Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
Härligt att denna tråden finns kvar!
AnnaPanna hur har ni det?
Härligt att denna tråden finns kvar!
AnnaPanna hur har ni det?
Shea
Låter som om våra barn har samma diagnos? Hydronefros? Min Alex är i och för sig snart 5 år så vi har varit i rullorna länge
CoolJen
Min Alex har sin vidgning precis utanför njuren - njurbäcknet...som beror på att han hade ett hinder längre ner i uretären/urinledaren. Han har ganska kraftig påverkan på sina njurar..och vi ska in på extra koll i sept. 3 år sen nu han blev opererad och den opererade sidan är inte bra. Har numera en funktion på 40%. :-/ Ett tips är att alltid ta urinprov i en ren mugg...inte i dessa urinpåsar som vårdpersonalen envisas om. Själv jobbat på barnakuten och det bildas en del onödiga bakterier i påsarna under tiden man har dom på. Så här tas alltid i mugg.
Håller tummarna att allt är bra med alla.
SweetCarro
Min Alex har också haft hydronefros sedan RUL v 18. Han va 21 mån när han opererades. Tror eller har för mig att man inte vill operera dom innan dom är 1½ år. Vi gjorde vårt första UL på Alex när han va 2 dgr, men på vårt sjukhus där jag födde är dom inte så "vassa" på barnul så vi blev skickade till Lund när han va 5 dagar! Sen dess har vi varit på täta och många kontroller. Just nu är läget lite si sådär för oss...Då den opererade sidan har försämrats och funktionen på den inte är den bästa. Japp, Alex är bara opererad på höger sidan. Vänster har man hela tiden sagt att den nog blir bra av sig själv. Vi har gjort UL och MAG 3 med olika mellanrum genom åren...Alex är nu 5 år i juli så vi har lite erfarenhet av detta. Svarar gärna på frågor och så...Ska imorgon se om jag kan kolla hur hans mått såg ut när han föddes.
Håller tummarna för dig.
På Alex är det alltid Narkos som sätter nålen inför div undersökningar!