Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
Hej på er!
Vi har en dotter som är 2,5 månader och har dubbla system i höger njure. Där det undre verkar normalt men det övre har hydronfros, hon har även reflux båder på höger och vänster sida, men det vänstra tror man kommer att "mogna" bort.
Hydronefrosen sågs redan på RUL i vecka 19. Men sedan dess har det varit samma undersökningar som jag ser att ni har gjort här. Många UL av hennes njurar för att se hur det utvecklas...
Just refluxen och hydronefrosen är jag inte så orolig över för det är ju relativt vanliga problem som dom har ganska bra rutiner för att fixa.
Men just det här med dubbla system i en njure hade jag aldrig hört talas om innan. Har ni kloka människor gjort det? Någon mer som har barn med detta problemet som skulle kunna berätta hur det gick för dom?
Hon har sedan hon föddes klarat sig från UVI förutom en gång och det var efter urinblåseröntgen med kateter. Då fick hon feber och behandling startades väldigt tidigt. Annars så får hon antibiotika i förebyggande syfte varje dag i liten dos. Väntar nu på framtida röntgen av urinblåsan igen för att se om refluxen "mognat" bort eller om det är kvar.
Ni kanske har koll på någon bra hemsida man kan läsa mer om detta så man kan vara mer förberedd på vad som kanske kan komma i framtiden.