• Shea 1

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

e digitalis skrev 2011-11-30 17:08:23 följande:
    Dagens, resultat: en timme på bordet utan kiss. Kan alltså konstatera att även Amanda har en partyblåsa av rang. Hon var rejält kissnödig, magen var uppspänd som en ballong och hon viftade med tårna. Tydligen är detta ett tecken på att man är kissnödig.

Till slut så sa de åt oss att vi skulle ta på blöjan, och sedan skulle de fota när hon hade kissat. Det tog inte många minuter innan hon kissade... sedan fotade vi igen. De sa att man skulle se även efter om det hade gått upp. Jag såg ingen reflux. Men som sagt, så kunde vi inte fota NÄR hon kissade.

Dock så tömdes inte blåsan helt, är det normalt? Eller ska den tömmas helt? 

Jo, den ska tömmas helt. Eller, för att tömningen ska räknas som fullständig så får det högst vara 5 ml kvar i blåsan. När jag googlat om blåstömningsproblematik så har jag hittat att väldigt många med grava refluxer (jag tror de skrev femmor, men jag är osäker, att jag aldrig lär mig att spara länkar) drabbas av blåsdysfunktion såsom uttänjd blåsa och tömningsproblem. Det är en av anledningarna till att man studerar tidig behandling med deflux, förutom de uppenbara riskerna med uvi och njurskador, då.

Här hittade jag länken, det var visst en projektansökan:
    http://www.fou.nu/is/vgregion/ansokan/8766?backref=ansokan/34391/
  • Shea 1
    e digitalis skrev 2011-11-30 18:35:53 följande:
    OK, tack för info. Vi ska till läkaren om några veckor, då får vi väl se vad de säger... ska försöka komma ihåg att fråga om blåsdysfunktion... eller tror du att de tar upp det självmant om de kan se att det är ett problem?

Hmm, jag vet inte riktigt. Gjorde ni en kissobservation innan deflux? Vad visade den? Jag har läst att man inte får göra deflux om man har för stora blåstömningsbesvär (vad nu det innebär), så obs. kanske är rutin innan deflux?

Eller så fick vi göra en extra obs. för att de vet att Hilding har blåsa gigantus. Jag har berättat förut, men jag blev så impad av Dr Gundela i Göteborg att jag berättar igen:

När Hilding var liten så pratade jag med sköterskan i Göteborg om något och passade på att fråga om att han var torr på natten (han var 2-3 månader gammal då). Precis då passerade Dr Gundela och sjuksyrran frågade henne. Direkt fick jag svaret: "Det är igen fara, Hilding är pojken i Värmland med jätteblåsan, hans blåsa kan härbärgera så stora mängder urin"  När en läkare vi aldrig träffat direkt vet vilket barn de talar om känner man sig trygg :) (Sedan kan det ju hända att hon haft hans journal framför sig 10 minuter tidigare, vad vet jag, men det kändes bra iaf:))

• Shea 1
    Lowlow skrev 2011-12-01 10:50:40 följande:
    Vi gjorde en såndär kissobs för nå veckor sedan, dvs dagarna innan återfallet.
    han tömde inte blåsan helt.. jag vet inte va d betyder och fick ingen sorts information.

dock fick ja en kopia av dom antekningarna - nån som kan hjälpa mig förstå? 

Vi gör gärna ett försök :)
  • Shea 1
    Drömmar skrev 2011-11-30 23:38:25 följande:

Hej hej! Jag är helt ny i tråden! Min lille plutt på snart 6 månader har reflux grad tre på vänster sida och fick sin första uvi bara 10 dagar gammal! Sin andra när han var 1 o 1/2  månad. Han står på profylax (trimetoprim) o det funkar jättebra hittills :) Har dock inte fått så mycket infoalls av sjukvården utan letat rätt på den själv men framtiden är oviss då det enda vi vet är att allt ser bra ut, ingen ärrvävnad el, svullnad/vidgning men ny muc skall göras i början av januari. Vad den kommer visa vet jag inte, vet inte om det är vanligt att refluxen växer bort så tidigt eller går tillbaka så pass mycket att han slipper antibiotika. Vad kan man förvänta sig i framtiden med provtagningar, medicin o dylikt ni som varit med ett tag? Vi skulle få komma till en urolog men än har vi inte hört nåt från dem :( Kram på er

Välkommen :)

Jag vet inte så mycket om hur vårdplanen ser ut för reflux grad tre, men någon annan kanske vet mer :) 
  • Shea 1
    Blondina skrev 2011-12-01 22:04:50 följande:
    Hej hoppar in här och hoppas på råd och stöd............

Var idag (v26) på ultraljud, en fin liten gosse ska vi få, MEN man hittade vätska i båda njurarna. Fick ingen mer information än att vi rekommenderas göra UL i v 32 på vårt hemma-sjukhus.

Har nu googlat runt och det första jag hittade var att förstorade njurar var en markör för DS och trisomi. Är det någon som vet hur orolig jag behöver vara för det?

Reflux är jag inte så orolig för. Har ett kompispar vars sån har det. han är opererad och mår prima. Däremot DS............................

Hoppas på råd och mer info               
    Jag var i samma sits som dig. Jag har sörstått det som att om de enbart hittat vätska i njurarna så ska inte risken för kromosomfel vara större. Det är en markör, men när de sett den så scannar de noga efter andra markörer och om de inte hittar några andra så tror jag att risken inte anses vara förhöjd. Men jag var också orolig. Har ni gjort KUB?
  • Shea 1

Hej pepparkakan!

När vår stora pojke var i den åldern började vi försöka med "belöningar" . Vi måste smörja honom med diverse salvor och krämer varje morgon och kväll, och det har ibland varit otroligt jobbigt. Vi började med klistermärken som han satte på insidan av pärmen till en målarbok. Efter varje smörjning fick han välja ett märke. Det fungerade ibland iaf... Märket var som en uppmuntran; "Du vet du får ju ett klistermärke när vi har smörjt dig" för att han skulle börja tycka att det fanns något bra med smörjningen. Vi säger aldrig tvärtom "Om du inte smörjer dej så får du inget klistermärke"

Nu är han 3,5 år och kan lättare ta till sig resonemanget "Titta här har du eksem, det måste vi smörja", fast han vill fortfarande ha klistermärke ibland.

Lycka till!     

• Shea 1

Jag har ingar förslag på frågor, men grattis till att refluxerna är borta!

• Shea 1
    Blondina skrev 2011-12-26 22:06:57 följande:

Har presenterat mig tidigare, och läser så mycket jag hinner. Har en fråga som jag hoppas någon kan svara på,

Vätska upptäktes vid UL i v26, och vi ska på ny koll i v32. Om hydronefrosen är oförändrad eller värre så berättade BM att man kommer kolla med UL vid födelsn och behandla med antibiotika (?) och allt vad man nu gör. Men nu till min fråga. Om vi räknar med att läget INTE har förbättrats, hur många dagar extra kan vi räkna med att vi får tillbringa på förlossningen?  

Vi fick stanna en natt extra, och det var nog för att just den läkaren var lite "extra noga"/orolig, för dagen därpå blev vi utskrivna bums. Däremot ska ni kolla upp noga innan när antibiotika ska sättas in och när första ultraljudet ska göras. När vi var på förlossningen så glömdes allt detta bort av personalen så vi fick själva se till & påminna om att det skulle göras. På sista ultraljudet hade läkaren dock påpekat det extra "om det är så att de råkar glömma bort det här på förlossningen så måste ni komma ihåg att..." så det kanske inte var första gången  saker glöms bort i villervallan på förlossningen.

Vi hade fått besked att första ultraljudet skulle göras på tredje dygnet och förlossningsläkaren hade bokat in det när Hilding var tre månader :S. Så man får lov att vara lite på (vilket du, trist nog, förmodligen kommer att upptäcka om det är så att hydronefrosen finns kvar...) Hur somhelst så önskar jag såklart lycka till och jasg hoppas ni slipper hydronefroser och refluxer och allt vad det heter.
  • Shea 1

Idag har vi telefontid med Göteborg. Nu hoppas jag att vi får reda på något konkret, jag tycker "avvakta och se" är så jäkla jobbigt. Fast först och främst vill jag ju att de ri¨nger öht, det har de inte alltid gjort. Jäkligt surt att sitta vid telefonen och spänt vänta mellan 09.00 och 12.00 utan att någon ringer, redo med penna och block... sedan har de istället ringt när jag har varit i mataffären och haft två skrikiga barn med mig. :(

• Shea 1

Nu har hon ringt, det blir en deflux för oss. Jag trodde inte att det skulle bli det pga blåstömningen, men hon sa att de gärna prövar med den först eftersom den är så oerhört mycket lindrigare än den öppna operationen. 

Jag känner mig lite lättad att det blir det enkla ingreppet, men också fundersam på var det ska landa med blåsdysfunktionen. Ev. är det så att om refluxerna rättas till så rättar blåsan till sig också, till viss del iaf. annars är det nog potträning som gäller. Jag har ju sett stora barn, 6-7-åringar och tonåringar också, hos uroterapeuten när vi varit där, så jag antar att man kan behöva blåsträna länge.  RIK-ning tar man väldigt ogärna till i 1,5-årsåldern eftersom det är så besvärligt att starta i den åldern. (Det kan jag tänka mej med tanke på hur svårt det är att få bortsta tänderna på Hilding just nu...) 

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........