Inlägg från: kattislofberg |Visa alla inlägg
  • kattislofberg

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Hej, nu hittade jag hit.
    Milo är fortfarande så kass i magen av sin medicin. Rinnande (som urin) och med blodblandat slem. Tog upp det med läkare och vi ska dit på måndag på återbesök samt lämna urinprov och då ska vi passa på att lämna avföringsprov. En läkare sa til mig en gång att om tarmarna blir heöt utslagna av en antibiotika så kan man, om man har otur, behöva en annan antibiotika för magens skull... Suck.

Fick också veta att Milo ska på undersökning för att kolla njurarnas funktion när han är 6 månader. Kan någon berätta hur denna undersökning går till?

• kattislofberg

Tack för svar! Verkar som en jobbig dag, om det nu är samma typ av undersökning. Ska fråga på måndag. Jag har inte fått något namn på undersökningen ännu.
    Trevlig helg på er!

• kattislofberg
    Runhagen skrev 2010-01-16 14:12:13 följande:
    Hej. Äntligen hittade jag denna tråd...Har en dotter på 2½ år som läkarna misstänker reflux Urin på.Dom gjorde en urin och vätske mätning under ett dygn som visade på att hon dricker mer än vad hon kissar, så dom började prata om just reflux urin.Vi ska få en kallelse om några veckor för inläggning igen för vidare utredning.Hon har mycket ont i magen till och från, är det ett vanligt tecken på den sjukdomen??Kan man se på prover om det är en reflux i urinvägarna?Har inte så mycket erfarenhet om just detta.,..Tacksam för svar!Mvh orolig mamma.
    Hej!
    Min son har reflux grad 4 (av fem) på ena sidan. Jag vet inte om magont är tecken på detta. Min son är bara fyra månader och på honom upptäcktes det genom att han blev akut sjuk med blodförgiftning när han var 8 dagar gammal. Detta berodde på en UVI. Därefter han han gått på förebyggande antibiotika men trots detta fått två urinvägsinfektioner till (och då gått up till fulldos antibiotika).

Det är säkert en MUCG du ska göra. Då sätter de kateter och sprutar in kontrastvätska. Sedan röntgar de när det sprutas in, när hon kissar och lite däremellan. Jag tycket undersökningen var okej (men så har jag blivit lite härdad sedan han var så aktut sjuk), men han är ju mycket yngre än din dotter. Det jobbiga var just när de satte själva katetern. Jag vet att lite större barn får lugnande inför undersökningen. Svar fick jag via telefon efter några dagar. Vid återbesöket fick vi se röntgenbilderna och det syntes tydligt att han har reflux på ena sidan, även med ett otränat öga.  Nu väntar vi på kallelse till undersökning för att se om hans njurar skadats av infektionerna.  

Lycka till!
  • kattislofberg

Läkarbesök igår. Har lämnat urinprov och avföringsprov. Får se vad det visar. Han har fortfarande blodigt slem i bajset. Förmodligen har han en basilusk i tarmarna som heter clostridium. Eventuellt måste han behandlas med annan antibiotika upp till. Suck.

Det är tydligen inte helt ovanligt att denna bakterie (som man normalt sett har i tarmen) växer till sig under långvarig antibiotikabehandling. Verkligen ingen här som har erfarenhet av denna tarmbakterie?

• kattislofberg

Det visade sig att Milo inte hade clostridium i avföringen trots allt. Bra så långt, men faktumet att han har blod i avföringen kvarstår ju. Läkaren ringer idag eller imorgon, får se vad hon säger.

Marika!
    Hur går det att ge din lille Furadantin??? När Milo åt furadantin som profylax fick han en bakterie som medicinen borde ha tagit. Förmodligen fick han inte i sig medicinen som han skulle. Jag tyckte det var oerhört svårt, han spottade och kräktes och framförallt - svalde inte. Han kunde ha medicinen i munnen i tio minuter. När han väl svlade var det inte mycket kvar. Provade blanda med bröstmjölk, lite fruktpuré, inget funkade. Nu äter han trimetoprim, men jag skulle gärna återgå till furandantin eftersom det var enda gången har var hyfsat bra i magen. Å andra sidan kanske det berodde på att han inte fick i sig medicinen... Kanske kan prova igen om ett par måander när han äter mer fast föda och jag kan blanda det med mer puré. Milo är drygt 4 månader.

Smultron74!
    Låter ju inte klokt att ni inte fått svar än!?!?!? Under all kritik.

• kattislofberg

Nu har jag pratat med Milos läkare angeånde hans svåra diarré och blodblandade avföring. Vi bestämde att vi ska byta till Furadantin OCH att jag och Milo ska äta mjölkfri kost. Först tyckte jag att det var lite konstigt att "testa" två saker samtidigt. Om han då blir bra så vet vi ju inte om det var mjölken eller medicinen som var boven. Men det man kan vinna på det är TID! Om vi först testar att byta med medicin och det inte fungerar så tar det ju ytterligare ett tag innan man kan se resultatet av mjölkfri kost. Och vice versa. Det har hon ju rätt i. Så på läkares inrådan äter vi alltså mjölkfritt och återgår till Furadantin. Om han blir bättre (eller rent av bra) i magen så kan jag börja äta mjölkprodukter igen om ca två veckor. Reagerar han inte då, så är allt väl. Gör han det är det bara att fortsätta äta mjölkfritt.

Citat angående val av medicin av urinvägsinfektion:
    "Furadantin är att föredra p g a liten risk för påverkan utav tarmfloran"
    (från Jönköpings landstings hemsida)

Så ÄVEN om det är mjölken som är boven så vore det bra om vi kunde få det att funka med Furadantinet!

Anledningen till att vi slutade med furadantinet var ju att han inte svalde den, fick inte i sig tillräckligt och fick UVI.  Men nu kan vi ju blanda med fruktpuré eftersom han är större. HÅLL TUMMARNA för att det funkar!!!

• kattislofberg

HJÄLP!!! HUR ska vi få i honom furadantinet???

Jag har frågat förr, men han är ju större nu (4,5 månader). Hur har ni lyckats få i era furadantinet???

Det gick skitdåligt igår. Blandade med fruktpuré, men han kväljde sig och spottade. Vi struntade i det och han fick trimetoprim som vanligt. I natt har han skrikit och skrikit och i morse var det inga små mängder blod han bajsade. Nu pratar vi inte längre om blodblandat bajs utan om bajsblandat blod, om ni förstår vad jag menar.

Så nu avbryter vi trimepotrinbahandlingen. Vi MÅSTE få i honom furadantinet.

• kattislofberg
    Jolindo skrev 2010-01-23 16:38:50 följande:
     Det känns som om tarmen behöver vila för att kunna läka sig. Finns det inget annat penicillin att ge? Lider med er! 
    Han har ätit bactrim, trimopetrin (?) och furadantin som profylax. Det är bara furadantin som funkar för hans mage.

Gick inte att blanda med gröt. Så det fick bli en spruta. Å va svårt det är. Han skriker och spottar och det känns som man begår övergrepp.

Angående kräkningar - hur långt tid måste det gå innan han kräks för att man ska veta att han tagit till sig medicinen? En timme? Halvtimme? Flera timmar?

Vi VILL verkligen få furadantin att funka, pga hans förstörda tarmar.

Läste i gamla trådar, någon skrev att de köpt med sig flera flaskor flytande furadantin i utlandet (Equador). Finns det verkligen receptfritt utomlands??? Skulle kunna ta en utlandsripp bara för den sakens skull känns det som. Equador verkar ju lite väl långt... Brorsan bor i Bryssel, ska be honom kolla.
  • kattislofberg

Virga!!! TACK TACK TACK för alla dessa värdefulla tips!!! Ska spara dem!
    Han har ju precis börjat med smakisar, så vi sparar de tipsen tills han äter lite större mängder.

Det med att lösa upp tabletterna i sprutan var smart. Jag brukar krossa, blanda med vatten och dra upp i sprutan. Men det är svårt att få med allt, och det blir ganska stor mängd som han måste svälja. Ska testa detta. Hur långt tid tar det för tabletten att lösa upp sig?

Angeånde blodet så har vi haft mycket läkarkontakt ang detta, samt lämnat avföringsprov som var okej. Man misstänker mjölkallergi i kombination med reaktion på medicin (trimotoprim). Jag har ätit mjölkfritt i tre dygn nu och bajset är klart mindre löst och med mindre blod. Furadantin fick han från igår.

och idag vaknade han ur förmiddagssömnen med ett leende och inte skrik, som han brukar!

Så det verkar va på väg åt rätt håll! Dock nervös för uvi, eftersom han fick det sist han åt fradantin som profylax.

• kattislofberg
    Marika skrev 2010-01-24 12:27:53 följande:
    Fick din son UVI när ham åt Furadantin som profylax?
    Tack för tips!!!
    Jo, han fick UVI trots furadantin som profylax. MEN den bakterien som växte till VAR känslig mot furadantin, han borde inte blivit sjuk! Så felet låg i spottandet och kräkandet! Därför är jag extra mån om att det ska gå och få i honom den denna gång!
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........