• Virga

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Shea 1 skrev 2010-11-11 20:22:52 följande:

Jag ska ringa imorgon!

Jag tycker också att du skulle absolut göra det!  Obehandlad urinvägsinfektion går snabbt över till njurbäckeinflammation. Särskilt om barnet har reflux.  Varje njurbäckeinflammation lämnar ärr i njurar. Ju mer ärr desto sämre njurfiltrationsförmåga samt njurfunktion överhuvudtaget. Så det är väldigt viktigt att undvika infektioner i urinvägarna! Lycka till!

Kattis! Om dem "jobbiga" mammor. :) Det är oerhört bra att visa mammor är pålästa och ifrågasätter. Det är skilnad mellan "jobbig" och klok mamma. Jag tror att läkarna uppskattar kunskap. Högre kompetens har inte skadad någon :) Om övrig personal inte uppskattar det så det är ju väl deras problem.
  • Virga
    Shea 1 skrev 2010-11-12 03:08:24 följande:
    Jo, fast han går ju på en tiodagars Bactrimkur så obehandlad är den ju inte i vilket fall. Däremot behöver jag ju få en förklaring till varför de tycker att han bör behandlas med en antibiotikakur om han nu INTE har uvi...
    Ja, det kan man undra :) Varför ger man antibiotika om det är ingen uvi?  Just det,nu kom jag på att du skrev om lös mage av bactrim.  Skönt att han han behandling. Då vet man ju åtminstone att han kommer inte bli sämmre.
    Kram.
  • Virga
    Shea 1 skrev 2010-11-12 16:26:37 följande:

Känner mej förvirrad!

Nu ringde jourläkaren om provsvaret från i tisdags. Det provet visade samma bakterier, de som normalt finns på kroppen under förhuden och de ger INTE UVI enl. läkaren. Hon var alldeles övertygad om att han inte haft uvi. Jag ställde samma frågor som till sköterskan, men hon vidhöll att han haft en virusinfektion och inget annat. T.ex. att det "vände" på tredje dagens antibiotika var bara en tillfällighet. De röda blodkropparna var också en tillfällighet liksom de vita och nitriterna kom från de här normalbakterierna.

Det hela låter jättekonstigt!  Skylla allt på tillfällighet bara att det växte blandflora och inte e-colli eller annan "riktig" bakteria är väldigt oprofessionellt. Vad kallar dem för UVI då kan man undra?  Stickan visade ju tydlig inflammation i urinvägarna... Jag förstår dig fulltständigt att du är besviken och frustrerad.
    Styrkekramar i mängder!
  • Virga

Nu är det andra veckan som Julius bär katetern igen... Det gick tyvärr inte att RIK-a honom så det blev katetern till slut. Medan vi väntade dem långa timmarna på akuten så träffade jag på vår kära uroterapeut och fick tips att vi skulle be om odling ifall det blir sämmre under tiden med katetern. Vilken tur i otur! Julius hade riklig växt av samma bakteria som innan!! Dvs att han var aldrig färdigbehandlad från sina räliga blodiga uvi!!! Det var fel antibiotika! Så han fick ny kur igen . Denna gången Bactrim. Han har ganska dum bakterie som heter acinetobakter. Lägger lite om det för kännedom
    Acinetobacter baumannii

Bakterie som förekommer normalt hos människan. Den är ofarlig för friska människor men kan orsaka bland annat urinvägsinfektioner hos personer med nedsatt immunförsvar, till exempel aids-smittade och mycket gamla personer. Bakterien är problematisk på så sätt att den är resistent mot flera olika antibiotika.

Nu är det en vecka som Julius behendlas för uvi. Lämnade idag på dagis och blev uppringd sen på jobbet från förskolan. Julius har fått feber! Blev helt slut. Pappan fick köra 6 mil och hämta honom. Jag tyckte det var konstigt att Julius var ute med 39 graders feber i sådant väder!  Och så jag även berättat att det är väldigt viktigt att Julius går inte bajsig länge då det ökar risk för UVi och han dessutom RIK-as i vanliga fall så det skall vara så rent så möjligt i blöjan. Minst 3 gånger om inte mer under dem 3 månader som Julius går på dagis fick jag nerbajsad barn hem.  Dem tittar alltså inte! I fredags rumpan var så röd att jag har alldrig sett så röd rumpa på honom någon gång i livet. Och såklart tjockt smörjad med Inotyol. Tack för det.
    Fy vad jag är trött.
    Själv var hos läkare idag. Känner nåt konstigt i vänster bröst. Det blir mammografi.
    Vill bara allt allt skall gå över så snart som möjligt.
  • Virga
    zolztrålen skrev 2010-11-30 09:48:31 följande:
    minimal change disease menar jag naturligtvis!
    Har ingen erfarenhet tyvärr. Återstår att leta efter info på nätet. Hoppas det är inget alvarligt.
    Shea 1 skrev 2010-11-30 13:27:40 följande:
    Virga: Varför tar de ut en liten kille med så hög feber i sån´t väder vi har nu??? Jag förstår att du också undrar, nog hade han väl kunnat få vara inne den stunden det tog för er att hämta??? Jag jobbar ju i skolan, och om våra barn blir sjuka under dagen får de såklart vara inne och vila sig, inte sjutton drar vi ut som i snö och kyla då???

Dessutom, när de vet hur stora problem han har haft tycker man ju att de skulle kunna ha mer koll på hans blöjor! Ledsamt.
    Usch,det låter som om det är alldeles för mycket för er nu, med ammaografi och kateter och allt. Styrkekramar från mej {#emotions_dlg.flower}
    Ja det är det jag förstår inte. Kyla ner barnet? Skulle dem vilja att man skall behandla deras barn på samma vis? Jag känner att jag måste prata med dem. 
    Vad jag har glömt att skriva! Jo. Julius haft UVI med växt av acinetobacter men samtliga urinstickor visade negativa nitriter! Jag har gjört massor då jag kände på hjärtat att det var faktiskt inte till 100%bra. Det var bara högre ph, lite blod och ketoner.  Så nu är det färsk bevis att det behöver inte vara positiv urinsticka!
  • Virga
    Shea 1 skrev 2010-12-01 21:06:07 följande:
    Ny fråga från mej:

Senaste dagarna tycker jag att det har luktat konstigt/starkt om Hildings kiss. Vad har ni för erfarenheter av stark urinlukt? Han är ju bara 4,5 månad, jag minns inte att storebrors kiss luktade såhär! Det var ju mest bara som vatten.
    Det är liksom en vass lukt, men han har inte feber. Jag känner lukten genom kläderna också tycker jag.

"Problemet" är ju att testar jag med nitritsticka så får jag ju antagligen pos. eftersom han har sina (omskrivna ) blandflorebakterier. Våran läkare ska ringa denna veckan, jag ska fråga henne då hur vi ska gå tillväga nästa gång vi behöver lämna urinprov.
    Har nog aldrig känt stark lukt  just på Julius urin. Men min sjuksköterskeerfarenhet säger att speciell stark skarp urinlukt  tyder på uvi. Tyvärr, men det är så. Man behöver inte ens veta i förväg vem har urinvägsinfektion när man kommer in på rummet där ligger typ 3 elelr 4 tanter. Kommer man fram bara att hälsa och så känns det direkt.  Vi har även uttryck : Patienten luktar UVI. Då kan man nästan till 100% räkna ut att stickan eller odlingen skall visa infektion i urinvägarna. Jag pratar naturligtvis om äldre patienter. Men om nin pojke hade luktat likadant så hade jag reagerat direkt. Lycka till Shea! Skriv upp alla dina frågor på en lapp och ställ dem till läkare!
  • Virga
    Shea 1 skrev 2010-12-02 18:58:25 följande:

Jag tog förresten ett mittstråleprov imorse, nitritstickan blev rosa. När provet stått i röret någon timma så låg det en massa grums på botten, men det kanske var de där blandflorebakterierna det också, lukten kanske också kommer från de bakterierna...

Shea, snälla vänta inte, åk till akuten med Hilding och lämna odling! Grumlig urin, positiv nitrit och skarp lukt tyder om definitiv UVI. Har Hilding någon behandling just nu? Blandflorebakterierna kan också orsaka urinvägsinfektion!!! Små barn har ju inte fullt utvecklad immunförsvar och är mer mottagliga till alla slags infektioner så man kan inte säga att om han har blandlfora i urinen så han kommer aldrig ha fler bakterier. Jag nästan säker til 100 att det kommer att växa e.coli eller annan skit typ klebsiela.
    Kram.
  • Virga
    lindlund skrev 2010-12-03 20:52:01 följande:
     Vad ska vi vara uppmärksamma på? Är det någon specifik undersökning/utredning som vi ska fråga efter hos läkaren? Eller ska vi bara tagga ner eftersom detta ändå varit ganska lindrigt så långt?
    Hej! Och välkommen förstås!

Det finns en undersökning som kallas MUCG. Den visar om barnet har reflux  dvs urinen kommer tillbaka till uretärer. www.skane.se/templates/page.aspx Det hade varit bra att finna orsak till upprepade UVI:er ju. Det finns ju fler undersökningar , men det avgör läkarna vilka som är aktuella i en och annan situation.
    Bästa tips: Skriv alla frågor på en lapp. Jag brukar samla en hel lista på några dagar (alla frågor kommer när man minst förväntar sig).
  • Virga
    Mackenzie skrev 2010-12-05 12:33:50 följande:
    Vad tufft ni har det :´( Ville bara skicka en massa styrkekramar o hoppas att Julius snart blir bättre, att dagispersonalen blir bättre på att tillmötesgå hans behov.  Har själv jobbat på dagis o visst är det svårare att upptäcka bajslukt genom overallen MEN man gör ändå en 'runda' regelbundet o kollar för man vill ju inte att de små ska bli röda i rumpan.  I Julius fall borde personalen vara angelägna och verkligen ha koll.  Hur svårt e det att luta sig ner o lukta?  Jag hade blivit vansinnig om det varit min tös...
    Hoppas det i bröstet går över av sig självt!
    Hjärta 
    Tack snälla du! Det värmer... Har pratat med personalen i förra veckan men har glömt att ta upp frågan om blöjbyte. Vill inte vara för "jobbig" heller.  Det hela med dagis känns inte riktigt fungera till 100%. Byxor försvann, raggsockor (som jag har stickat själv) är borta oxå.
    Fick tid till mammografin nästa onsdag. Har aldrig varit så jobbigt att vänta någon gång i livet. Har försökt att
    läsa lite på nätet om det men fick panik och stängde bara sidan... Hoppas verkligen att det är inget alvarligt.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........