Inlägg från: e digitalis |Visa alla inlägg
  • e digitalis

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Hej! Är ny på FL, var ju tvungen att gå med när jag hittade alla dessa trådar :) Sökte på uretärer och har klickat mig vidare, är lite förvirrad, men gissar att detta är den aktiva tråden, eftersom datumet visar på nya inlägg. Gjorde ett inlägg på en annan tråd som jag kopierar in nedan... Har inte tidigare varit jätteorolig, det hade ju kunnat vara bara en UVI men på UL idag så verkar det som om det är mer. Har dock inte så mycket info än, träffade en barnläkare i torsdags, det blir väl en ny kontakt med barnläkaren i nästa vecka. Det verkar vara galet många varianter på detta, både varianter på njurar och njursjukdomar samt undersökningar... DMSA? MUCG? MAG3? Måste skaffa mig kunskap, känner jag genast :)

En annan anledning till att jag inte har varit så orolig är att jag själv hade något liknande när jag var liten och blev opererad, sedan dess har jag inte haft fler besvär. Men ju mer jag läser desto mer orolig blir jag... speciellt för en del undersökningar som inte verkar vara roliga alls. Jag kan iaf säga att jag inte minns särskilt mycket från min egna sjukdom, jag minns att det gjorde ont att kissa så jag ville inte, men har inga minnen av läskiga undersökningar. Förhoppningsvis är det samma för era små när de blivit större, att de inte minns allt det jobbiga.

Förresten, eftersom jag är ny har jag ingen koll alls på hur detta funkar, hur man svarar på inlägg, hur man ser att svar inkommit, hur man hittar tillbaks till den här tråden... men jag hoppas lära mig snart. Jag har iaf noterat att Anna Panna verkar vara en ängel, det fanns flera när jag skummade igenom gamla inlägg, men hon märktes verkligen (på ett bra sätt alltså).

____det gamla inlägget från den andra tråden____

hej! har en liten sötnos på snart fem månader, fick en UVI för snart en vecka sedan, gjorde UL idag, något är misstänkt men exakt vad är oklart. jag hade dock själv dubbla uretärer, fick UVI efter en dryg vecka, opererades vid fyra och ett halvt år, då var skadorna på njuern så att ena halvan togs bort. efter det har jag varit bra. hoppas att det slutar så för er också, samt för min lilla, såklart :)

• e digitalis

Hej Shea! Hon är född den 18 juli... konstigt att det inte upptäcktes på UL, tycker jag! Jag hade ju ändå berättat att jag själv hade haft problem när jag var liten, tycker att de borde ha varit uppmärksamma. Detta upptäcktes bara nu, efter att hon fått sin första UVI, de gjorde ett UL på henne igår, som visade på att något fanns, men inte exakt vad. Det visade iaf att det finns urin kvar, som inte töms helt, alltså.

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2010-12-18 13:07:33 följande:
    Här i tråden har jag lärt mig massor av de andra mammorna med erfarenhet, och bland det viktigaste jag har lärt mig är att jag måste ha järnkoll själv; ligga på, lära mig, vara insatt o.s.v. Man lär sig efter hand, i början var det väldigt svårt för mig att ta in informationen. Våra undersökningar började när Hilding var några dagar gammal så då skyller jag på förlossnings-och amningshormoner att jag var lite dimmig (För övrigt är det helt vidrig att på tredje-dagen-efter-förlossningen, då när man grinar för allt, att sitta på en undersökning och höra UL-läkaren muttra "här var det vatten, oj oj massor av vatten" till sin student.)

Ett bra tips som jag fick av Hildings läkare är att samla alla papper, kallelser och journalblad i en pärm. Då kan man gå tillbaka, läsa igen och lära sig mer. Jag begär alltid journalutdrag från hans undersökningar. Dessutom är det ju viktigt att ha med sig den viktigaste informationen när man åker bort. Nu över jul ska vi åka till Mora och om Hilding skulle få UVI-symtom är det ju lättare om läkarna har lite fakta att läsa om vi behöver åka in.
    Hej!

Har ju inte haft så mycket interaktion än, men har redan noterat att det är lätt att glömma, kände igår när jag satt och läste att det kommer att vara mycket enklare nästa gång jag kommer dit, eftersom jag redan är lite mer påläst, och tänker bli det ännu mer.

Bra tips, det där med att samla allt. Ska börja med det genast! Tack! 
  • e digitalis
    Tessie2022 skrev 2010-12-18 13:28:53 följande:
    Hej i tråden!

Platsar nog inte här då min dotter är för "frisk".. 

Likadant så har hon vid alla urinprov blod i urinen men hon har bara haft 3 urinvägsinfektionen sen hon föddes så hon 

Detta sammanfaller ju med att hon kommit in i trots åldern och jag måste säga att detta är det sättet hon trotsar mest - hon vill verkligen inte kissa.. Kan inte och så hoppar hon ned.. Kvittar om jag sitter och läser eller lovar henne något gott mm om hon kissar.. Ska ta kontakt med läkaren igen då det som samt blivit sämre av att vi har försökt påverka henne.. Vi har fått tips och ideer från läkaren och någon "kiss-speicalist" men som sagt det funkar inte alls.. 
    Som sagt lycka till för alla er som hänger här! Hoppas era barn blir friska eller får en operation som gör de friska!!!
    Hej!

För min del får du gärna vara här. Jag är helt ny, men kan inte tänka mig att det skulle vara några restriktioner, och att hon skulle vara "för frisk" för dig att vara här... du har väl tankar och frågor likaväl som alla andra,  samt idéer och kunskap som du kan bidra med till andra.

Oj, blod i urinen verkar läskigt...

Jag minns inte så mycket av min sjukdom när jag var liten, men jag minns att jag inte ville kissa. Förmodligen gjorde det ont att kissa, så jag vägrade. Det jag minns är att mamma och min syster försökte att förmå mig att kissa, men att det inte hjälpte. De testade nog både det ena och det andra.

Ha det gott! 
  • e digitalis
    kattislofberg skrev 2011-01-10 15:38:58 följande:
    Hej alla!
    Nu är det snart dags!

På fredag skrivs Milo in på sjukhus och på måndag är det operation. Operationen tar totalt en halv dag. De kommer att öppna buken och lossa ena urinledaren från urinblåsan. Sen tar de bort den trånga delen av urinledaren och leder om urinledaren och leder in den i urinblåsan på ett annat ställe. Under läkningen kommer han att ha tre slangar om jag inte missförstod. En kateter genom snoppen och två dränage – en ut genom magen och en genom ryggen. Plus dropp förstås.

Det ska bli såååååå skönt att få detta gjort! Håll tummarna för oss, för att operationen går bra och för att inga infektioner eller annat sätter käppar i hjulet för den!

Nu ska jag läsa ikapp!
    Hej,
    Stort lycka till! Hoppas att allt går bra! 
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-01-11 21:49:26 följande:
    Idag ringde Dr Gundela på Dr Silvia. Hon ringde eg. mest för att säga att de ska konferera om Hilding igen, men hon nämnde operation som en eventuell utväg. Hilding har ju dåligt avflöde på hö. njuren, så ev måste man göra en operation av detta avflödeshinder som hon sa, men de har inte hittat något direkt hinder ännu.

Är det någon här som opererat avflödeshinder? Vad betyder det?

Gundela ska återkomma när de konfererat, så jag ska fråga henne igen, men jag ville ändå fråga här. (dag när hon ringde hade jag 5 mammor och 6 barn här på besök, det var liiite svårt att fokusera då. Förut har jag alltid fått ett brev innan våra telefontider så att jag kunnat förbereda mej.

Vi talade om den där studien också, men det kan vara så att Hilding inte platsar (om han ska opereras får han inte vara med i studien.)

Är lite orolig nu, fast det är jag ju å andra sidan lite alltsomoftast...
    Hej, har ingen erfarenhet av avflödeshinder, vet liksom inte vad "vi" har än... men lycka till med ev operation. Vad är det för studie som du nämner? Vilket sjukhus är det ni tillhör/besöker?
  • e digitalis
    Tessie2022 skrev 2011-01-12 18:33:25 följande:
    Tack för ditt svar!

Precis så har vi gjort - ända gången vi "tvingar" henne att kissa nu är när hon ska gå och lägga sig annars så kommenterar vi inte det... Okej om hon går upp klockan 7 och vi sen ätit frukost och klockan kanske blivit 10 och vi ska gå ut och hon fortfarande inte kissat (händer ganska ofta..) så måste hon sätta sig på toaletten innan vi går ut (då brukar hon oxå kissa - men det blir ju första gången för dagen..). Tycker det har blivit mkt bättre sen vi slutat tjata! Nu är vi uppe i 3-4 gånger per dygn och det känns ändå som mkt bättre än 2-3 gånger..

Har inte diskuterat detta med dotterns doktor men eftersom de är så inne på att hon MÅSTE kissa minst 6 gånger per dygn  så känns det lönlöst.. Känns som vi kör på detta ett tag och hoppas att hon går tillbaka  till i alla fall gånger per dygn - det är bättre än 2 (vilket var flera gånger i veckan..). När hon blir lite större så det går att resonera med henne så kan jag försöka igen - men som det är nu så blir det bara en maktkamp och min dotter har både humör och är envis så jag känner att jag vinner inte detta eftersom jag helt enkelt inte kan tvinga henne att kissa.. Jag kan tvinga henne att sitta på toaletten hur länge som helst men inte kissa och på det sättet blir det en ond cirkel.. Som sagt det funkar inte på henne.. Både jag, min sambo och dagis tycker vi sett förbättringar sedan vi slutade tjata och det är jag enormt tacksam för!!!
    Hej,

Jag har ingen erfarenhet av detta heller, men jag vet att när jag var liten och sjuk så försökte mamma och min syster att få mig att kissa, vilket jag minns, och jag minns också att de inte lyckades. VI kunde spendera timmar inne på toaletten alla tre, utan att de lyckades få mig att kissa. Så jag tror att ni gör helt rätt som försöker avdramatisera och inte tvinga henne... blir nog bara värre.

Lycka till! 
  • e digitalis
    Tessie2022 skrev 2011-01-12 18:26:02 följande:
    Jag gissar att det är ungefär samma undersökning som min dotter har gjort (en av dem - har glömt namnet på de Skäms).. I så fall lägger de barnet i en "säck" som liknar en saccosäck och sen suger de ut luften så att barnet helt enkelt inte kan rör sig.. De menade att barn alltid accepterar detta och man aldrig gav lugnande när jag frågade.. Efteråt fick de erkänna att i min dotters fall hade det nog behövts lugnande då hon gallskrek och gjorde allt hon kunde för att komma loss (var lite mer än året första gången och sen tror jag hon var knappt 2 andra gången..). De "låg" på henne för att hon inte skulle kunna röra sig pga att då får man göra om undersökningen.. Andra gången vi gjorde undersökningen hade hon rört sig lite så den var lite svårbedömt men de kunde ändå se att det såg likadant ut som första gången..

Men som sagt om enligt sköterskorna som gjort undersökningen på min dotter så brukar barnen acceptera detta utan problem - och som sagt vill de inte ligga still så "tvingas" de.. Undersökningen varade ca 15 min (på ett ungeför - minns ej exakt) och som sagt min dotter gallskrek från början till slut - men hon for inte illa utan det var mest jobbigt psykiskt för mig och personalen fick turas om att hålla henne för att orka.. Men som sagt hon var extrem enligt personalen Förvånad.. Och jag kan tillägga att hon har ett hett temperament även nu Tungan ute..
    Det verkar ju hemskt! Hoppas att hon får lugnande framöver, om ni behöver göra fler undersökningar, andra barn verkar ju ha fått det!
  • e digitalis
    Minibus skrev 2011-01-14 10:42:12 följande:
    Ramlade in i tråden av en slump. Har ej själv barn m njurproblem men i mitt yrke träffar jag barn o föräldrar o jobbar med de undersökningar ni beskriver.

Hoppas och tror att ni förstår att vi som personal försöker göra allr för att det ska bli en så bra upplevelse som är möjligt för barnet, och föräldrarna. Vi är ju medvetna om att barnen kommer tillbaka ofta under många år för kontroller o uppföljningsundersökningar.
    För en del barn passar det bättre att sova vid undersökningen, somna i vagn eller famn o lägga över på brits är ju toppen om det går. För andra passar det bättre som någon skrev att vara utsövd o mätt o kan då underhållas under tiden med leksaker eller Tv.

Det som är svårt ibland är att läsa av hur föräldrarna vill att vi som personal ska agera. En del vill att vi som personal "tar över" och gör på det sätt vi tror är smidigast, vilket ibland kan vara att hålla fast under protest. En del tycker det är hemskt när deras barn protesterar och vi kanske kan verka lite bestämda. Det är ibland en svår balansgång för att få ett bra undersökningsresultat och att få till en bra upplevelse för både barn o föräldrar.
    Så det jag egentligen vill säga är att tveka inte att prata med personalen, det är ni som känner ert barn bäst. Men försök även att förstå att vi försöker få till en bra undersökning även om det kan bestå av 5 min fasthållning under protester.
    Sen fungerar de allra flesta undersökningar mycket bra med vår erfarenhet och lite hjälp från er föräldrar.

Lycka till med era barns undersökningar!
    Stort tack för din input, ska se till att prata med personalen när det är dags, så att det kan bli så bra som möjligt med gemensamma ansträngningar. 
  • e digitalis

Hej alla, vår dotter fick en UVI den 12 dec, penicillin och UL den 17 dec. Sedan fick vi besöka barnläkaren och ett utlåtande av UL per telefon.

Barnläkaren sa att vi skulle "höra" till nefro, inte till henne som "vanlig" barnläkare. VI skulle få remiss från nefro, men denna har inte dykt upp, nu en månad senare. Det har iofs varit jul och nyår, men ska det ta en månad? Bör vi vara oroliga för att det tar lång tid? Kan det ha kommit bort med posten? Eller tar det bara extra tid för det är jul? Hur lång tid har det tagit för er?

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........