Inlägg från: e digitalis |Visa alla inlägg
  • e digitalis

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Vår sötnos är dålig igen... igår hade hon 37,7, imorse 38,4 och på em hos läkaren 39,7. Alla angivelser örontemp. Stickan helt ren, CRP < 10. Det borde väl inte vara nån UVI... hoppas det iaf. 

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-06-30 20:55:23 följande:
    Jag håller tummarna, men det såg precis ut så för oss första kvällen på akuten. Crp ligger ju "ett snäpp efter" infektionen. Hildings sticka var helt ren också. Alla bakterier avger ju inte nitriter. Vad fick ni för råd? Den läkaren vi träffade första kvällen ville ha ett nytt crp dagen därpå så då fick vi gå till vanliga vc och ta ett.
    Odlingen visar nån slags enterobacter, men oklart ännu vilken. Mer svar på måndag.

Sweetcarro, hoppas att det gått bra!
    Angeni, är på språng, hinner tyvärr inte svara innan nästa vecka.

Kram och trevlig helg! 
  • e digitalis
    angeni skrev 2011-07-01 17:42:50 följande:
    Vi var och gjorde rutin ultraljudet efter deflux operationen. Gjorde ultraljudet i onsdags idag kom ett brev på posten av en överläkare där det stÅr följande Undersökningen visar oförändrad vidgning av njurbäcken på vänster sida men på höger något bättre. Vad innebär detta?
    Varken urinrör eller blåsa eller njurbäcken ska ju i normalfallet vara vidgade.

Få se nu, minns inte "ert" fall bara så där... tolkar det som att ni haft hydronefros (vidgat njurbäcken) på båda sidorna, och att ni gjort en deflux för att försöka rätta till detta. Ni har nu även gjort en UL för att kontrollera effekterna av defluxen.

Jag tolkar resultatet som så att defluxen INTE har lyckats, att hydronefrosen är precis likadan på vänster sida, men att den har blivit något bättre (dvs mindre vidgad) på höger.

Jag vet att defluxer inte alltid lyckas. Ibland kan man få ett bättre resultat efter en till spruta, och ibland krävs det ytterligare en spruta. Vet ej om det fortfarande kan vara reflux även efter tre sprutor, eller om det alltid funkar efter så många. 

Hur lång tid efteråt har denna kontroll gjorts?

Hr du blivit hjälpt av svaret? Känns som att jag inte riktigt vet hur jag ska förklara bättre än så...
  • e digitalis
    angeni skrev 2011-07-04 23:06:33 följande:
    Vi gjorde operationen den 2 maj i år. Ul skulle ha gjorts en månad efteråt men blev gjort den 29 juni. Vi gjorde ul efter op för att hon blev så dålig och då visade det vidgning av njurbäcken kommer dock inte ihåg vilken sida då allt var så Luddigt. Innan deflux gjordes hade hon reflux grad 2 på en sida och grad 3 på andra men på undersökningarnA i höstas visade det att refluxen ökat lite därför blev det operation. Har fått tid för mucg den 22 augusti med förberedelser på barn mottagningen innan. Hon kommer att stå på dubbla profylax under denna undersökning har jag fattat det som.
    Vänta nu, är förvirrad. Gjorde ni först en deflux och sedan en annan sorts operation? Eller en till deflux?
    Vilken typ av operation gjorde ni? Titthål`Öppet? vad gjorde de när de gjorde operationen? 
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-07-05 10:52:58 följande:
    Hur går det för er E digitalis?

Angeni: Jag tolkar svaret du fick som E Digitalis.

Igår fick Hilding feber så vi fick åka in igen. Igår fick han faktiskt feber "på kontorstid", det har han aldrig fått annars. Jag ringde till vc och tänkte att jag nog slipper åka 1 h bil till sjukhuset, det räcker ju med ett crp + kissprov och titta snabbt i öron och hals. Jag hade fel , vc hade fullt och ville inte ta emot mig, så jag fick snällt åka till sjukhuset.

Träffade en bra läkare som vi träffat förut, crp 16 & stickan var ren, men vi fick ändå påbörja en Bactrimkur eftersom han blev så dålig förra gången. Om inte odlingen visar något så avbryter vi bara kuren. Inatt har han legat som en kamin bredvid mig men nu på morgonen hade han bara 37,5? Det känns konstigt för igår kväll var han verkligen slapp och hängig och idag verkar han ganska pigg förutom att han är verkligt grinig...      
    Läkarna har varit på semester och det har varit svårt att få bra svar via telefon. Vi har varit bortresta eller upptagna, så det har varit svårt att gå dit fysiskt. Och Amanda har ju mått ganska så bra, så jag har inte varit så orolig, precis. Men idag knatade jag ned och tjatade till mig en pappersutskrift av odlingen. Jag har inte varit så orolig tidigare eftersom det var så låg koncentration av bakterien. Men det var tur att jag bad om utskriften... de är uppenbarligen inte vana vid sånt här hos husläkaren, eftersom de inte ens har kollat på resistensbestämningen! Det visar sig att hennes senaste Klebsiella (surprise surprise) är resistent mot Trimetoprim (surprise surprise). Tur att jag tjatade hål i huvudet på dom :) De hade så ont om läkare och sjuksköterskor så här i semestertider, de som fanns gick absolut inte att störa. Nä nä, sa jag, du behöver inte störa, bara jag får utskriften. Till slut så gick de med på det eftersom jag redan hade pratat med både läkare och sjuksköterska per telefon. Snark.

Imorrn ska jag prata med barnläkaren, vi lär ju behöva byta profylax nu när den är resistent mot Trimetoprim.

Hehe, denna gång var också den första gången hon blivit sjuk på "kontorstid". Det har alltid varit akuten annars. Vi har ju dock lite närmare dit än ni har... apropå ren sticka så har ju vi haft två incidenter med rena stickor men som ändå visat bakterier i urinen när vi gjort odling. Och då menar jag HELT rena stickor, nitriter, blodkroppar, allt.

Vilken profylax står ni på? Inte Trimetoprim hoppas jag? Bactrim är ju till hälften Trimetoprim, så om bakterien är resistent mot Trimetoprim kanske den är resistent även mot Bactrim? Vi verkar iaf turas om med bakterieresistensen, så vi får väl säkert byta till Cefadroxil eller Cedax eller nåt sånt nu igen...

Hoppas att han mår bättre snart. Det kan ju vara en virusinfektion som orsakar febern. Kram från oss.
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-07-08 11:38:32 följande:
    Hilding hade ju Trimetoprimresistent Klebsiella förra gången, men han skulle inte byta profylax ändå. Enl. hans läkare så byter man inte efter bara en infektion. Men lite "läskigt" känns det ju att Hilding har trimetoprimresistenta bakterier i sin tarm.

Jourbarnläkaren ringde igår, det var inga bakterier! Det var skönt, för det var ju bara 3 veckor sedan som kontrollodlingen var helt ren och fin.  Hur som helst så är febern borta nu, men han är på ett hemskt humör. Inatt vaknade han med 1-2 timmars mellanrum, så NÅGOT är det ju (men inte uvi). Kanske dyker det upp en tand här endera dagen?
    Vår barnläkare säger att man SKA byta, att man måste följa senaste resistensbestämningen. Jag kollade även upp detta med Nefro, som bekräftade att de tyckte att man skulle följa senaste resistensbestämningen, dvs byta varje gång det blev en resistent bakterie. Vår barnläkare har gjort en del av sin ST på Nefro, så hon är insatt.

Vilken läkare sa det till er, barnläkare? Nån på Nefro?

Hoppas att han mår bättre snart...

Jag kommer förresten ha mindre o mindre tid att vara aktiv på nätet framöver iaf ett tag under sommaren.
    Kram på er allihopa! 
  • e digitalis

Angeni: då är jag med :) Hoppas att det går bra med MUC... och att det blir bättre!

Sweetcarro: Roligt att han är glad och nöjd! Tråkigt med stoppet...  Vet tyvärr inte något om stomin... hoppas att allt löser sig till det bästa! Hur gammal har han hunnit bli nu?

Kram 

• e digitalis

@sweetcarro: hoppas att det löser sig och att oron släpper snart!

____

Det blir en deflux!!! Jag är sååå glad... har läst igenom berättelser här på tråden om andra som blivit opererade, och det verkar så himla jobbigt att ligga inne i flera veckor med slangar och allt. Blev SÅ glad när de sa att det skulle vara en deflux, och inget annat! Nu får vi bara hoppas att den funkar, det är ju inte i alla fall som deflux är effektivt. Men det visar sig :) Så länge är jag glad :))) Vi fick inget datum idag, förhoppningsvis får vi det om nån vecka eller så.

Har ni tips på hur man bäst ska ta ett prov? Jag tycker inte att vi lyckas med påse, och just nu är inte mittstråleprov ett alternativ... hon vill bara gå och knatar iväg... fortfarande lite förvånad varje gång, det är bara nån vecka sen hon började släppa självmant, och efter efter en vurpa så blev det stopp på släppandet... men igår satte det igång igen, och det med besked! Fast även om hon inte släppte så var det svårt med burk, hon ville ju ändå gå, och då hade jag ju dessutom fokus på att se till att hon inte ramlade.

Så vi testar påse, MEN... antingen så lossnar den så att urinen kommer utanför påsen, eller så har hon inte kissat inom föreskriven tid, eller så bajsar hon innan jag hinner "vittja" och då måste provet kasseras... Har ni några bra tips?

Kram på er och ha det gott, allihopa! Hoppas att era små mår bra! 

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-07-15 07:18:45 följande:
    e digitalis: Vad skönt att det blev deflux!!

Ang. kisseprov har jag inget tips alls. Det är väl lättare att få på killar antar jag. Sist vi behövde ett prov så lade jag upp honom på skötbordet strax efter att han vaknat efter middagsvilan. Efter en kort stund kom en elegant stråle, bara att fånga

Det var Hildings läkare som tipsade om det, nästan alla småbarn/bebisar kissar en kort stund efter att de vaknat.   
    Hm. Ligger han snällt kvar? Det gör inte Amanda. Hon vrider och vänder sig, försöker krypa bort... inte är hon stilla inte... Jag får väl börja kolla om hon kissar efter hon vaknar... men som sagt, om hon ligger och kissar så hamnar det nog inte i burken, iaf inte utan "blandflorebakterier"... Tidigare så ställde jag henne och höll, burken, eller försökte ha henne sittandes på mitt ben men så att det skulle bli en stråle att fånga. Problemet är att hon inte accepterar att vara stilla längre, och hon är inte så stabil på att gå, så att både ha koll på henne så att hon inte ramlar och slår sig, hålla burken, hålla koll på strålen, det är lite för mycket för mig :)

Men jag ska se om det är så att hon kissar snart efter det att hon vaknat så kan man testa att vara snabb på't då, se om det går...

Tack för info :) 
  • e digitalis
    angeni skrev 2011-07-15 12:40:51 följande:
    Lina kissar också en kort stund efter hon vaknat så så har vi fått försöka få till urinprov de senaste gångerna!
    Hon är straxt över 2 år.
    Tack :) Hur gör ni rent praktiskt? Och hur gjorde ni för ett år sedan, eller när hon höll på att lära sig att gå?
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........