• Marika

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Hallå!

Min son på 3 månader har reflux grad 5 av 5 på skalan, hans högra njure, fick reda på det idag när läkaren äntligen hörde av sig, han är lite seg med det!
    Nu är min man iväg o hämtar en annan penicillin till honom, han har bakterier i urinen som inte Trimetoprim funkar mot, så nu får vi köra med den istället ett tag.

Anna 040825 & Tobias 091021
  • Marika
    kattislofberg skrev 2010-01-18 09:27:41 följande:
    Hej!Min son har reflux grad 4 (av fem) på ena sidan. Jag vet inte om magont är tecken på detta. Min son är bara fyra månader och på honom upptäcktes det genom att han blev akut sjuk med blodförgiftning när han var 8 dagar gammal. Detta berodde på en UVI. Därefter han han gått på förebyggande antibiotika men trots detta fått två urinvägsinfektioner till (och då gått up till fulldos antibiotika).Det är säkert en MUCG du ska göra. Då sätter de kateter och sprutar in kontrastvätska. Sedan röntgar de när det sprutas in, när hon kissar och lite däremellan. Jag tycket undersökningen var okej (men så har jag blivit lite härdad sedan han var så aktut sjuk), men han är ju mycket yngre än din dotter. Det jobbiga var just när de satte själva katetern. Jag vet att lite större barn får lugnande inför undersökningen. Svar fick jag via telefon efter några dagar. Vid återbesöket fick vi se röntgenbilderna och det syntes tydligt att han har reflux på ena sidan, även med ett otränat öga.  Nu väntar vi på kallelse till undersökning för att se om hans njurar skadats av infektionerna.  Lycka till!
    Vår son gjorde en en MUCG nu sist, inte roligt när dom satte katetern, han är ju så liten men så duktig!
  • Marika

Jag är ju förvirrad, glömde att skriva, min son har ju dubbla urinledare på högra njuren med, därmed dubbla njurbäcken och då den ena är "användbar" endast till 37 %, läkaren pratar om operation men inte än,  går att vänta som läget är just nu!

Nu går han på Furadantin, han har en annan bakterie i urinen som inte Trimetoprim tar, skall ta dom 3 ggr dagligen i 5 dagar o sen bara kvällstid tills vidare.

• Marika
    kattislofberg skrev 2010-01-21 09:21:58 följande:
    Det visade sig att Milo inte hade clostridium i avföringen trots allt. Bra så långt, men faktumet att han har blod i avföringen kvarstår ju. Läkaren ringer idag eller imorgon, får se vad hon säger. Marika!Hur går det att ge din lille Furadantin??? När Milo åt furadantin som profylax fick han en bakterie som medicinen borde ha tagit. Förmodligen fick han inte i sig medicinen som han skulle. Jag tyckte det var oerhört svårt, han spottade och kräktes och framförallt - svalde inte. Han kunde ha medicinen i munnen i tio minuter. När han väl svlade var det inte mycket kvar. Provade blanda med bröstmjölk, lite fruktpuré, inget funkade. Nu äter han trimetoprim, men jag skulle gärna återgå till furandantin eftersom det var enda gången har var hyfsat bra i magen. Å andra sidan kanske det berodde på att han inte fick i sig medicinen... Kanske kan prova igen om ett par måander när han äter mer fast föda och jag kan blanda det med mer puré. Milo är drygt 4 månader. Smultron74!Låter ju inte klokt att ni inte fått svar än!?!?!? Under all kritik.
    Jodå, det går med Furandantin, det är inte roligt bara, han spottar o skruvar på som en liten orm, är inte roligt, men han har inte kräkt än, peppar, peppar.....
    Först ger jag lite ersättning o sen medicinen o sen ersättning igen, funkar än så länge....
    Måste fråga er andra här, har ni problem när ni badar era små? Tobias blir jätteledsen, tänkte bara så att det inte går upp vatten i urinröret på honom, så det är därför, att det gör ont, nu för han har problem med njuren.....kanske långsökt?
    angeni skrev 2010-01-21 12:12:38 följande:
    Nu har vi blivit kallade till Uppsala för att undersöka om Lina även har trånga urinledare. Hon ska sövas och jag antar då att hon måste vara fastande? Någon som har erfarenhet. Vi har minst en timmes bilfärd till uppsala och ska vara där 06,30 när de öppnar. Vi har blivit erbjudna patienthotell så det får nog bli det om hon ska vara fastande, annars kommer vi ha ett helvetes bilfärd... Lina är 9 månader nu. Hoppas bara sambon får ledigt för undersökningen, annars vet jag inte vad jag ska göra... kommer inte klara av det själv.
    Kan du inte ringa o fråga om hon skall vara fastande?
  • Marika
    angeni skrev 2010-01-21 13:15:55 följande:
    Marika: Jodå det kan jag, men får hem kallelsen vilken dag som helst så tänkte vänta. Tar ju en evighet att får tag på dem... Måste ju stå på kallelsen som kommer.
    Ok...
  • Marika
    Virga skrev 2010-01-21 14:26:06 följande:
    Anna! Lycka till på tisdag!! Hoppas det går bra med MUCG och ultraljud och mest hoppas jag på att ni får glädjande besked efteråt!!!! Kram!Kattis! Vad tråkigt att lillen blir inte bättre i sin mage.......... det är det som är bra med furadantin att den i stor del tas upp framförallt i tunntarmen och tjocktarmen får inte mycket "smaka"på det och tarmfloran förstörs ytterst lite. Men den äckliga smaken och usla tablettstyrka och att den inte alls är barnapassad gör mig faktiskgt arg och ledsen. Kan dem fan inte göra en mixtur istället? Båda barn och vuxna kan ju ta den däremot barn(och deras föräldrar) har skitjobbigt med tabletter.Har hört att man blir helt kass i magen med blodblandade slem av trimetoprim. Angeni! Om hon skall sövas så måste hon vara fastande. Vet ej vad dem har för rutiner för så stora barn som 9 månader. Min son fick narkos när han var knappt 3 månader och då fastade han 4 eller 5 timmar. Ta patienthotellet så Lina kan sova så länge hon vill och slippa sitta i bilen hungrig. Ni har en bra tid så tidigt på morgonen. Man äter/dricker ju knappt vid den här tiden på morgonen så det är kanon! Ta det lugnt inför narkos små barn smittas direkt av föräldrarnas oro. Det kommer blie jättebra det får du se! Lite jobbigt kan vara när hon vaknar ur narkosen. Dem brukar vara lita bakisar och därför oroliga. Och visst ta din man med om ni bara har möjlighet!marika! Det är nog inte det att Tobias har ont i urinröret. Annars hade han gråtit konstant ju hela tiden inte bara i badet. Barn som inte har inflammation i urinröret har inte ont. Slemhinnan är ju hel och fin fast man kanske har reflux eller andra bekymer i systemet. Det har ingen samband alltså.Att han blir ledsen i vatten beror nog på något annat som t.ex dålig upplevelse kanske som ni har inte märkt. Min son också grät en period vi vet inte varför. En dag plötsligt tyckte han inte att det var kul att vara i vatten. Och så grät han varenda gång i säkert ett par månader. Vi förkortade badet till det minimala då och med tiden gick det över faktiskt. Vi gjörde inget speciellt. Nu är han snart 12 månader och älska att vara i vatten! Jag är övertygad att det går över.
    Undrar vad det skulle kunna vara för dålig upplevelse, kan inte komma på något.....
    Jag har han inte länge i badet, så kort tid som möjligt, tar upp han snabbt virar handduk om han, stannar en stund på toan o sen in på skötbordet i ett annat rum, snabbt på med kläder men ändå gråter han förtvivlat, får sin napp snabbt, brukar hjälpa, men kan ta tid innan han lugnar sig, usch vad jobbigt!
  • Marika
    kattislofberg skrev 2010-01-24 11:01:15 följande:
    Virga!!! TACK TACK TACK för alla dessa värdefulla tips!!! Ska spara dem!Han har ju precis börjat med smakisar, så vi sparar de tipsen tills han äter lite större mängder. Det med att lösa upp tabletterna i sprutan var smart. Jag brukar krossa, blanda med vatten och dra upp i sprutan. Men det är svårt att få med allt, och det blir ganska stor mängd som han måste svälja. Ska testa detta. Hur långt tid tar det för tabletten att lösa upp sig?Angeånde blodet så har vi haft mycket läkarkontakt ang detta, samt lämnat avföringsprov som var okej. Man misstänker mjölkallergi i kombination med reaktion på medicin (trimotoprim). Jag har ätit mjölkfritt i tre dygn nu och bajset är klart mindre löst och med mindre blod. Furadantin fick han från igår.och idag vaknade han ur förmiddagssömnen med ett leende och inte skrik, som han brukar!Så det verkar va på väg åt rätt håll! Dock nervös för uvi, eftersom han fick det sist han åt fradantin som profylax.
    Fick din son UVI när ham åt Furadantin som profylax? Konstigt!

Ang. hur du skall göra för att få i han Furadantinen, jag tar 1 ml vatten i en kaffekopp, ställer den på sniskan så den lutar, lägger i 1 1/2 tablett som vi skall ta, dom löser upp sig själv, drar upp det i en spruta, sen får han lite ersättning, i vårt fall, rapar han o sen får han sprutan på insidan av munnen, inte rakt ner i halsen, o sen ersättning igen, inte alltid han vill fortsätta äta efter Furadantinen, men det går till slut, måste ju ha mat i sig.......
  • Marika

Bara ett tips, skulle jag skriva också......
    Blir ju annorlunda när han skall få puré sen!

• Marika
    kattislofberg skrev 2010-01-24 13:18:57 följande:
    Tack för tips!!!Jo, han fick UVI trots furadantin som profylax. MEN den bakterien som växte till VAR känslig mot furadantin, han borde inte blivit sjuk! Så felet låg i spottandet och kräkandet! Därför är jag extra mån om att det ska gå och få i honom den denna gång!
    OK!
  • Marika
    kattislofberg skrev 2010-01-24 14:02:44 följande:
    Hur långt tid tar det för den att lösa upp sig?
    Inte lång tid alls, brukar hjälpa till med en tesked o hacka lite o så lite vätska som möjligt!
  • Marika
    Virga skrev 2010-01-24 22:46:46 följande:
    Fråga läkare. Visst är det mycket enklare att ge en fjärdedel än 2 tabletter. Julius har fått 10 mg sedan han passerat 7kg gränsen. Han står fortfarande på den dosen. Haft 7,5 mg i början. Eftersom det funkar för oss så vi har inte ens tagit upp frågan angående eventuell dosändring. Vi väntar snällt och lydigt när läkaren säger att det är dax att ända dosen . När det var som jobbigast så tog han 7,5 mg. När han gick upp till 10 mg så i stor del redan funkat . Men jag är ändå irriterad ofta varför dem för ett tag sen tagit bort 20 mg styrkan. Det hade underlättat så enormt till dem små liv och deras föräldrar.
    Min gosse väger ju över 7 kg o han får ju "bara" 5 mg, ja eller 1 1/2 tablett, 7,5 mg då?
  • Marika
    kattislofberg skrev 2010-01-26 13:45:53 följande:
    Hoppas på att prickarna försvinner. Toppen det du citerar om furadantin!!! Tänk, så bra denna medicin är, att dom inte kan anpassa den bättre till barn!
    Precis, kunde ju ha funnits i flytande form till dom små, hur svårt kan det vara?
  • Marika
    kattislofberg skrev 2010-02-08 09:49:09 följande:
    Jolindo, va gulligt att du tänker på oss. Jo, Bactrimet har tagit bakterien, vad det verkar. Milo har diarré ibland, men emellanåt är det helt normalt, och framförallt - inget blod! Kanske var det mjölken som var boven ändå...? Nu väntar vi på svar från urinodlingen för att se om genombrottsinfektionen beror på resistenta bakterier eller vad det kan vara. Är det fler som fått UVI trots furadantinprofylax? Sist berodde det ju på att Milo spottade och kräktes så mycket, fick inte i sig hela dosen. Denna gång fick han i sig medicinen som han skulle. Ändå UVI efter tre veckor med furadantin. Utslagen blommade upp igen när vi bytte till Bactrim. MEn nu ser det ut som det håller på att lägga sig.
    Hoppas att det är bättre nu för din gosse!

Här funkar det med Furadantinen, ingen UVI än, tror jag, ingen reaktion än iallafall!
  • Marika
    kattislofberg skrev 2010-02-17 14:08:30 följande:
    Då var det dags igen. I lördags avslutade vi Bactrikuren och påbörjade trimoteprimprofylax. Nu har han feber. Åker snart in, förmodligen blir vi inlagda nu. Femte infektionen på fem månader. Detta är hopplöst.
    Usch, vad tråkigt, lider med er! Många kramar!
  • Marika
    kattislofberg skrev 2010-02-18 09:44:57 följande:
    Ny UVI. Vi är inlagda med IV-antibiotika. Om ni är nyfikna så skriver jag regelbundet i min blogg. katarinalofberg.blogspot.com/
    Inte visste jag att dom sätter nålen i huvudet om det inte funkar i armen, huga vad hemskt!
    Så skönt att ni fick bli kvar på sjukhuset o slippa magsjukan!

Var också orolig att min dotter skulle bli dålig här, hon hade en kompis här i månadags som sen gick hem o spydde, jaha, tänkte jag, nu är det kört, vi blir dåliga allihopa men, nej, ingenting än, o det hade ju visat sig nu isåfall!
  • Marika

Har inte skrivit här på länge, men läser ofta......

Vi skall iväg imorgon och göra en DMSA på Tobias, vilket lär ta hela dan om vi har förstått rätt, det är ju en rätt detaljerad undersökning på njurarna, hoppas att dom kan utgå från den sen, har varit mycket undersökningar men få svar!

Anna 040825, Tobias 091021 & Pyret 101026
  • Marika
    Prinsessan Ippas mamma skrev 2010-06-26 21:04:27 följande:
    hejhej på er!Skäms

Nu smyger jag mig in igen.... Det känns som evigheter sedan jag va inne och läste om er.Men"prinsessan" var frisk (dvs ingen infektion) i ett helt år, så vi försökte inte tänka så mycket på  problemen. Nu är vi inne i svängen igen.ny läkare, nv medicin

tänker på  alla goda råd jag lyckats få härifrån.
    Här är problemet vi står inför nu; gallskrikande, vrålande, hulkande inte så prinsesslik tjej. Som vi ska få i FuradantinSkrikandes Måste va något av det äckligaste någon skapat...
    Någon som gett detta relativt  smärtfritt? Hur?!?!?!

Kram på er alla, ska läsa in mig en dag och se hur ni haft det.
    Furadantinen HAR fungerat bra för oss, nu har det börjat att strula, Tobias kräker mer eller mindre varje kväll, han tycker att det är vidrigt, börjar att ulka o sen spyr, skitjobbigt! Vi skall kontakta läkaren imorgon, han är tillbaka efter en veckas semester o fråga hur vi skall gå vidare! Alltså hur kan man inte göra det godare till en liten bebis? Inte så svårt att lägga till lite jordgubbssmak eller nåt......
  • Marika

Hallå!
    Skriver inte så ofta men läser mer!

Nu blir det operation på Tobias tidigast 15/11 o framåt, dom skall ta bort en del av hans högra njure+urinledaren som går till den en bit, kan inte ta hela. Han har dubbla urinledare till den högra njuren. Står fortfarande på Furadantin o skall göra det även en tid efter opertionen. 1 vecka på sjukhuset blir det efter det.

Jag är gravid igen, är i v. 36, skall få planerat snitt 18/10, så bebben hinner bli en månad innan operationen, ändå skönt. Vi har kollat också på rutin-ul om även denna bebben kan ha samma som Tobias men det har den inte, skönt!

Kram alla!

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........