Inlägg från: e digitalis |Visa alla inlägg
  • e digitalis

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Shea 1: Hur länge sedan sen han var sjuk? Eller har han aldrig haft en njurbäckeninflammation? Du skriver att han fått sin första... Det låter jobbigt att vara inlagd och behöva få det intravenöst... vad får han för något? Tråkigt att du blev mottagen som "värsta hysteriska mamman"... det är klart att man blir orolig som förälder, speciellt som vi vet att våra små har lätt att bli sjuka och få njurbäckeninflammation. Jag tycker att det är självklart att du måste få kolla upp när du är orolig... sen får de väl tycka vad de vill, och gör det uppenbarligen också, men de bör vara nyanserade i sin kommunikation... det är ju jobbigt nog ändå!

Vi har ju haft helt rena stickor samt normalt CRP. Odligen visade ändå klebsiella, resistent mot profylaxen och det mesta andra... har du fått reda på om er bakterie var resistent? Jag skickar massor med kramar iaf!

Pfyrix: tror inte att det var nålen i sig som var jobbig, hon hade fått EMLA-salva som bedövning. Hon tyckte att det var OK att få salvan, men sen satte de på stora plåster för att hålla salvan på plats. När dessa skulle av så gjorde det uppenbarligen väldigt ont, 4 stycken plåster skulle av. Hon skrek i högan sky redan när de höll på med första plåstret, och det blev inte bättre. Hon blev misstänksam mot sjuksyrran som höll på, så det räckte med att hon visade sig i dörren för att hon skulle bli orolig, och kom hon nära så började hon skrika eller gråta och ville inte bli hållen av henne. Situationen gled dom ur händerna redan innan nålarna skulle in... tydligen så är det svårare att hitta venen när hon skriker och är så där arg, så de försökte och försökte och höll på och leta ven och försöka sticka i båda armvecken och på båda handryggarna, utan att lyckas ett bra tag. Som sagt så tror jag inte att det var själva nålen som hade den effekten, utan allt runt omkring. Men jag tar med mig detta och försöker se till att det blir så bra som möjligt till MUCen istället... och delar med mig av kunskapen om hur det kan bli till er andra, så att ni är förberedda på det, och kan agera utifrån det. Om vi hade varit kvicktänkta så kanske vi hade kunnat be dom byta sjuksköterska, då kanske det hade gått mycket bättre. Vem vet?
  • e digitalis

Hon är nyss fyllda tio, månader alltså :)
    Pfyrix, låter jobbigt med alla nålstickförsök... hoppas att det snart blir direkt på narkos, som för hallon80s Alex...

Har ni koll på tredagarsfeber, kan prickarna komma först på andra ställen än magen, och dessutom efter5 dagar? Efter 5 dagar hade hon prickar på halsen, under hakan, i nacken... såg kanske mer ut som värmeutslag iofs. Men hon hade prickar på korsryggen, under blöjan. Idag, dag 6, har hon prickar även på magen.

Jag undrar om det är så att hon kan ha haft tredagarsfeber, och att det samtidigt var en påbörjande UVI? Att vi helt enkelt hade en himla tur att de tog en odling just då? Ibland ska man ju ha flax också :)

Shea 1: tänker på er, hoppas att Hilding mår bättre snart! Kramar i massor som vanligt! 

• e digitalis

Hej,

Roligt att höra att han mår bättre och att ni är hemma! Om ni skulle återgå till Trimetoprim så var den troligen inte resistent. Men kolla gärna extra... efter hennes andra UVI så sa de först inget, så vi återgick till Trimetoprim, men efter några dagar (?) så ringde barnläkaren och sa att bakterien tydligen var resistent och att vi skulle byta till Cefadroxil. De kan ju missa att kolla upp det, så jag skulle kolla för säkerhets skull.

Vi har ju bytt från Trimetoprim till Cefadroxil, och kommer kanske att byta igen. Vet inte... När vi bytte var bakterien resistent mot Trimetoprim och Furadantin. Barnläkaren sa att denna var resistent mot en massa saker, tror även Cefadroxil. Vad vi ska byta till denna gång vet jag inte... undrar om det kan bero på att jag åt så mycket penicillin när jag var liten? Hon har ju säkert fått en hel del bakterieflora från mig, vid förlossningen?

Vi har ju bara gjort en DMSA, och har inga "ordinarie" undersökingar. Skulle gissa att om ni ändå är inbokade på en undersökning att de avvaktar den... man måste ju ändå vänta en tid innan man kan göra den, om man gör den för tidigt så kan man få fel resultat, tror att det kan se värre ut än det egentligen är.

Kram 

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-05-21 21:00:14 följande:
    Det får mig att undra om läkaren vi blev uppringda av på onsdag förmiddag inte heller hade läst igenom... Hilding hade ju feber utan minsta tecken på förkylning och ett crp på 42 (inte skyhögt, men ändå). Detta tillsammans med att han ju faktiskt är en högrisk-patient, men han drog ändå slutsatsen virusinfektion.
    Nu ska väl inte jag sitta här och tro att jag vet bäst, men när man märker att de inte läst igenom journalen ens...ja, då är det lätt att bli lite misstänksam!
    Hej, ja vi måste nog ha koll själva, och inte anta att alla andra har det... vi måste vara tydliga på vad vi menar, undrar över, osv. Tex så sa barnläkaren till oss att vi inte behövde ta en "uppföljningsodling" eftersom de ändå skulle göra det på Huddinge när vi skulle göra DMSA. (Det ska ju alltid göras en odling nån vecka efter avslutad penicilin-kur för att vara säker på att alla bakterier är borta.) När vi var där så frågade läkaren vi träffade men hon missförstod mig totalt. Barnläkaren hade sagt att de rutinmässigt tog en odling när man gjorde DMSA, vilket de tydligen slutat med. Jag frågade flera gånger om vi inte skulle göra en eftersom hon nyligen haft en UVI och fått en kur, men var tydligen inte så tydlig. Hon svarade varje gång att det inte behövdes. Jaha, tänkte jag, då hade väl barnläkaren fel som sa att vi skulle göra en. Som tur var så fattade läkaren på Huddinge efter ett tag vad jag menade, och skickade besked med en sjuksköterska att vi visst skulle lämna ett prov...
  • e digitalis
    sweetcarro skrev 2011-05-22 11:09:20 följande:
    Nu har jag hunnit läsa ikapp lite...Skönt att Hilding mår bättre.

I torsdags kväll 18.06 födde vi en stor pojke, 4550 gr och 53 cm.
    Det tog ca 1 timme efter att de tagit sista hinnan så var han ute. Men allt gick jättebra och smidigt... hann inte med nån bedövning dock...

Imorgon ska vi på det första ultraljudet. Vi får se vad det visar men läkarna verkar optimistiska eftersom han kissar mycket och med stark stråle och äter bra. Vi måste tilläggsmata dock så han inte får lågt blodsocker.

Antibiotika har vi börjat med också.
    Han är en väldigt fin liten kille...
    ÅÅÅÅÅH vad roligt att höra, STORT grattis! Jag tänkte faktiskt på dig och undrade hur det hade gått! Roligt att han mår bra, och att han kissar så fint :))))

Grattis, grattis, grattis! 
  • e digitalis
    CoolJen skrev 2011-05-22 11:19:51 följande:
    Grattis!!
    Vad bra att han kissar mkt och har stark stråle. Hur är egentligen stark stråle? Noahs kommer upp 1 dm ca...det tycker jag är lite men det var tydligen ok ändå.
    Får ni tilläggsmata för att han är en stor kille?
    Hej, har ingen input ang. "stark stråle", vi har ju en tjej, det är ju inte jämförbart :)

Jag tror att man måste tilläggsmata när de är stora, syrrans var också stor, 4,9 vägde han, och dom var tvungna att tilläggsmata, samt att det var jätteviktigt att det inte gick för lång tid mellan matningarna. Men det där verkar vara väldigt olika... vi fick rådet att tilläggsmata vår lilla sötnos redan på BB, hon var visserligen stor, men inte SÅ stor, ca 4,1 vägde hon. Samma dag föddes en annan pojke där, vet iofs inte hur stor han var, han var nog inte 40v iaf, vet att hans mamma sagt att hon blev väldigt förvånad att han kom då och trodde det skulle dröja flera veckor. Iaf, han blev inte alls stödmatad, inte i början iaf, han gick ned massor i vikt, vet jag. Och då snackar vi samma BB, samma dag, visserligen låg vi på olika våningar, så det var väl annan personal som hade hand om oss, men ändå... 
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-05-24 11:32:36 följande:

Nu när du ändå är i tråden Kattis: Växte Milo som han skulle under sitt första år? Hilding har bytt ner sig 3 kurvor på längden och 4 på "tvären" och det oroar mig. Viktkurvan kan förklaras med amningspuckeln, men längden har de ingen förklaring till. Han får inte trappa av mer på längden enl. hans läkare. BVC tycker som vanligt att allt är normalt

Hildings läkare tror inte att kurvorna ser ut som de gör pga urinsystemet/njurarna. För att inte växa som man ska pga njurnarna så ska man vara svårt njursjuk, och det är han ju inte.

Amanda har hoppat ned både på vikten och längden, men kopplat till hennes UVIer. Det är jättetydligt att när hon blir sjuk så hoppar hon ned på kurvan... har dock inte i huvudet hur mycket.
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-05-22 16:05:38 följande:
    Det där beror så på vem man pratar med. Jag minns när jag var på bb med Elis (storebror) att en äldre sköterska sa "Du måste väcka honom och mata minst var tredje timme, medans de andra sa att det räckte utmärkt om han åt minst 6 ggr/dygn. Väldigt förvirrande när man är "ny" i gemet bara...
    Ja, håller med... många bud och klart förvirrande så där i början...
  • e digitalis
    lima76 skrev 2011-05-23 16:29:56 följande:
    hej, jag hoppar in med en fråga, är det ngn här i tråden med lite större reflux-barn eller är det bebisar allihop? min dotter hade reflux grad tre som bebis, efter en första friskförklaring gick det ca ett år innan de sen upptäckte reflux på andra sidan också. hon blev friskförklarad från den också för ca 3 år sedan men för ett år sen började det om med uvi efter uvi och hon har svårt att hålla tätt, det kommer ofta några droppar i trosan innan hon hinner till toa. plus att hon periodvis kissar i sängen om natten. jag är ju rädd för att det är refluxen igen och vi har fått tid till ny muc röntgen om ca en månad. jag bara undrade om det fanns någon med lite erfarenhet som kasnke tom känner igen det här? min dotter är 7 nu.
    Välkommen :)

Jag har också en bäbis, men hade reflux själv som liten. Minns inte att jag hade problem med detta, snarare tvärtom. Jag hade en sjukt stor blåsa och kunde hålla mig hur länge som helst. Blev å andra sidan opererad vid 4,5 års ålder, vet inte om det eventuellt påverkade detta på något sätt. 
  • e digitalis
    kattislofberg skrev 2011-05-24 11:01:39 följande:

Hej alla!
    Läääänge sen jag var här nu! Milo opererades ju i januari (förträngning av urinledare samt reflux) och sedan dess har han varit frisk. Inte så konstigt kanske, han står ju fortfarande på profylax. På torsdag är det besiktning! Ultraljud och MUCG. Spännande!

Nu ska jag läsa bakåt lite. Skrattande

Härligt att han mår bra! Håller också tummarna för att besiktningen går bra :)
    Nej, jag bloggar inte... iaf inte om detta. Och inte annat än här... det är ju nån slags blogg, kan man säga... i en väldigt bred bemärkelse iaf :)))
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........