• Shea 1

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Förresten tycker jag att Hilding "krystar" väldigt när han ska kissa. Jag märkte det väldigt tydligt imorse, t.ex. Han låg på mej och stånkade och pustade och jag hörde att han kissade (han kissar så mycket så det skvalar), men jag var säker på att han bajsade också eftersom han pressade så. När jag kollade blöjan så fanns där bara kiss.

Sist vi var på akuten märkte jag samma sak, han fick jobba länge innan kisset kom ut. Kissesköterskan (uroterapeuten, alltså ;)) förklarade det med att nog hade en liten förhudsinflammation och att stånkeriet berodde på att det gjorde ont, men jag såg inga som helst tecken på att där skulle finnas en inflammation.

Har  ni andra några erfarenheter av stånkerier vid kissning?

Jag vet ju att Hilding tömmer blåsan dåligt, kan det vara därför han pressar? Hans läkare nämde ju faktiskt RIK:ning sist vi var där.     

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-10-14 22:14:18 följande:
    Jag gick över två veckor och blev då igångsatt (här i länet får man inte gå över mer, för då är det igångsättning på direkten). Men naturen kanske ville det av det skäl som du skriver?

I Värmland blir man igångsatt på dag 21, dessförinnan ska det gå naturens egen väg :S

Visst är det intressant att man har olika riktlinjer i olika delar av Sverige? 
  • Shea 1

Jag hade bf 26 juni och han föddes 13 juli. En kompis till mej gick över 25 dagar med sitt första barn! Det är en rätt nära vän, så det är inget hitte-på. 25 dagar är nästan en hel månad...  När han kom ut var han låååång, smal och röd, han såg ut som en dansk pölse (han är jättesöt nu :)) Jag vet inte varför hon inte blev igångsatt på dag 21, men jag antar att de tyckte han hade det bra därinne. Med sin 2:a gick hon över 18 dagar och med trean 12.

• Shea 1
    mia1980 skrev 2011-10-18 17:46:29 följande:
    Problemet var i början att vi fick helt olika besked från läkarna som hade sett samma UL-bilder. Och så pågick det tills vi krävde att ha EN läkare som vi kunde ställa våra frågor till. Men innan vi hade vår "återträff" med honom så fick hon UVI och nu bara väntar vi utan besked på hur länge vi ska vänta till nästa undersökning.
    En annan sak med mig själv är att jag kan inte ta "dubbla budskap", för att kunna hantera en situation så måste jag få veta allt från början men då vi fått olika svar på hur allvarligt det är (allt från helt ofarligt till väldigt allvarligt) gör att jag inte alls vet hur jag ska hantera det. Ren fakta är det bästa och det har jag redan bett om en gång, men sen förstår jag också att vissa saker måste mogna och väntas på, men då vill jag hellre veta vad det värsta som kan hända är så man är förberedd, då kan det ju liksom bara bli bättre.

Det har varit precis likadant för oss. Läkarna i K-d sa att ena njuren nog skulle behöva tas bort och i Gbg var det lugnt. Det har varit jättesvårt för mej också, för hur många gånger de än vill ta tillbaka det som först sades så finns det kvar i mitt bakhuvud iaf. Jag tror det är därför vår läkare i K-d inte  hörde av sig om undersökningsresultaten som hon lovat (nu på senaste MAG-3´n), hon ville höra Göteborgs bedömning först. Hon räknade nog helt kallt med att Karlstads tolkning var felaktig (vilket den också var, enl. Göteborg)

För Hildings del är det så att hans kraftiga refluxer gör att det ser ut som om hö. njure helt saknar avrinning. Vätskan står ju kvar där, helt stilla, även efter diuretika. Karlstad tolkar det som om det är tvärstopp, medan Göteborg tolkar det som att njuren fungerar som den ska det är bara det att refluxerna hindrar vätskan från att rinna bort, det liksom simmar runt där som i en liten sjö. Det skrämmer mig lite ändå. Om vi blir godkända för Deflux, hur vet dom att det inte blir tvärstopp? (som de sa i somras att de var rädda för, han var inte godkänd för Deflux då)

Hur som helst så ska vi ner till Göteborg för att diskutera Deflux, men först väntar det "skojiga" inte) kissobservationen.   
  • Shea 1

Hej Narie!
    "Konsekvenser" av reflux är ju främst den ökade risken för uvi, men om refluxerna är så kraftiga att barnet har hydronefros så kan det på sikt skada njuren.

Jag tänker såhär: Sjukvården erbjuder inga onödiga undersökningar, det finns det inga pengar till. Som jag ser det så finns det ingen anledning att inte göra MUCG:en.   Hur gammal är er dotter nu? Barnen kan få lite lugnande om det är besvärligt. Men undersökningen kan vara jobbig, absolut!

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-10-22 12:40:24 följande:
    Hej!

Vi har varit inne på akuten i veckan igen, blev nästan inlagda... Då var klockan ett på natten, och jag som är (och var då) rätt kraftigt förkyld blev både skrämd men också nästan lättad... åååå, en säng inom räckhåll, så skönt, få sooooova! Samtidigt så var det det sista jag ville...

Till slut blev vi inte inlagda iaf. Hon fick i sig AB utan att kräkas och de bedömde att vi kunde åka hem, men att vi i princip (som jag förstod det) skulle tvångsmata henne med saft. De kunde nämligen se att hon hade fått i sig för lite mat (det syns på kisset) och höll i princip på att svälta (detta, tillsammans med kräkningarna när hon fick AB oralt, var anledningen till att de ville lägga in henne).

Vi tvingade i henne lite fruktpuré när vi kom hem, iaf, verkligen mot hennes vilja, för hon ville INTE äta. Eller dricka... Nu mår hon iaf bättre, hon har både ätit och druckit lite mer idag, och febern är på väg ned. Himla skönt. Vi får inte veta förrän på måndag om det är UVI (pyelonefrit, isf, eftersom hon hade 40 grader och CRP på 24, säkerligen på väg upp). Igår kväll var vi fortfarande på "tvinga i henne fruktpuré" stadiet... så det är verkligen skönt att hon äter frivilligt och självmant nu, även om det inte är några större mängder.
    Era stackare! De blir snabbt dåliga när de inte äter/dricker!

Ni har väl stått på profylax sedan Deflux? Hur mång tid ska det gå efter deflux innan man gör en blåsröntgen? Vad säger de? 
  • Shea 1
    narie24 skrev 2011-10-24 14:44:34 följande:

Tack för era svar. Dottern är nu runt 2,5 år och mitt i trotset. Därav känner jag mig direkt nervös kring själva undersökningen. HUr ska man få henne att ens ligga still?? Och ska man ljuga o säga att det inte gör ont? Muta?  
    Hon ick endat antiobiotika den där enda gången sen har hon inte haft några tecken på urinvägs eller liknande. Tycker att de flesta av dessa barn får återkommande urinvägs/njurbäcken osv, men dottern har endast haft en gång. Klart vi ska göra undersökningen. Ska ringa och höra om lugnande kan vara en idé. 

Jag förstår din oro till fullo. Jag och min sambo har ofta sagt till varandra att det hade varit mycket värre att "utsätta" Hildings storebror för de undersökningar som Hilding gått igenom. Elis är nu 3,5, han var drygt två när Hilding föddes. Det är svårt att veta hur man ska förklara och förbereda ett litet barn. Har sjukhuset ni ska till någon lekterapi? När vi var med Elis på en undersökning (han är svårt jordnötsallergisk) så sa sköterskan på lekterapin att det är svårt att förbereda barn i den åldern. Det kan vara så att man får bearbeta efteråt istället. Vi fick en Elis-docka av lekterapin som vi kunde sätta i och ta ur en liten infart på, så det gjorde vi härhemma.

Jag har egentligen inga tips. Jo, förresten, gillar hon att titta på film? Isf kan ni ta med en bärbar dvd/dator eller nå´t och försöka avleda uppmärksamheten under bildtagningen.  
  • Shea 1

Hej Lowlow och Lilla Sofia och välkomna till tråden!

Här finns många som kan svara på frågor :)

Min son Hilding föddes med refluxer på bägge urinledare, 5 på höger och 4-5 på vänster. Nu är han 1 år och 4 månaderna och refluxerna har blivit lite bättre, nu har han 4.or på båda sidor. Än så länge har man inte opererat honom, men vi ska göra ytterligare en bedömning innan ev. deflux-injektion. När han var bebis fick han inte delta i deflux-studien.

Här kan man läsa lite om Deflux, samt se en liten animering av hur det fungerar. Jag har sett denna info på svenska, men jag hittar den inte nu. 

http://www.deflux.com/country/usa/?q=node/23   

Om man bläddrar lite kan man se en animering av olika grader av refluxer också.       

• Shea 1

Nu ger jag er samma tips som jag fick när jag var ny i gruppen:

Skaffa en pärm (jag har en ganska tunn plastpärm som jag får ner i skötväskan) att sätta in alla journalutdrag och undersökningssvar i. Be att få utdrag när ni är inne på undersökningar. Pärmen är bra att läsa i för man glömmer så lätt. Jag brukar ta med min pärm när vi åker till akuten för läkarna har sällan tid att läsa genom hela journalen innan man träffar dem. Dessutom brukar jag ta med mig pärmen om vi åker bort, i ett annat län har de ju inte tillgång till våra journaler. 

• Shea 1
    narie24 skrev 2011-10-26 12:20:08 följande:

Tack för ditt svar. En bärbar dvd var ett jättebra förslag. Och kanske ngt att mumsa på. Jo, vi ska på lekterapi innan. Hoppas det är ngt vettigt. Sen kanske man kan fråga om man kan få med sig undersökningsgrejer hem att leka med? Usch, bara att bita i det sura äpplet.

Ja, en kateter borde man kunna få med sig. Elis fick med sig en infart med slang och spruta, så den sprutade han vatten med, det var skojigt :)

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........