• pippi2

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Hejsan!
    Har följt denna tråd i månader och läst varje inlägg, har dock aldrig skrivit utan bara läst. Har lärt mig otroligt mycket av att läsa det ni skriver och tycker att i vissa frågor har jag kunnat få bättre svar genom att söka i tråden än vad jag har fått av läkarna.
    Jag har en liten tjej som fick urinvägsinfektion för drygt 4månader sedan, hon var då 4 månader. Hon fick hög feber på söndagen och vi åkte in eftersom hon var så liten och inga andra symtom fanns. Läkarna klämde och kände och tog crp som då låg på 29 och morgonen dagen där på fick vi åka hem igen i tron att allt var bra. hon var feber fri ungeär det första dygnet, fick sedan hög feber på onsdags natten och under torsdagen märkte jag att hon inte var sig lik och åt sämre, så på kvällen åkte vi in igen och läkaren tog crp som visade sig vara 39 nu, och sedan tog dom urinprov ( som dom inte gjort på söndagen och måndagen) och det visade sig att hon hade infektion , Urinodlingen visade sig vara e-kolli bakterier. Pencellin sattes in direkt i blodet kring midnatt, på morgonen hade hon ca 38, 5 i feber och kring 14:00 var hon helt feber fri. När vi var på sjukhuset så togs blodprovet bla att kolla njurfunktionen och provet visade bara bra,. Ultraljud gjordes och det såg ochså bra ut.
    Hon fick äta pencellin i ca 1,5-2 månader tills det var dags för blåsröntgen, svaret på röntgen sa att allt såg bra ut och att det inte fanns någon reflux.
    För ca 2 månader sedan fick hon feber igen och jag blev rädd att det kunde vara en infektion igen ( men det var ingen ny infektion, utan lite feber bara), så jag åkte in för att ta urinprov och hade turen och träffa en av läkaren som hade granska hennes bilder, ultraljud och blåsröntgen mm. Han trodde att det bara kunde varit otur att hon fått infektionen för att allt såg bra ut och han menade att det kunde ha varit en engångföretelse.

Under flera gånger i samtal med sköterskor har dom sagt att om allt visar bra dvs ultraljud, blåsröntgen, blod prov så blir det ingen vidare uppföljning. Jag trodde då inte att det skulle bli någon DSMA (heter det så????
    Vår läkare som aldrig har tid och svara och får en att känna sig besvärlig, säger att man gör det för det är rutin och att hon ska göra det på1 till 1,5 år, alltså när hon nästan är 2 år. Hon säger även att det vanligt att det inte visar något.

Jag känner mig nervös och tänker mycket på den undersökningen även om det är så lång tid kvar, förstår inte varför vi ska göra den efter så lång tid. Varför kan dom inte följa henne med blodtryck om det nu skulle ha blivit någon skada (ärr)
    Är et verkligen nödvändigt att utsätta en för den undersökningen efter en infektion ( om hon nu inte få någon mer under dessa år vill säga)
    Finns det inga experter som kan uttala sig om detta, önskar att jag kunde få kontakt med en kunnig läkare inom detta och bara få svar om det verkligen är viktigt att hon går igen undersökningen utifall det skulle ha blivit något.

Tänker ochså på att hon inte hade särskilt högt crp när behandling sattes in, och crp mäter ju infektion i kroppen.

Tycker ni att jag tänker fel ang detta?
    Tips

Detta blev ett långt inlägg.

• pippi2

Hej
    Tack för svar! Har ochså hört att crp kan gå upp väldigt fort. Men hennes crp på 39 kollades direkt när pencellinet sattes in direkt i blodet, och började verka direkt då hennes feber gick ner så fort. Då tänker jag att eftersom att crp tog i samma veva som pencellin, så hann det aldrig nå högre.

• pippi2

crp hade gått från 27 på söndag och visade på torsdagen hade det gått upp till 39, på ca 3-4 dar.

• pippi2
    hemliga ängeln skrev 2011-01-16 10:27:59 följande:
    CRP kan man enkelt översätta med gårdagens nyhet, ofta släpar CRP efter som en svans och kan visa en förhöjning innan det sjunker fast man har fått antibiotikat att fungera.
    När min dotter fick njurbäckeninfektion i somras så låg CRP på 8 när vi blev inlagda och vi blev inlagda endast pga hennes hydronefros och höga feber, dagen efter var den över 100 och dagen efter det en bit över 200 och där låg den sedan några dagar trots att hon hade haft intravenöst antibiotika sedan CRP på 8.
     Jag visste inte att det kunde vara så utan tänkte att eftersom hon fick pencellin och blev feberfri nästan direkt så tänkte jag att crpet hade gått ner automatiskt. frågade om dom skulle ta ett nytt på morgon men dom hade så bråttom att skriva ut oss och sa bara at dom kunde se att behandlingen fungerade pga att hon blev feberfri , så vi fick fortsätta att ge henne pencellinet via munnen hemma.
    Tessie2022 skrev 2011-01-16 12:47:03 följande:
    Pippi2:
    Vad jag har förstått så görs dessa undersökningar alltid enligt rutin om barnet är under 1 år när den får njurbäckeninflammation (enligt vårt sjukhus i alla fall)..

När min dotter fick njurbäckeninflammation var hon 8 månader. Hon hade först hög feber (i samband med influensa spruta) och dagen efter feberfri men efter det kom febern tillbaka och efter 2 dagar (eller på andra dagen) så slutade min mkt matglada dotter att äta så jag ringde akuten.. Fick komma till ett lite mindre sjukhus som först ville skicka hem mid för att hon inte hade öroninflammation. Men då jag stod på mig och menade att hon måste vara riktigt sjuk eftersom hon inte vill äta och hon ALLTID annars vill det - även om hon är sjuk gjordes ett test. Hon hade då så högt som det kunde visas på deras apparat och jag fick akut remiss till CSK det större sjukhuset några mil bort.. Där blev vi inlada och behandling påbörjades trots att de fick vänta till morgonen innan de fick ett kisseprov (som ju visade njurbäckeninflammation). Vi fick sen stanna i 4 dygn så de kunde ge penicillin/antibiotika direkt i blodet..

Undersökningar gjordes sedan på rutin för att hon fått njurbäckeninflammationen innan hon var ett.. Hittar inte papprena om vad de heter men de andra här inne är väldigt kunniga och vet säker det Glad! Minns i alla fall att det var  3 undersökningar hon skulle göra enligt rutin i alla fall!

Jag har ochså forstått att det är rutin och att alla under två år får gör detta om dom får infektion. Har dock läst att det pågår en debatt i läkarvärlden om att en del tycker att undersökningarna är överdrina och barnen får gå igenom undersökningarna i onödan utan att tom hittar något fynd. Vet dock inte om det gäller blåsröntgen eller kontraströntgen och i England är dom påväg att ändra sina rutin undersökningar ang urinvägsinfektion på små barn.

Som jag har förstått det ska man göra undersökningen ca 6 månader efter infektion får det tar så lång tid för njuren att eventuellt läka om det har blivit något på den. Men vi ska få vänta 1,5 år upp ill två år, så hon kan alltså nästan vara 2,5 år när undersökningen görs fast hon var 4 månader när hon hade infektionen.

Hur har undersökningarna gått för er med resultat och själva undersökningen, om ni vill dela med er av det vill säga.

• pippi2
    Tessie2022 skrev 2011-01-16 19:27:03 följande:
    Men är det igentligen något "farligt" med att de gör undersökningarna? Vad jag förstår så är det givitvis många av de barn som gör dessa undersökningarna som visar sig vara friska - vilket ju är jätte bra för dem och då vet föräldrarna oxå att de är friska. Hur gör man en blåsröngen (är osäker om min dotter har gjort detta men vet att hon skulle göra 3 undersökningar - men minns inte vad det var hon gjorde som andra undersökning.. - den var bra i alla fall, är ganska säker på röntgen när de kontr om hon hade reflux gjordes efter att kontraströntgen inte var okej..)?

Min dotter var som sagt frisk på de första 2 undersökningarna men på kontraströntgen så visade det sig att njurarna inte arbetade som de skulle. Denna röntgen gjordes efter bara 5 månader och därför (samt att min dotter inte fått någon ny urinvägsinfektion) var doktorn säker på att hon skulle vara frisk när vi gjorde om den efter 8 månader (vilket hon ju inte var utan hon hade samma fel..). Så om denna röntgen inte gjort så hade vi inte haft någon aning om att hon haft något fel på njurarna mm så jag är i alla fall glad att det görs som rutin även om de säkerligen i de flesta fall är i onödan Glad! Däremot om det är så att det faktiskt på något sätt är farligt att ge dem kontrastvätska mm så får man ju tänka om (de kan ju inte vara jätte bra men jag vet inte..) - men för att det är obehagligt för barnen att ligga still och de ibland blir hysteriska (som min dotter) tycker jag inte är skäl till att inte göra dessa undersökningar.. Det är 20 min av barnets liv och de flesta verkar ta det med ro (i alla fall enligt sköterskorna som tog hand om oss..)..

Tycker däremot att det är konstigt att din dotter ska vänta så länge på detta.. Fråga läkaren varför hon inte får den efter 6-10 månader istället. Min dotter gjorde den ju som sagt efter 5 månader vilket betyder att hon var 13 månader när hon gjorde den första gången så det kan ju inte ha något med åldern att göra.. Och min dotter var ju oxå frisk på de första 2 undersökningarna så det kan inte ha med det heller att göra.. Olika på olika sjukhus men det är för lång tid att vänta enligt mig. Om din dotter är frisk hela den tiden (vilket vi får hoppas) så tycker jag nästan som dig att den känns onödig..

Undersökningen i sig är inte några problem.. Däremot om din dotter är en viljestark och bestämd dam och du tycker det är jobbigt om hon blir "hysterisk och skriker" så fråga om hon inte kan få lite lugnande.. Min dotter fick inte det och på "vårt" sjukhus ges inte det fick jag höra.. Men hon var fullständigt skogstokig och gallskrek hela tiden. Men jag tyckte inte det var så jätte jobbigt då jag visste att det var pga att hon var arg för at hon inte fick röra sig som hon ville - inte för att det gjorde ont. Jag vet ju oxå vilket humör tjejen har Tungan ute.. Hon betedde sig likadant när vi gjorde om testen men den dagen vi ska göra ett nytt test tror jag inte det är några problem eftersom nu går det någolunda att förklara och diskutera med henne och hon hade nog kunnat ligga still och tittat på film och accepterat läget (blir 3 år 23/3)..

Lycka till! Men som sagt ta upp med läkaren varför ni ska vänta så länge..
    Att din dotters njurar arbetar långsammare vad kan det ha för framtida besvär, om det finns risk för det? Tror läkaren att det kan ha orsakas av inflammationen hon hade när hon var 8 månader, och att det helt enkelt tar längre tid att reparera efter infektion?
    Jag väntar och ser och hoppas av hela mitt hjärta att vi inte får mer infektioner och ar hon inte haft det tills hon är 1,5- 2 år så får man väl se.
    Ha din dotter endast haft en infektion och varit infektion fri tills nu?
    Det var blåsröntgen med kontrastvästa i urinröret vi gjorde samt ultraljud och har kvar den sista då.  Vilken undersökning tycker du var jobbigast den med kontrast i urinröret eller den med kontrast i blodet för att kolla njurarna? Har ni  även tagit njurfunktins blod prov under själva den akuta infektionen?
  • pippi2
    Tessie2022 skrev 2011-01-16 21:04:34 följande:
    Som det ser ut nu så har hon lättare för att få UVI och hon får inte få det enl läkarna då de är rädda att hennes njurar blir mer påverkade.. Så fort hon får feber och vi inte vet exakt varför ska vi direkt in och ta urinprov för att säkerhetställa att det inte är UVI.. Hon har haft 1 riktig UVI och 2 gånger som de satte in behandling tidigare då hon har blod i urinen men inte visade något senare på odlingen (dock tror jag att det hade visat sig om vi åkt senare och inte direkt..). Men nu senare har det ju visat sig att hon har blod i urinen även när hon är frisk (uppkom på en av de årliga kontrollerna..) så man vet ju inte om det var pågång att bli UVI eller ej.. Som sagt hon har gjort flera urinprov och de vidsar alla på blod i urinen och detta kan inte de förklara..

Nej de menar att det felet hon har på njurarna inte kan komma ifrån hennes njurbäckeninflammation pga att det var mer än 1 år efter den andra testen gjordes och hon hade exakt samma fel - ingen förbättring så att säga.. Däremot hoppas de på att det växer bort! Kan tilläggas att hon när hon låg i magen hade ett förstorat njurbäcken som hon blev "friskförklarad" från på det 3:dje UL men vi nu tror att det kanske missades. Detta är dock enbart en spekulation från oss föräldrar - läkarna menar att förstorat njurbäcken i magen inte finns någon forskning på att det skulle vara något fel sen.. Läkaren som UL och friskförklarade henne i magen kollade dock max 5 min medan läkaren som gjorde UL i vecka 28 kollade i 30 minuter och först ville "friskförklara" henne men när hon tittade närmare och hittade den andra insåg att hennes njurbäcken fortfarande var förstorat (dock bara på ena sidan)..

Så summan av det hela är att min dotter har haft njurbäckeninflammation 1 gång och UVI (som vi satte in behandling på mkt tidigt) en gång. Hon har inga problem av sitt "fel" på njurarna (vilket oxå gör att jag inte är så påläst Skäms). Men de kan inte släppa det hela eftersom hon har det på båda njurarna - hade det bara varit på ena så hade läkaren inte brytt sig så mkt (deras egna ord). Nu är de som sagt rädda att om hon får en infektion igen och att njurarna ska bli mer påverkade. De tycker heller inte om att min dotter endast kissar 2-4 gånger per dygn (men det är en helt annan historia..) och menar att bara för att det är tagit en bild vid 1 tillfälle på att hon inte har reflux så betyder det inte att hon inte har det och de utesluter inte detta i hennes fall (så sa de vid det senaste tillfället vi träffade dem - i september..).

De har tagit flera sådana snabbtester på njurarnas funktionsstatus (vet dock ej om det togs när vi var inlada men det tar jag för giviet - det är gjorts senare i alla fall) och det har varit bra (tar jag förgiviet då läkaren som sagt aldrig hör av sig (även om hon ska det), och jag endast ringt och ringt och ringt för att få telefontid till henne när det har gjort en röntgen mm).

Nu så minns jag  - den undersökningen du har gjort är exakt den andra (även UL men den gjordes efter enbart nån vecka och den kom jag ihåg..) min dotter gjorde - måste erkänna att den de får kontrastvätskan i blodet är betydligt värre.. Men som sagt bara för att min dotter blir arg inte för att det igentligen gjorde ont på henne. Men att få ett litet barn att vara helt stilla så länge är inte lätt och jag är förvånad över att sköterskorna sa till mig att det väldigt sällan är några problem.. Men som sagt det gör inte ont det är bara jobbigt då man om barnet inte ligger still får tvinga de - inte genom att hålla fast det utan Linn blev lagd i en saccosäck som man blåste ur all luft så den blev hård och hon hade svårt att röra sig (armarna var utanför har jag för mig..) sen fick sköterskorna turas om att lägga sin tyngd över/på henne för att hon inte skulle lyckas röra sig då som sagt hon är stark och var riktigt arg..

Sen har min dotter som sagt gjort en röntgen för att kontrollera om hon hade reflux men den var inte lika jobbig då den inte varade lika länge som den din dotter ska vänta att göra
    Hoppas att det löser sig för din lilla tjej och tur att hon inte har någor besvär av det!
    Jag gruvar mig inför undersökningen och är rädd att hon ska vara rädd och ha ont, som tur är det min sambo som åker med henne när det blir dags för jag skulle nog tycka att det var så jobbigt och min lilla skulle kunna läsa av mig. Fast man gör det ju för hennes skull, och det är som du säger 20 min av hennes liv.
  • pippi2

Hejsan
    Har några frågor som jag tror att ni säkert kan svara på här. Om man skulle hitta ett ärr från en uvi, hur följer läkarna upp det under barnets uppväxt, vad görs för undersökningr under åren? Kan ett ärr på njuren bli värre om man är infektionsfri? Om man gör DMSA 1 till1,5 år efter den första infektionen och har varit infektionsfri sedan dess och det skulle visa sig ha blivit ett ärr, kan man då veta att det är orsakat att infektionstillfället eller om det är medfött? Vore jätte snällt om någon hade något svar.

• pippi2

Shea 1 skrev 2011-03-10 15:01:12 följande:
    Hej Saniss!
    Hilding har teimetoprim och han var riktigt dålig i magen tycker jag. Jag tycker att de flesta här i tråden verkar vittna om samma sak (trots att Hildings läkare menade att tarmpåverkan är en ovanlig biverkan). Hur det blir sedan vet inte vi för han får den fortfarande. Just nu är han mest hård i magen iaf...

Pippi: Jag kan tyvärr inte svara på frågorna, kanske enågon annan kan?
    Bara spontant borde väl inte ärren på njuren bli sämre om man är infektionsfri? Däremot vet jag att det på sikt kan skada njurarna om man under lång tid har ett "högt tryck" av vätska i njuren såsom vid avflödeshinder. (det jag menar är att även andra saker än ärr kan skada njuren)

Tack för svar. Hur kan man vet om man har något avflödesehinder, kan man se det på ultraljud eller blåsröntgen, eller hur går läkarna tillväga för att märka sådant?

• pippi2
    Shea 1 skrev 2011-03-10 17:33:54 följande:
    Om man misstänker avflödeshinder brukar man (väl?) göra någon form av scintigrafi. Hilding har gjort MAG-3. En annan variant heter DSMA, men de fungerar på samma sätt: man injicerar ett radioaktivt medel och tar sedan bilder med en gammakamera för att se hur medlet tas om hand i njurarna och hur snabbt det rinner av från njurarna. På Hilding går det väldigt långsamt på högra sidan varför de misstänker avflödeshinder.

Vissa avflödeshinder ser man på UL också.
    Är det samma som man kallar förträngning dvs att urinet rinner långsammare eller finns det något som heter avflödelsehinder ochså? Om det är förträning så ses det väl bäst på ultraljud, men jag kan ha fel.
  • pippi2

Hej
    Tycker ni att jag ska åka in och ta urinprov. Min lilla har ju haft en uvi när hon var 4 månader och sedan varit infektionsfri. Är nu 10 mån, vi har gjort blåsröntgen och ultraljud på njurarna och allt var okej, så hon äter alltså ingen profylax. Nu var hon varm i natt ca 38, 5 på morgonen låg den 37,9 och nu på eftermiddagen 39,1. Hon har varit lite förkyld men inte något mycket. Jag tycker att det luktar lite stark om urinen, men det tycker jag alltid när jag blir rädd för uvi. Hon har varit hård i magen ett tag här nu och jag har gett henne laktolus för att det ska gå lättare. Förstoppning kan ju leda till uvi, har jag läst. I går när hon bajsade så var det så där löst som vid henes första infektion, men som sagt hade jag ju gett henne laktous så det kan lika gärna vara det.
    Jag blir super nojlig när hon får feber och att det ska vara en ny uvi. Nu till min fråga skulle ni ha åkt in och kollat urinet?
    Om det skulle vara uvi och behandling sätts in i kväll, hinner det skada så mycket då tror ni? När man tar urinprov på en liten så har dom ju oftas bara haft kisset i blåsan en timme eller så eftersom dom kissar så ofta, är urinprovet tillförlitligt då?
    Jag vet att jag är super nojig, men bättre det än åt det motsatta hållet i alla fall!

• pippi2

Hejsan! Tog det säkra före det osäkra och åkt in. Urinprovet var helt blankt och visade inget. Läkaren sa att vi inte måste åka in varje gång hon får feber eftersom hon inte löper någon större risk än någon annan att få uvi.
    I dag är hon lite febrig och har börjat snora. Tack för svar!

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........