• CoolJen

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Hej alla.

Tänkte höra vad ni tror och kanske jämföra lite...
    Vid RUL upptäcktes att bebis hade 5mm på njurbäckenet(vänster sida tror jag, den andra helt normal)
    På UL v. 32 var det 8 mm.

Nu har sonen kommit ut och är 9 dagar och vi var på röntgen idag där det visade att det ökat till 10 mm.
    Från dag 1 så har han fått antibiotika som profylax

Vi har ännu inte fått tala med någon läkare om detta...så låter det som en mildare reflux eller värre?
    Vad kan hända, vad blir det för uppföljning?

(Ska sätta mig och läsa igenom tråden nu...)

• CoolJen

Shea 1:

Hej och tack
    Tack även för ditt svar...

Vi var på röntgen avdelningen men de kollade med ultraljud. Kanske nästa steg blir en muc undersökning?

Hur har Hilding påverkats av sin hydronefros?

• CoolJen
    Shea 1 skrev 2011-03-09 08:54:49 följande:

Jag tror att MUC brukar vara nästa steg.

Hilding har reflux grad 5 på sin hö. sida och 4-5 på vänster och visar tecken på nedsatt njurfunktion. Vi har väldig tur ändå för i vardagen är detta inget som vi märker av alls. Det som varit annorlunda med Hilding jämfört med andra bebisar är läkarbesöken och att vi måste ha mer koll på honom vad gäller feber och allmäntillstånd.
    Det som HAN märkt mest av är läkarundersökningarna, men det har ändå gått väldigt bra. Visst gör det ont en kort stund t.ex. när de sticker men det går ju fort över i den åldern. När Hildings storebror tagit ett blodprov kan han gråta i 40 minuter och så blir det inte alls för Hilding.

Ofta brukar inte röntgenläkare säga vad de ser eftersom bilderna ska tolkas först. Det kan vara frustrerande att vara på en undersökning och sedan bara få gå hem efteråt utan att ha fått någon information. Sade läkaren något mer än att njurbäckenet vidgats?

Nej, han gjorde ett konstaterande och sa att vi kommer bli kontaktade av läkaren som skickade remissen.

Lillkillen lider av sina gaser i magen också Har förstått av att ha läst lite i tråden att det kan vara medicinens fel...
  • CoolJen

Ja Trimetropin...trist att det är den som ska vara snällast mot magen och han ändå reagerar då...
    Ska skicka iväg sambon att köpa sempers droppar idag iaf.

Usch, grönt skum...det hoppas jag vi inte behöver vara med om, stackars liten.

Tack, ja jag kommer fortsätta hänga här tror jag

• CoolJen
    Virga skrev 2011-03-09 12:42:16 följande:
    Hej CoolJen! Varmt välkommen hit! Grattis till sonen! Baby
    Shea1 har ju skrivit mycket och jag håller med henne. Nästa steg blir troligtvis MUCG. Trimetoprim brukar vara den första antibiotikan som man kan ge till såna små. Vid 2 mån ålder man kan börja med Furadantin. Trimetoprim är faktiskt ingen mild medicin för magen jämfört med Furadantin. Köp Sempers droppar. Vi kör med det i snart 2 år :)
    Vilket sjukhus hör ni till?
    Har du frågor så bara kör på.
    Hej och tack

Nu är sempers droppar inhandlade!

Har ni märkt skillnad på vilken tid på dygnet antibiotikan tas? Vi tog tidigare på eftermiddagen men då började magen krångla hela kvällen/natten så idag gav jag när vi gick upp.

Ingen aning om vilket sjukhus vi tillhörDrömmer
    Han har även ett blåsljud på hjärtat och för att kolla det fick vi komma till Astrid Lindgren men ultraljudet på njurarna var på Danderyd.
  • CoolJen

Noah är 12 dagar idag och han verkar inte må bra de sista 2 dagarna...vaken, skriker och kan inte komma till ro. Vet ju dock inte om det har nåt med njurar att göra... men han verkar få ont då han kissar.
    Är det nåt man borde kontakta läkare för?

• CoolJen
    Shea 1 skrev 2011-03-11 18:13:18 följande:
    Jag skulle absolut ringa och rådfråga iaf!!!

Hur går det nu på kvällen förresten? Jag minns att när Hilding var så liten så verkade han ha ont när han kissade, eller han stånkade och tog i iaf.
    Man kan väl inte få UVI om man redan är på antibiotika?
    Kan ju även vara överraskningen av att få kisset på sig...vet inte. Svårt att säga oxå om han gnäller när han kissar med blöjan på.

Var på bvc idag och de trodde att hans dåliga humör berodde på för lite mat. Eftersom han föddes stor så behövs oxå mer näring sa de...han hade börjat gå upp igen men följde inte kurvan, så vi fick rådet att mata honom extra efter amning.
    Det gjorde vi när vi kom hem och sen dess har han varit nöjd, kommit till ro och kunnat sova.
    Kanske behövde han bara mer mat? Hoppas på det iaf....får väl se hur natten blir...

Ska komma tillbaka till bvc redan på måndag för att väga...så antar att de blev lite oroliga
  • CoolJen

Precis vad jag hade tänkt fråga er om- försäkring.

Vi fick ju reda på det v.18 och tecknade en gravidförsäkring(den som kostar) v.22.
    Kommer vi kunna skaffa en barnförsäkring?
    Täcker försäkringen som redan finns något?

synd om det kan vara en nackdel att upptäcka tidigt...

Noah mår mycket bättre nu när han får extra mat

• CoolJen

Så barnet kommer vara oförsäkrat?

Såg att min gravidförsökring gäller tills barnet är 6 månader.
    Sen läste jag även på om barnförsäkringen som jag kan teckna utan hälsodeklaration...betyder det då att jag kan teckna den?

• CoolJen

Tack för svaren Shea 1 !

Jag har min andra son försäkrad i folksam(medlemsbarn-facket) Den enda skillnaden är att den är billigare och utan hälsodeklaration som jag förstått det.´

Ska ringa på måndag...

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........