• Hanniiz

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Hej hittade den här tråden och det var skönt för känner att jag behöver lite stöd och infomation från andra i samma situation.

Min son (nu 5 månader) blev akut sjuk i UVI i januari. Han blev akut dålig då bakterier kommit ut i blodet samt att han nästan inte hade något natrium i kroppen (läkana vet inte vad detta beodde på, kan varit infektionen som slog ut salterna).

Vi låg på intensiven och sen barnavdelningen och han fick anibiotika in i blodet. Där fick vi också göra ett ultraljud på njurarna och urinvägarnna och de såg att det ev kunde vara reflux. Men de ville inte säga mer då utan vi blev kallade på röntgen av urinblåsa och ledare med kontrastvätska. Han fick också antibiotika och äta föebyggande.

Vi var på röntgen i onsdagen och det gick ganska bra men dom såg att han hade reflux på båda sidor, på torsdagen ringde Theos läkare och berättade att han har ovanligt mycket reflux på båda sidor och att ledarna och njurbäcken är utvidgade. De kanske vill göra något åt det och han ska höra av sig på tisdag igen när han pratat med kirurgen. Han ville också titta mer på hans njurar sen och se så de inte påverkas.

Allt detta har varit jätte jobbigt och man är ständigt orolig för sin lilla plutt.
    Han är också väldigt svå stucken och det har svårt att hitta bra blodkärl att sticka i så alla provtagningar har varit fruktansvärt påfrestande.

Vet någon hur en  operation av refluxen skulle gå till? gör dom det när dom är små eller när de blir större? Läkaren pratade om att man kanske kan göra utan att "öppna".
    Känner mig jätte orolig, skulle va skönt att höra hur andra i samma situation har det eller hur det har gått.

• Hanniiz

skriver ett litet inlägg igen...stod nämligen i affären när jag fick samtalet från läkaren. Han kan nog inte sagt "ovanligt mycket reflux", vad jag förstår är det upp till grad fem?. Han kanske sa "mycket".

Man blir så förvirrad av alla termer och läkarnas "språk", skönt att läsa era inlägg så blir man lite klokare =)

• Hanniiz

Tack, jätte skönt att hitta den här tråden, känns skönt at prata med fler i samma situation eller som upplevt liknande. Vad bra att ingreppet verkar enkelt, han är 5 månader nu så då verkar det som att man skulle kunna åka hem samma dag också.
    AnnaPanna: Är nervös för samtalet imorgon men samtidigt kan jag fråga lite av det jag undrar över. Theo har reflux på båda sidor men jag vet inte vilken grad, hoppas få svar på detta imorgon. Han hade olika mycket vad jag förstod.

Virga: oki så din son hade också det, men då borde det varit infektionen som påverkade saltet. Läkaren sa att det kan hända men att det är väldigt ovanligt. Men jag tror att det var det. För hans salter har legat på bra nivå sen dess.

Hoppas din son snart mår bättre igen, förstår att du blir orolig

• Hanniiz

Hej

här har vi fått samtal från läkaren nu på morgonen. Han berättade att Theo har grad 5 på ena sidan och grad 4 på andra.

Det som händer nu sa han att det blir en remiss skickad till US i Linköping där dom har en speciell avdelning för problem med urinvägarna. Där får vi fortsatt utredning och behandling, sen ska vi bli kallade till någon sorts röntgen på hans njurar för dom ville kolla upp så de inte tagit skada. Ni kanske vet vad för undersökning det är?

Antagligen blir det operation sen också.

Så nu ska vi hålla extra kollö på att han inte blir dålig, feber eller så för då kunde det vara infektion igen.

• Hanniiz

Vad skönt o höra att er tjej har blivit frisk. Så härligt att läsa om barn som blivit friska vad det än har varit.

Här väntar vi just nu på Theos tid till US i Linköping.
    en läkaren sa att röntgen av njurar kan dröja ett halvår efter infektionen för att det annars kan ge falska svar.

Nu har vi mest problem med Theos utslag som han har över hela kroppen eller eksem som läkaren säger. Han har haft dessa sen han var 1 månad och nu har vi påbörjat en allegiutredning också.

Så det har varit mycket sjukhus och läkarbesök senaste tiden..

kram till er alla

• Hanniiz

hej var ett tag sen jag skrev och läste här. Har en fundering över en remiss som skulle skickas till linköping.

Jag pratade med våran sons läkare här i stan det måste ha vait i mitten av mars skulle jag tro. Då sa han att det skulle skickas en remiss till linköping där de skulle fortsätta utredningen om Theos reflux och hans njurar. Jag har fortfarande inte hört något? Ska det ta sån här tid? eller borde jag ringa o fråga vad som hänt?
    (han har reflux grad 5 och grad 4, får fudantin som förebyggande).

• Hanniiz

undrar också om de blir sjukare och sjukare jämt eller om det kan gå över av sig självt?

Ringde om Theo en kväll då han va mycket ledsen, grät när vi rörde vid honom, men hade ingen feber (han är aldrig så annars utan en lugn o glad bebis och sist han hade UVI hade han ingen feber), de tyckte inte att vi behövde komma in. Dagen efter verkade han bättre igen.

Han har ocks haft feber då och då. Har varit på vårdcentralen där de tagit blodpov o sagt att det varit virus, kan det vara UVI ändå? borde de inte kolla det?

• Hanniiz

Imorgon ska vi på kissobservation med Theo. Någon här inne som vet vad dom tittar efter då? Vad jag förstår ska dom se hur mycket och hur ofta han kissar. Men vet inte riktit vad det betyder.

• Hanniiz

kattislofberg: Undersökningen gick lätt. De sätter en liten lampa kopplad i blöjan som blinkar när han kissar, sedan så fort han kissat tittade de med ultraljud för o se om han tömt blåsan helt eller om det fanns något kvar. Så inget som gör ont eller så, tog lite tid dock då dom vill titta minst 4 timmar.

Han tömde nästan helt men det fanns alltid lite kvar, så de vill titta igen om ett par månader.

Våran lilla Theo blev akut sjuk förra veckan igen, först trodde vi att det var UVI men det visade sig att han hade en svår lunginflammation. Han blev återigen inlagd på intensiven. Man blir så rädd när de blir så sjuka, går ständigt med en oro inom sig. Läkarna trodde först att det var hjärnhinneinflammation, det var en fruktansvärd väntan innan vi fick veta vad det var (trotts att de jobbade intensivt med honom från det att vi kom in.

Nu är vi hemma igen, som tur va svarade han snabbt på behandlingen med antibiotika och blev snabbt piggare.

Ni är starka alla mammor här inne, tänk att man orkar gå igenom sådana jobbiga saker men ändå fortsätta vara starka

kram från oss

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........