Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
Hejsan!
Har följt denna tråd i månader och läst varje inlägg, har dock aldrig skrivit utan bara läst. Har lärt mig otroligt mycket av att läsa det ni skriver och tycker att i vissa frågor har jag kunnat få bättre svar genom att söka i tråden än vad jag har fått av läkarna.
Jag har en liten tjej som fick urinvägsinfektion för drygt 4månader sedan, hon var då 4 månader. Hon fick hög feber på söndagen och vi åkte in eftersom hon var så liten och inga andra symtom fanns. Läkarna klämde och kände och tog crp som då låg på 29 och morgonen dagen där på fick vi åka hem igen i tron att allt var bra. hon var feber fri ungeär det första dygnet, fick sedan hög feber på onsdags natten och under torsdagen märkte jag att hon inte var sig lik och åt sämre, så på kvällen åkte vi in igen och läkaren tog crp som visade sig vara 39 nu, och sedan tog dom urinprov ( som dom inte gjort på söndagen och måndagen) och det visade sig att hon hade infektion , Urinodlingen visade sig vara e-kolli bakterier. Pencellin sattes in direkt i blodet kring midnatt, på morgonen hade hon ca 38, 5 i feber och kring 14:00 var hon helt feber fri. När vi var på sjukhuset så togs blodprovet bla att kolla njurfunktionen och provet visade bara bra,. Ultraljud gjordes och det såg ochså bra ut.
Hon fick äta pencellin i ca 1,5-2 månader tills det var dags för blåsröntgen, svaret på röntgen sa att allt såg bra ut och att det inte fanns någon reflux.
För ca 2 månader sedan fick hon feber igen och jag blev rädd att det kunde vara en infektion igen ( men det var ingen ny infektion, utan lite feber bara), så jag åkte in för att ta urinprov och hade turen och träffa en av läkaren som hade granska hennes bilder, ultraljud och blåsröntgen mm. Han trodde att det bara kunde varit otur att hon fått infektionen för att allt såg bra ut och han menade att det kunde ha varit en engångföretelse.
Under flera gånger i samtal med sköterskor har dom sagt att om allt visar bra dvs ultraljud, blåsröntgen, blod prov så blir det ingen vidare uppföljning. Jag trodde då inte att det skulle bli någon DSMA (heter det så????
Vår läkare som aldrig har tid och svara och får en att känna sig besvärlig, säger att man gör det för det är rutin och att hon ska göra det på1 till 1,5 år, alltså när hon nästan är 2 år. Hon säger även att det vanligt att det inte visar något.
Jag känner mig nervös och tänker mycket på den undersökningen även om det är så lång tid kvar, förstår inte varför vi ska göra den efter så lång tid. Varför kan dom inte följa henne med blodtryck om det nu skulle ha blivit någon skada (ärr)
Är et verkligen nödvändigt att utsätta en för den undersökningen efter en infektion ( om hon nu inte få någon mer under dessa år vill säga)
Finns det inga experter som kan uttala sig om detta, önskar att jag kunde få kontakt med en kunnig läkare inom detta och bara få svar om det verkligen är viktigt att hon går igen undersökningen utifall det skulle ha blivit något.
Tänker ochså på att hon inte hade särskilt högt crp när behandling sattes in, och crp mäter ju infektion i kroppen.
Tycker ni att jag tänker fel ang detta?
Tips
Detta blev ett långt inlägg.