Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
Hej hittade den här tråden och det var skönt för känner att jag behöver lite stöd och infomation från andra i samma situation.
Min son (nu 5 månader) blev akut sjuk i UVI i januari. Han blev akut dålig då bakterier kommit ut i blodet samt att han nästan inte hade något natrium i kroppen (läkana vet inte vad detta beodde på, kan varit infektionen som slog ut salterna).
Vi låg på intensiven och sen barnavdelningen och han fick anibiotika in i blodet. Där fick vi också göra ett ultraljud på njurarna och urinvägarnna och de såg att det ev kunde vara reflux. Men de ville inte säga mer då utan vi blev kallade på röntgen av urinblåsa och ledare med kontrastvätska. Han fick också antibiotika och äta föebyggande.
Vi var på röntgen i onsdagen och det gick ganska bra men dom såg att han hade reflux på båda sidor, på torsdagen ringde Theos läkare och berättade att han har ovanligt mycket reflux på båda sidor och att ledarna och njurbäcken är utvidgade. De kanske vill göra något åt det och han ska höra av sig på tisdag igen när han pratat med kirurgen. Han ville också titta mer på hans njurar sen och se så de inte påverkas.
Allt detta har varit jätte jobbigt och man är ständigt orolig för sin lilla plutt.
Han är också väldigt svå stucken och det har svårt att hitta bra blodkärl att sticka i så alla provtagningar har varit fruktansvärt påfrestande.
Vet någon hur en operation av refluxen skulle gå till? gör dom det när dom är små eller när de blir större? Läkaren pratade om att man kanske kan göra utan att "öppna".
Känner mig jätte orolig, skulle va skönt att höra hur andra i samma situation har det eller hur det har gått.