• galnevale

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

hej
    tittar in till er och eran tråd. hände ju med ett tag när vår My skulle utredas.. hon var ju dock fri men har vidgade njurbäcken.
    en lite dum fråga?

När det inte fanns någon reflux då, det kan inte komma senare? utan hon klassas som frisk? någon som vet?

det enda vi skulle behöva var att kolla urinprov om hon har feber men inget hittills som tur är.

Tänker allt på er och era barn.
    kram

• galnevale

Jolindo:
    nej inga mer kontroller mer än att vi får kolla urinen vid feber och det är tydligen dags nu.. fick feber igår kväll. inte hög, bara runt 38 men pratade med vårdcentralen och vi skulle få påsar att ha hemma så vi kan kolla.
    Hon verkar inte ha ont eller så men är trött och äter dåligt (brukar inte finnas något stopp annars {#lang_emotions_laughing})

• galnevale

Jolindo:
    förstod jag rätt att er dotter hade vidgat njurbäcken men att mucg inte visade reflux?
    men hade hon fått uvi ändå? har varit borta från fl ett bra tag nu och hänger inte med i trådarna för tillfället

• galnevale

om era barn får uvi, hur visar det sig då?

Tror inte My fått det utan att det är någon liten förkylning men hon är väldigt orolig på nätterna. vaknar till, skriker och gnäller. Brukar aldrig göra så. Men nu verkar hon feberfri i alla fall och det är ju skönt.
    Hon har ävenbörjat äta bättre igen och är lite piggare.

• galnevale

hej ni!
    Har en liten fråga om ni kan svara. har även en tråd om någon annan har svar men tänkte att ni går ju igenom en massa skit och kan symtom ect som inga andra.

Min större tjej är konstig. har haft hög feber och krampade. vi hamnade på sjukhus och hon fick dropp. Tanken var att de skulle ta urinprov på henne där men hon var ju så uttorkad så det blev ingen med det.

Nu "klagar" hon att hon har ont i ryggen och "sidan" typ under lungorna. tanken är ju då njurarna. Kan hon ha uvi utan att ha extremt ont? och nu har hon ju inte feber, lite förhöjd temp det är allt. Crp var lite hög på sjukhuset men hade sjunkit ett par dagar senare.
    Man undrar ju vad det är med henne. Hon har förmodligen hög smärttröskel då det enda vi märkte när hon hade öroninflammation var att hon var så arg hela tiden.

• galnevale
    Virga skrev 2010-03-29 22:46:24 följande:
    Galnevale! Hur länge sen tjejen legat på sjukus och har hon fått antibiotika? Om ja, hur länge sen ni har avslutat kuren? Om hon inte fått antibiotika alls då hade jag velat göra åtminstone urinsticka på henne och eventuellt odling också. Njurvärdena (blodprov) skulle jag också velat göra för att se hur njurarna mår. Särskild om ni vet att tjejen är tålig. Hur gammal är hon?
    Hej
    oj såg visst att jag var lite otydlig. hon har haft uvi förut men denna gång vi låg inne var för att hon var så uttorkad efter magsjuka och hög feber och på det krampade hon.
    De hade tänkt kolla för uvi då hon förra gången hon hade det bara kräktes och inget mer.

Hon har inget "fel" vad vi vet med njurar ect utan jag hoppade in här då jag fortfarande följer er efter det att vi var inne i cirkusen med mucg ect med lillasyster som har förstorade njurbäcken.

vi ringde vc och de skulle höra av sig om att ev lämna odling men har inte pratat med dem sedan. vi prövade med en sticka själva och det enda som gav svagt utslag var protein. så vi avvaktar ett par dagar. hon är ju inte påverkad annars.

Tack för svaret!
  • galnevale

Hej alla.
    Nu kommer jag här och är lite nojig igen. Nu har My haft feber av och till i 3v. Crp låg bara på 14 och 12. De tyckte då inte att hon borde kunna ha uvi så inget urinprov. Så har hon ju även faktiskt hosta men känner som att de inte riktigt hänger ihop. Blir ju lite nervös pga hennes njurbäcken även om MUCG inte visade på någon reflux.
    Fattar inte detta. Ska jag "kräva" en odling på henne? Jag har ju påse att ta urinprov i. Vi vill ju bara veta så det inte skulle vara något med njurarna.

Fy vad dum jag känner mig. Jag är väl säkert bara löjlig men vill ju inte att hon ska vara sjuk.

• galnevale

Vi har nu beslutat att försöka ta ett prov på henne i natt. Därav min fråga.

Vi har en sådan där påse som man ska sätta i blöjan men hur ska den sitta? Försökt hitta på nätet men inget resultat. Samt när ska man ta bort den?

Och så ringa imorgon och säga att vi har ett urinprov åt dem så får de vackert kolla och skicka odling för något är inte bra med tjejen. Har idag ont när vi tar i henne och febern är uppe i 39.1. Orkar inget och gnällig och benen viker sig ibland. Ska se om hon vill ha välling sen. Hon dircker bra i alla fall och har kissat. Tyckte det luktade lite konstigt när jag bytte förut men vet inte om det var inbillning eller vad. Ska be pappa byta nästa så får vi se om han märker något.

Kramar

• galnevale

Hej.
    tack för era svar. ska försöka få hem stickor och ta ett prov på tjejen. febern är kvar men har nu fått reda på anledningen till varför stackarn har ont.

Var akut till vc igår utan tid då dottern skriktit mycket när vi tagit på henne ect. verkade vara armen. Blev röntgen och det visade sig att liten har en "green stivk" fraktur så nu har hon gipsskena som hon ska ha i 3 veckor.
    De sa även att de skulle kolla henne igen i slutet av veckan om febern inte gett sig.

Men som sagt så ska vi försöka kolla urinen då hon hade misstänkt reflux och har vidgade njurbäcken så hon inte har uvi. de frågade om hon har ont när hon kissar men hur ska man veta det? hon är ju ändå bara 1 år och har ju ändå ont och får alvedon.

• galnevale

Hej alla

passar på att slänga in en fråga.. läkarna sa ju till oss att hålla koll på fröken om hon får feber utan andra symtom..

I går (fredag) upptäckte vi att hon hade feber. hon hade varit lite dålig i magen på dagis och när jag skulle byta på henne hemma, och ta febern, så har hon en konstig flytning, nästan grönaktig..

På kvällen när jag inte var hemma så hade hon satt sig på huk och ajat och då kissat. idag har febern varit över 38 med alvedon och 39.3 på kvällen. Hon är påverkad av detta märks. Äter inget och slö och hängig. När jag satt och gosade med henne innan hon skulle lägga sig strök jag henne på ryggen och då ajjar hon.

Blir ju fundersam på detta med uvi.. ska jag ringa till sjukvårdsrådgivningen i morgon eller ska man vänta till på måndag? det är min dumma fråga.

• galnevale
    Shea 1 skrev 2010-09-26 16:16:15 följande:
    Galnevale: När jag frågade vår läkare om hur "bråttom" det var att åka in vid symtom så sade hon att det var bråttom, såpass att vi skulle åka in även om det var på natten. Det var ju inte så bråttom att man behöver åka på sekunden, men jag hade åkt för länge sedan om jag var du!
    Det är ju bara det att hon inte hade någon reflux visade MUCG. men däremot skulle vi vara uppmärksamma om hon får tex feber utan annat symtom.

Hon var lite bättre idag men pappa får vara hemma med henne imorgon och ringa vc.. verkade inte något ömmande idag och febern var nere,

Är väl kanske lite övernojig då hon inte hade reflux men har vidgade njurbäcken. ska höra vad läkaren säger imorgon, kanske ska ta ett urinprov i alla fall.

Stort tack för svaret.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........