till ett normalt liv i en modern lägehet, och det är orimligt att hålla på och få byta säkringar varje dag.

Så, vi inser att vi måste dra om elen. Min fråga är nu om någon har erfarenhet av det här? Hur mycket bör det kosta ungefär att dra om elen i en 2:a?
    Vad exakt är det vi ska be elfirmorna om att göra?

All hjälp och kommentarer motttages tacksamt! =)

• Svar på tråden Dra om el i lägenhet??? HJälp!
  • halstabletten

Ring en elfirma och be om en offert.

• Miss Cee

Jo, planerar att göra det, men vill också gärna ha ett hum om vad det kan ligga på innan dess. Kan ju vara skönt att ha något att jämföra med också, så man vet om det är jätedyrt eller inte när man får offerten.

• SVejsan

Det är ju svårt och veta vad som ska göras... Ni vet att elsystemet inne i lägenheten är draget med för klena ledningar?

Ni får alltså i dagsläget förbruka 1380 W, ev lite mer korta stunder. Det är ju inte mycket.

Har ni också kollat upp att alla apparater är "friska". Att säkringen inte går för att ni har glappkontakt någonstans?
    Det är bara en apparat i taget i köket som kan köras tex. (typ Micro 900W, Kaffebryggare 700W osv)
    Håller ni det i tankarna? Och att stänga av alla strömtjuvar (apparater i standby: tex tv, video, dator, stereo).

Om du är orolig att få betala för mycket så tycker jag nog att bästa sättet att råda bot mot det är att ta in minst 2-3 Offerter i så fall. Glöm inte att samtidigt sätta in jordfelsbrytare. Jag tror att det kommer att kosta ett antal sköna tusenlappar...

Vad säger föreningen då ? Vore inte det läge att dra det i Bostadsrättsföreningen? Alla borde vara intresserade av detta, driv det där så kan ni slippa att ensamma bekosta förändringen utan det tas från den underhållsplan som uppdateras varje år...
    Dessutom kan det vara så att elstammarna upp dessutom måste bytas innan man kan öka säkringarna inne i lägenheterna!!

• Miss Cee

Föreningen bekostar inte det, eftersom det är ett problem _inne_ i lägenheten, så det är mitt bekymmer.

Vet att andra dragit om elen i sina lägenheter här i huset, och det fungerade för dem. Elsystemet är gammalt och jag kan tänka mig att det inte var några större problem att ha det såhär på 50/60 talet då det inte var så mycket elprylar hemma.

Vi kan inte koka kaffe och köra diskmaskinen samtidigt, eller kaffet och micron. Det är väldigt irriterande. Ibland så går sälringen för att vi sätter på tv när vi diskar etc. Och det ena rummet i lägenheten har hälften av sina elutag kopplade till samma säkring som maskinerna i köket och vice versa. Vi harförsökt att leva med att ta reda på hur mycket vi kan köra, men problemet är att det bara blir värre och värre, och att det inte är logiskt. Vissa dagar kan man köra daker samtidigt och nästa dag går det inte alls. Vi stänger av saker vi inte använder, men vissa saker, som datorerna, använder vi hela tiden så det går inte att stänga av dem.

Om det är just ledningarna som är problem vet jag inte. Men helt enkelt så behöver vi göra om elsystemet så att det inte går säkringar hela tiden för att vi har 2 maskiner igång samtidigt. Så att de bygger om proppskååpet till kanske 10A säkringar istället. trodde att det var tvunget att byta ledningarna samtidigt...?

• anilova

Nar min forening stamrenoverades anmodades alla som inte redan dragit om ledningarna att gora det via renoveringsfirmorna som foreningen anlitade. Foreningen tog in offerter, och det blev "vitt". For min 1 1/2 kostade det 12000, inklusive jordfelsbrytare. Det fanns ett grundpris (som jag inte kommer ihag) och sedan kostade varje kontakt ett par tre hundralappar. Numera vill man ju ha ratt manga, jamfort med trettiotalet da elen var dragen fran borjan. Sa det ar inte helbilligt, men det var vart det eftersom ledningarna holl pa att torka sonder sa det var risk for kortslutningar.

Svar på tråden Dra om el i lägenhet??? HJälp!