• Shea 1

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Busemma skrev 2011-05-27 18:56:35 följande:
    Men vad gör man åt det?

Hej Busemma och välkommen hit!

På barn med refluxer så går alltså urinet åt fel hål från urinblåsan upp mot njurarna. Normalt sett ska det finnas fungerande backventiler som hindrar att urin går åt fel håll, men på barnen med refluxer så fungerar inte detta.

Samtidigt som barnet kissar ut urin så vänder endel urin uppåt. Efter en stund rinner detta kiss ner i blåsan igen . Detta innebär att det ofta står kvar "gammalt kiss" i blåsan och det medför att det finns ökad risk för uvi hos våra barn. För att motverka uvi så behandlas barnen med antibiotika. Det kallas profylax och de får en liten dos antibiotika varje dag.

På längre sikt brukar man ha noggrann koll på dessa barn. Tillståndet kan växa bort själv om mn har tur, men det kan också krävas ett operativt ingrepp.

De "risker" som finns är att njurarna tar skada av upprepade uvi:er.

• Shea 1
    Pfyrix skrev 2011-05-27 11:38:54 följande:
    jaha så har M feber igen och då hon skrikit sig igen natten så blir det in till AL och lämna diverse kroppsvätskor.. håll tummarna för att de är negativa..

Håller tummarna!

• Shea 1

Idag har vi varit på sjukhuset hela dagen med Hildings storebror (han är avårt jordnötsallergisk) och då råkade det var Hildings läkare som var vår läkare för dagen. Vi hann prata lite om Hilding och det känns skönt att få ha ställt de frågor jag hade. Bl.a. så undrade jag ju just varför infektionen alls uppstod. När hon gick och kontrolläste så visade det sig att Hildings Klebsiella VAR resistent mot Trimetoprim.

Så nu är det ju viktigt att Cedaxen verkligen tar Klebsiellan. Men enl. läkaren så byter vi inte bort trimetoprimet direkt iaf, någon som har en åsikt om detta? Sista dosen cedax tar vi imorgon, sedan är det Trimetoprim igen. Lite oroligt känns det...

• Shea 1
    Busemma skrev 2011-05-27 19:42:23 följande:
    Urinodlningen man tar efter 10dags behandling visade E-coli resistenta mot Trimetoprim så vi fick lämna ett nytt urinodling idag, för att se om vi skulle bytta behandling eller ej.
    Har han stått på Trimetoprim sedan infektionen?
  • Shea 1
    e digitalis skrev 2011-05-27 22:14:44 följande:
    Hej, vi har alltid fått göra en kontrollodling en vecka efter avslutad Cedax-kur, för att kolla att bakterierna är borta. Ska ni göra en sån? Fråga om ingen har sagt något. Vi har fått byta varje gång hittills, eftersom det har varit resistent. Jag tycker att det är konstigt att ni inte skulle byta... var bakterien resistent mot fler saker än Trimetoprim?

Ja, vi ska göra en kontrollodling. Nu läser jag här på odlingssvaret: klebsiellan är resistent mot Ampicillin, Trimetoprim och Nitrofurantoin. Klebsiellan är sensitiv mot Trimetoprim-sulfa, menas det att den är känslig för sulfadelen av trimetoprimet?

Vår läkare sa att han kanske måste byta men det gör man isf när odlingssvaret kommer?

• Shea 1

eller är trimetoprim-sulfa en helt annan antibiotika?

Jag kan nog inte tillräckligt mycket om antibiotika känner jag, ska läsa på lite.

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-05-28 21:15:24 följande:
    Hej, tror att Amanda får trimetoprim-sulfa nu, dvs Bactrim. Den innehåller två verksamma ämnen, som jag har förstått det, Trimetoprim samt sulfa. Fass säger: www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel _produkt.jsp?NplID=19721020000037&DocTypeID=7&User TypeID=2

Ang att byta så har vi fått reda på under 10-dagars penicillinkuren att vi ska byta, just nu håller hon på att ta Trimetoprim och barnläkaren har skickat recept på Trimetoprim som hon tycker att vi ska byta till när Bactrim-kuren är avslutad. Vi kommer alltså att gå igång med Trimetoprim första kvällen efter Bactrim är avklarad.

Har ni inte redan fått odlingssvaret, eftersom ni vet vad den är resistent och känslig mot? Hoppas att du blev klokare av mitt svar, om inte så fråga igen så ska jag se om jag kan svara ytterligare...

Ha ha vad snurrigt det blir med alla odlingar och svar.

Hildings profylax har varit Trimetoprim, Nu äter han en kur Cedax. Igår avslutade vi Cedax och går tillbaka till Trimetoprim.

Det odlingssvar vi har, som visar att Klebsiellan är resistent, är svar på den odling vi lämnade på akuten "innan" infektionen. Om en dryg vecka ska vi lämna en kontrollodling.

Den infektion han just har haft berodde alltså på klebsiella som är restistent mot hans profylax, samma profylax som vi återgår till idag.

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-05-28 22:05:19 följande:
    Hej igen Shea 1: Två saker... Vi pratade väl om vad UL syftade till?

Den här länken förklarar: pro.lofric.se/Main.aspx 818&navt=75883&navl=82152&nava=82153

6. Ultraljud

Visar urinblåsans form och tjockleken på detrusorn Kan visualisera eventuell utvidgning av njurbäcken och urinledare Visar eventuell hydronefros, ärrbildning och annan förändring i njurarna Konkrement i blåsa och njurar Cystor i blåsa/njurar Resturin mäts omedelbart efter vattenkastning. När det mäts resturin som antas ha betydelse, bör undersökning göras om flera gånger

Det andra, använder du kräm när su mmar? Jag smörjer alltid bröstvårtorna med antingen Bepanthen eller Purelan. Båda har jag fått rådet att använda på amningsmottagningen. Båda är OK att amma på, men om det finns "synlig substans" när det är dags för nästa amning så ska den tas bort. Jag brukar isf "smeta ut" eventuella rester. Funkar super, hade massor med problem innan jag började med detta.

Hur mycket ammar du nu? Hur länge har du tänkt amma?

Hmm, ja, men då borde ärr kunna synas på UL, men det är nog på tok för tidigt att se dem om det blivit några.

Ang kräm, så använder jag inte det nu. När vi låg inlagda så ammade jag så mycket att det blev sår, men nu till vardags ammar jag bara några gånger per dygn så då är det ingen fara. De småsåren jag fick är läkta nu

• Shea 1
    Virga skrev 2011-05-29 00:11:52 följande:
    Ja, Trimetoprim -sulfa är Bactrim. En bredare antibiotika.

Tack, då vet jag.

Hilding fick en Bactrimkur en gång, den blev han ruggigt dålig i magen av, så jag kan förstå att den är bredare...

• Shea 1
    kattislofberg skrev 2011-05-29 12:25:26 följande:
    Förutom refluxen hade Milo avflödeshinder, förträngning på urinledaren där den mynnar in i urinblåsan. Så när de hade sprutat in deflux så blev det nästan helt stopp... Så han började kräkas på kvällen och dagen efter åkte vi akut till Halmstad. De skickade oss upp till Göteborg där de trodde att de skulle vara tvugna att åtgärda det kirurgiskt direkt. Men det var bara en tillfällig svullnad och när den gick ner så blev han bra. Men avflödeshindret hade han ju kvar och en ständig belastning på njuren. Detta åtgärdades med en riktig operation i januari i år.
    Då kanske det är ert fall de dragit lärdom av nu, för Hilding bedömdes inte aktuell för deflux just pga sitt avflödeshinder. De var rädda att det skulle bli tvärstopp och förvärra tillståndet...
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........