Inlägg från: e digitalis |Visa alla inlägg
  • e digitalis

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Pfyrix skrev 2011-05-29 11:51:54 följande:
    Vi fick lämna 2 prov samma dag så det är det kontrollprovet du menar?
    Hej, nej.. vi har också fått lämna två prov samma dag ibland, de vill gärna ha två prov om det går, för då är man mer säker på att resultaten är rätt, och att provet inte blivit förorenat av bajs eller blandbakterier som finns på huden.

En kontrollodling (vet inte om det kallas så...) lämnas en vecka efter avslutad penicillin-kur för att kontrollera att kuren haft avsedd effekt, och att bakterierna är borta. 
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-05-29 12:49:44 följande:
    Förresten Kattis, verkar Milo rädd för sjukhuspersonal? Jag funderar så på hur det blir för våra små i längden, efter alla stick och undersökningar.
    Amanda är definitivt vaksam mot sjukhuspersonal, det kom efter DMSA-episoden när de letade vener att sticka i och hon gallskrek i det som kändes som en evighet. Innan dess visade hon inga tveksamheter mot sjukhuspersonalen...
  • e digitalis
    kattislofberg skrev 2011-05-29 12:21:24 följande:
    Ja, det hade mycket god effekt på Milo. Han blir alldeles lugn och flinar åt allt och alla. Det sitter i i någon timme och jag har inte märkt eller hört om några bieffekter. Milo fyller två år i september.

Tipset är väl att be om lugnnade på en gång, att inte ens försöka utan. Men vi behövde inte be om det, det var helt självklart att han skulle ha det.

Lycka till!
    Tack för svar, ska be om lugnande direkt. DMSAn var ingen rolig upplevelse...

Låter inte alls kul det som hände efter defluxen, skönt att han mår bättre nu :)

Shea 1: skönt att de tagit lärdom :))) 
  • e digitalis
    Shea 1: Det låter ungefär som när Amanda skulle bli stucken för DMSA... hon har inte gillat personalen sedan dess. Men det kan ju vara en åldersfråga? Det behöver ju inte betyda bestående illvilja mot sjukhuspersonal...

sweetcarro: Vilket fint namn ni valt :) Skönt att vänster sida var bra! Vet du vilken slags röntgen de ska göra? Ska de spruta in kontrastvätska i blodet eller urinen? MUCG, DMSA, MAG3? Tror inte att Amanda har kräkts av antibiotikan... det har hon gjort av den flytande Alvedonen, men inte antibiotikan. Nån gång när hon hade en Cedax kur kanske... men jag tror att dt snarare kan ha varit den höga febern som fick henne att kräkas.

Hon har istället blivit dålig i magen... vi fick tipset att ta Sempers magdroppar, det är "bra för magen bakterier" som man kan använda fast man är pytteliten. De finns att köpa på Apotek. Dyra, men bra. Hennes mage har blivit bättre när hon har tagit dom. Vet iofs inte om det hjälper... Har ni testat att ta med mat och utan mat? har de sagt något på Apoteket om det? Fråga gärna om det finns nån annan profylax... vilken har ni fått?

Busemma: Hon har blivit dålig i magen. Se svar ovan om Sempers magdroppar. 

Till er andra: Har inga fler svar eller kommentarer att bidra med... 
  • e digitalis
    sweetcarro skrev 2011-05-29 22:23:13 följande:

E digitalis: Sempers magdroppar har vi kört en vecka nu för att inte slå ut lilla magen helt.

Hej, det finns olika sorters kontraströntgen, vissa sprutar dom in saker i blodet och andra i urinröret. Man ser olika saker och de ger olika information... kanske inte så viktigt, men jag är nyfiken :) Och det kanske kräver en annan typ av förberedelse från er, beroende på vilken det är? Jag vet inte iofs... Det finns dom här i tråden som har haft yttepyttebäbisar och gjort undersökningar, de kan kanske tipsa om eventuella förberedelser.

Glömde att svara ang antibiotikan, tror att efter 15-30 minuter ska det vara absorberat. Har ringt och frågat Vårdguiden (Sjukvårdsupplysningen?) nån gång men minns inte exakt vad de svarade. Amanda har tagit Cefadroxil Sandoz. Inga bekymmer med den vad jag minns... men kanske inte samma som Mylan? Riktigt god tyckte hon den var iaf :)

Man får oroa sig för det mesta när man är mamma, när man har små med "utmaningar" och när man är nyförlöst :) 
    Skönt att han äter och sover och ökar i vikt som han ska! Kram
  • e digitalis
    tindratindra skrev 2011-05-30 08:40:57 följande:
    Hej! Blev så glad när jag hittade den här tråden, kanske jag kan få dela mina tankar och funderingar med andra som vet.. För ca tre veckor sedan fick min Juni, 8-månader, 41 graders feber utan några andra symtom.. Vi åkte till vårdcentralen men dom ville inte ens titta på henne utan sa bara att små barn har hög feber och vi skulle vänta 10 dagr.. Nästa natt så fick hon feberkramper så vi åkte in akut. Läkaren var inte så oroad över krampen, däremot så undrade han varför hon hade så hög feber utan andra symtom.. Ja tack precis vad vi också undrade! Hon fick göra tre urinprov som alla visade uv, och hennes sänka låg på 108. Så hon fick penicillin och nu är hon bra igen. När detta hände så befann vi oss i min hemstad Sundsvall, och där ville dom sätta in penicillin på låg dos tills att vi gjort en blåsröntgen. Men när vi kom ner till Borås där vi bor så sa dom helt annorlunda. Inget penicillin på lång tid, och ingen blåsröntgen för att få veta om hon ev har reflux eller något. Så istället har vi fått tid på silvias barnsjukhus där hon ska göra en sån MUCG. När jag läser på internet så står det att man oftast gör den sån blåsröntgen om barnet är under 2 år eller om det finns i släkten. Och Juni är ju 8 mån och min mans bror hade reflux och höll på att dö av det när han var liten. Så nu vet jag inte alls hur jag ska göra. Ska jag kräva en sån blåsröntgen, eller bara som dom säger vänta och se om hon får det igen... Nu kanske detta blir jobbigt att läsa då jag skriver från mobilen och då blir det inga radbyten...

Hej och välkommen  till tråden! Jag förstår dig, blev också glad när jag hittade tråden :)
    Skulle skriva att jag trodde att MUCG och blåsröntgen var samma, men ser att Shea 1 redan svarat detta.

Jag har (som så många andra) läst på och ställt tusen frågor till alla möjliga läkare. Som jag har förstått det är den vanliga gången att man gör ett UL, sedan gör man i de flesta fall för barn under två år, en DMSA, vilket troligen är den du ska göra. MUCG vill man om möjligt låta bli att göra, eftersom det anses vara en jobbigare undersökning för de små liven och därför gör man den bara om man bedömer att den behövs göras. Jag tror alltså att de i Sundsvall hade fel, de i Borås har rätt :)

Vi har hittills gjort ett UL och en DMSA. Hon har haft tre UVIer nu. Detta tillsammans med det som sågs på UL samt DMSA gjorde att de bestämde för att hon ska göra en MUCG. Om nån vecka eller två ska vi göra MUCG och ett till UL. Men som sagt, det är egentligen inte nödvändigt att veta om hon har reflux. Jag förstår precis hur du känner, för jag tänkte likadant, men tydligen är det så de resonerar. Och Shea 1 har rätt, har hon klarat sig så långt utan UVI så kanske hon inte kommer att få det så ofta.

Refluxen i sig är inte farlig, resonerar man, det är eventuella skador på njurarna som är farliga. Man kan leva med rätt så omfattande skador och ändå må bra.

OBS! Be att få utvärdera den TOTALA njurfunktionen, detta görs med blodprov, tex Kreatinin och Urea. Om dessa prover är bra, är njurkapaciteten OK. Sedan kvittar det nästan om höger eller vänster arbetar mer, även om man föredrar att de arbetar lika mycket. På DMSA kommer du att få se vilken njure som arbetar mer, eller om de arbetar lika. Du kommer även att få se om det är några skador efter UVI.

OBS! När ni nu har detta, så bör ni ALLTID åka in och kolla så det inte är en UVI, så snart ni ser "oförklarad" feber. Dvs ingen snuva, osv. Dvs, ang. att "gå på nålar och åka in vid minsta feber" så är det precis vad du ska göra :) Och be dom ALLTID att skicka en odling... stå på dig så gott du kan :)

Ang. feberkramper så är de inte farliga, men de ser läskiga ut. Det är bra att få ned febern snabbt, tex av med kläderna och gå ut (beroende på hur kallt det är så klart man måste anpassa klädmändgen...). Om hon har anlag för feberkramper så kommer hon troligen att få det ofta.

Jag är ganska säker på att svenska reflux-studien visat att profylax-behandling är effektiv på små flickor. Säg det, om nån undrar. De får väl kolla upp resultaten i nån läkartidning om de inte känner till studien :)

• e digitalis
    kattislofberg skrev 2011-05-30 18:34:09 följande:
    Nu fick vi svar på MUCG - REFLUXEN ÄR HELT BORTA!!!

Blåsan är tydligen något större än normalt fortfarande men han tömde blåsan helt när han kissade, vilket är jättebra.

Vi ska sluta med profylax, men ska även fortsättningsvis lämna urinprov om han får oförklarlig feber i flera dagar. Men jag kan verkligen inte tänka mig att han kommer få fler urinvägsinfektioner - både förträngningen och refluxen är ju borta.

Jag frågade hur man går vidare, om de släpper oss nu. Men vi kommer att bli kallade på rutinkontroll i höst och förmodligen kommer han att få göra någon form av undersökning om något år, när man kollar njurfunktionen igen.

Vi är så klart fantastiskt nöjda och glada, detta var ju det bästa resultatet vi kunde få! Känns väldigt skönt att den jobbiga operationen verkligen gav önskat resultat!
    ÅÅÅÅ så härligt och underbart! Vi vill höra fler lyckliga slut :)
    kram
  • e digitalis
    tindratindra skrev 2011-05-30 22:40:27 följande:
    Tack för ditt långa svar :) jag känner mig helt ny på detta området. Juni har inte ens varit förkyld sedan hon föddes, så hittills har hon varit ett väldigt friskt barn! Då nöjer jag mig med kontrollen av njurarna. OCH en koll på njurkapaciteten. Det jag tänkte på om hon har reflux, är ju att man kan äta låg dos antibiotika i förebyggande syfte. Så fick min mans bror göra i 8 år så han slapp nya uv. Men det visar sig väl ändå om det behövs! Skönt att kunna ventilera lite här :)
    Hej igen, glömmer att alla inte är lika insatta och insnöade som vi som hängt här ett tag... 

Jag förtydligar därmed det sista jag skrev... profylax är vaf vi kallar en låg dos av antibiotika som syftar till att förhindra ny UVI. Profylax = förebyggande. Det har gjorts en ganska omfattande svensk reflux-studie, är ganska säker på att ett av resultaten var att just för små flickor var det en stor skillnad i antal UVI mellan de som åt profylax och de som inte åt det. Det var alltså ett effektivt sätt att stoppa/hindra/minska UVIer.

NOTERA att man kan få genombrottsinfektioner i alla fall, så man är inte helgarderad. Oftast får man det om en bakterie blivit resistent mot penicillin.

(Jag är ganska säker på att svenska reflux-studien visat att profylax-behandling är effektiv på små flickor. Säg det, om nån undrar. De får väl kolla upp resultaten i nån läkartidning om de inte känner till studien :)
    )

Du är så välkommen att ventilera, och jag lovar att du vant kommer att svänga dig med alla möjliga konstiga termer inom kort :)

Några råd som jag själv fått här och som jag tycker är bra:

1. Läs på mycket själv. Googla, kolla, läääääs :) Det tar tid men är värt MYCKET! Du kommer att få telefonsamtal från alla möjliga läkare när du befinner dig på de minst lämpliga platserna, eller även om du är hemma i lugn och ro så kommer du att förstå mer av vad de säger till dig...

2. Be att få alla papper, journaler, urinprov, blodprov, etc och samla allt i en pärm. Det är lätt att hålla reda på allt i början, men ganska snart så blir det snurrigt... iaf för mig.

Amanda är 10 och en halv månad nu, och har haft tre UVIer, varav två har gått upp i njurarna. Hon fick den första nån vecka innan hon fyllde fem, och har sedan dess stått på profylax. Hon hade heller inte ens varit förkyld då... :) Vi ringde sjukvårdsupplysningen flera gånger, till slut var det någon som sa att oförklarad feber när man är så liten måste ALLTID kollas för det kan vara en UVI. Så vi åkte in, som tur var. Hon har som sagt bara varit sjuk tre gånger, men jag börjar redan blanda ihop datumen och vad som hände när...
  • e digitalis
    tindratindra skrev 2011-05-31 09:00:09 följande:
    Men fick ni profylax efter första uv? I Sundsvall ville dom ge det fram tills hon gjort blåsröntgen, så vi började. men sen här i Borås ville dom inte ge henne profylax och inte heller nån blåsröntgen. Så nu får vi vänta tills hon ev får en till. Men just uv är ju svårt att upptäcka. Det blir ju först när det gått upp till njurarna och febern kommer som det upptäcks?! Är det vanligt att njurbäckeninflammation bara kommer en gång och av en slump? Alltså att inget är fel på henne men att hon hade otur att få det ändå...
    Hej, tror absolut att man kan få det även utan fel, men ska inte svära på det... man kan få "cystit" som går upp i urinblåsan, men stannar där. Också feber men lägre.

Vi fick profylax efter första UVI. Hon har troligen samma som jag hade när jag var liten så detta kan ha påverkat beslutet. Tror dock att de ofta ger profylax... försök att ta reda på "den svenska refluxstudien", kolla om den finns på nätet eller om du känner nån läkare som kan skriva ut den åt dig. I den står det att små flickor har lägre sannolikhet att få UVI om de tar profylax. Detta kanske du kan tala om för dom :)

Det som har sagts är att hon ska ta profylax först tom DMSA, men sen blev det ju beslutat om MUCG, så åtminstone tom MUCG. Sedan får vi se hur det blir. Hon har käkat i ett halvår nu... 
  • e digitalis
    Busemma skrev 2011-05-31 16:11:56 följande:
    Hej!
    Har precis pratat med en njurläkare och det känns mycket skönt att ha gjort det!
    Som det ser ut så ska vi bytta profylax men det vet vi inte från imorgon förhoppnings vis då läkaren har tittat på den nya odlingen vi tog i fredags.
    De vill göra om odligen för att de kan finnas lite bakterier vid urinmynningen som ger lite felaktigt svar.
    OK, lycka till. Ja, man brukar säga att provet är förorenat med blandflora. Då får man ta ett nytt. Detta har hänt oss framför allt då vi tagit ett prov i påse. Det är viktigt att tvätta huden ordentligt innan man tar provet, så att man slipper ta om det pga blandfloran.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........