• Sanna1

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Hej!
    Tack och lov att jag hittade denna tråden... Måste skriva lite och höra med er..
    I grav.vecka 16 upptäcktes hydronefros bilat på vår lilla flicka.. det ledde till att en klantig barnmorskan sa till oss "det förstår ni väl att man inte leva om njurarna inte fungerar...." Helt uppgivna fick vi sitta i väntrummet tills läkare kom och gjorde extra ultraljud.. de var mer lugnande och sa att detta kan gå över..
    följden blev ultraljud varannan vecka och sedan varje vecka. Allt började se bättre ut och vä njure blev normal och stasen var mindre på hö sida än innan.
    Den 12 augusti föddes hon, helt perfekt och läkare gjorde ulj på hennes njurar när hon var 5 dagar. Hö njure såg ytterligare bättre ut! Sedan när hon nu var 4 veckor gjordes ulj om.. Stasen hade nu ökat med 2 mm på hö sida och det sågs även nu tecken till stas på vä sida..
    Läkare ringde upp mig och sa att nu blir det många undersökningar och prover. Ulj igen, MAG3 och sedan någon undersökning där man går in med kateter och kollar urinblåsa och urinrör (cystoskopi-liknande??). Hon sa även att hittar de var det är för fel så blir det antagligen operation och den utförs i Lund... Herregud, jag blev helt paff.. ALLT DETTA??! Är jätteledsen och uppgiven.. Tänk om det händer henne något?? Varför skulle vä njure ha stas igen??? ;(
    Kan någon förklara hur MAG3 och kateterundersökningen går till med en sån här liten tjej... Tycker så synd om henne att hon ska behöva genomgå såhär mycket. Hon fick dessutom en sjukdom som heter SSSS när hon var 2 veckor och vi blev inlagda och hon fick AB intravenöst. Nu mår hon bra efter den. Usch det är så mycket nu....

MVH Sanna

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........