Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
En kontrollodling (vet inte om det kallas så...) lämnas en vecka efter avslutad penicillin-kur för att kontrollera att kuren haft avsedd effekt, och att bakterierna är borta.
E digitalis: Sempers magdroppar har vi kört en vecka nu för att inte slå ut lilla magen helt.
Hej och välkommen till tråden! Jag förstår dig, blev också glad när jag hittade tråden :)
Skulle skriva att jag trodde att MUCG och blåsröntgen var samma, men ser att Shea 1 redan svarat detta.
Jag har (som så många andra) läst på och ställt tusen frågor till alla möjliga läkare. Som jag har förstått det är den vanliga gången att man gör ett UL, sedan gör man i de flesta fall för barn under två år, en DMSA, vilket troligen är den du ska göra. MUCG vill man om möjligt låta bli att göra, eftersom det anses vara en jobbigare undersökning för de små liven och därför gör man den bara om man bedömer att den behövs göras. Jag tror alltså att de i Sundsvall hade fel, de i Borås har rätt :)
Vi har hittills gjort ett UL och en DMSA. Hon har haft tre UVIer nu. Detta tillsammans med det som sågs på UL samt DMSA gjorde att de bestämde för att hon ska göra en MUCG. Om nån vecka eller två ska vi göra MUCG och ett till UL. Men som sagt, det är egentligen inte nödvändigt att veta om hon har reflux. Jag förstår precis hur du känner, för jag tänkte likadant, men tydligen är det så de resonerar. Och Shea 1 har rätt, har hon klarat sig så långt utan UVI så kanske hon inte kommer att få det så ofta.
Refluxen i sig är inte farlig, resonerar man, det är eventuella skador på njurarna som är farliga. Man kan leva med rätt så omfattande skador och ändå må bra.
OBS! Be att få utvärdera den TOTALA njurfunktionen, detta görs med blodprov, tex Kreatinin och Urea. Om dessa prover är bra, är njurkapaciteten OK. Sedan kvittar det nästan om höger eller vänster arbetar mer, även om man föredrar att de arbetar lika mycket. På DMSA kommer du att få se vilken njure som arbetar mer, eller om de arbetar lika. Du kommer även att få se om det är några skador efter UVI.
OBS! När ni nu har detta, så bör ni ALLTID åka in och kolla så det inte är en UVI, så snart ni ser "oförklarad" feber. Dvs ingen snuva, osv. Dvs, ang. att "gå på nålar och åka in vid minsta feber" så är det precis vad du ska göra :) Och be dom ALLTID att skicka en odling... stå på dig så gott du kan :)
Ang. feberkramper så är de inte farliga, men de ser läskiga ut. Det är bra att få ned febern snabbt, tex av med kläderna och gå ut (beroende på hur kallt det är så klart man måste anpassa klädmändgen...). Om hon har anlag för feberkramper så kommer hon troligen att få det ofta.
Jag är ganska säker på att svenska reflux-studien visat att profylax-behandling är effektiv på små flickor. Säg det, om nån undrar. De får väl kolla upp resultaten i nån läkartidning om de inte känner till studien :)