kattislofberg skrev 2011-05-26 14:43:53 följande:
Ultraljud och MUCG idag. Hinner inte skriva så jag kopierar in mitt långa blogginlägg.
Då var vi hemma igen. Ultraljudet gick som sagt väldigt bra. Det var samma läkare som tog emot oss och gjorde ultraljud i somras, när vi åkte in akut efter defluxen. Hon kände igen oss, jag kände inte igen henne... Det lustiga var hennes kommentar till det "Det är ju inte så konsigt, så många läkare som ni har varit i kontakt med". Jo, det är ju sant. Men hur många patienter kommer hon i kontakt med dagligen!? Men det är klart, inte så många som är så söta och goa som Milo. Jag tror faktiskt att han ofta ger ett starkt intryck på personalen. Just för att han är så ovanligt lugn och medgörlig.
Hur som helst, hon sa inte så mycket om reslutatet, mer än att det såg bättre ut än sist. Bilderna skulle analyseras och skickas till den läkare som skickat remiss. Efteråt fick vi vänta en stund och fick sedan komma in på MUCG. Så himla mysig personal! En sköterska från barnavdelningen var med hela tiden. Milo fick lugnande (i rumpan) och snart var han så där löjligt avslappnad och flinade åt allt och alla. Inga problem att ligga still, inga problem att sätta kateter. De sprutade in kontrastvätska och tog bilder och filmer. När blåsan var full, så började väntan. Den allra viktigaste bilden och filmen tas exakt i det ögonblick han kissar, vilket måste ske spontant. Det är ju då man ser om urin (kontrastvätska, i det här fallet) backar uppåt. Vi väntade. Och väntade och väntade. Milo låg där och var så nöjd och glad, med full blåsa. I nästan en timme! Det är vad jag kallar partyblåsa!
Till sist kissade han i alla fall och de kunde ta de bilder och filmer som behövdes. Inte heller nu fick jag veta något resultat. Men jag bad om att få se någon bild, och hon visade en film just när han kissade. Man såg tydligt att blåsan tömdes, men inte syntes någon reflux, inte! Jag konstaterade detta högt och ville väl få medhåll av läkaren. Men hon sa bara att alla bilder måste analyseras och det var inte möjligt att ge något som helst svar ännu. Nä nä. Men jag har sett bilder på hur en reflux såg ut, och det här var något helt annat. Så jag har goda förhoppningar om att han ska bli helt friskskriven. Men vi får se.
Sen fick vi komma upp till dagvården. Nu hade Milo piggnat till igen, och den lugnande medicinen hade slutat verka. Lite mat i magen och en engångsdos antibiotika, sen fick vi åka hem. En trött Milo somnade i bilen och sov sedan lugnt vidare hemma.
Nu fortsätter vi med profylax tills vi får svar från läkaren, om någon vecka eller så. Vem vet, hela den här långa resan kanske slutar nu!?
Kattis: Åkte in akut efter defluxen? Vad hände då?