• Virga

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Vad roligt Kattis! Så skall det vara! Att ge furadantin är inte lätt även om man har kommit igång med det, man är glad bara att det går. Och det räcker. Bara man få i det på något vis och behålla därefter. Jättebra! Så glad jag blev för er skull!
    Kolla bara att Milo rapar innan han somnar! Det är jätteviktigt. Julius har spytt även i sömnen ett antal gånger. Inte alls ofta men det har hänt tja 4 gånger kanske. Så ha koll lite om han sover i separat rum. Lycka till! {#lang_emotions_flower}

• Virga

AHH10! Det brukar finnas på kalellse vad heter undersökningen. Vi har även fått beskrivning på en separat blad så att man vet vad de kommer att göra och hur detta går till. Lycka till!

Annen! Håller med Jolindo. KRÄV för inläggning och utredning. Herregud hon måste ju ha hjälp! De kan inte neka vården och hjälp. Det till och med behöver inte vara enbart njurar hon har ont. Man skall inte fokusera sig vid ett när man vill hitta orsak till smärtan särskild hos de små som kan inte säga var de har ont. Fy vad hemskt att de kan inte fatta! Kämpa på bara! Håller tummarna.

• Virga

Annen! Så de känner till det att hon får ont och ändå gör inget akut? Är det rimligt att låta ett barn leva med ständiga smärtor i Sverige 2010? Det är ju väl inga medeltider vi lever i eller? Jag tycker du måste kräva inte bara ultrajud utan riktig utredning och kvikt. Det finns massa olika sjukdomar som man får ont av. Och sen kräv en kontuinitet. Att ha en ny läkare varje gång kan ge alvariga brister i den vårdkvalité ni får. Om man kan överhuvudtaget använda ordet kvalité här ...
    Jag tycker det är hemskt hemskt hemskt... :(

• Virga

Anna! Oj vilka nyheter!!!!!  {#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_sunny}  GRATTIS!  Förstår hur förrvirrade ni är nu. Grad 2 är ju toppen men efter alla dessa år med profylax skall plötsligt börja leva utan ... Återstår bara att hålla tummarna att allt blir jättebra och bara glädjas med er! Så fantastiskt! {#lang_emotions_smile}

• Virga

Kattis! Vad bra! Berätta sen hur det går {#lang_emotions_wink}. Hoppas det kommer att bli betydligt lättare!

Angeni! Dina nyheter är ju också glädjande! Har dem inte sagt nåt varför är det konstigt att ha olika grad på olika sidor? Jag trodde det är inget konstigt. Man kan ju ha endast på en sida varför inte på bägge då? Intressant vad de tänker.  Från början misstänkte en liten reflux grad på Julius hö urinledare också men nu är det helt uteslutet. På vä sida däremot är grov reflux.

• Virga

Kattis! Lider med er... Det är så jobbigt bara att höra det. Att uppleva det måste vara en helvete. Hoppas Milo slipper njurbäckeinflammation! Kramar!

• Virga
    MiniPyret skrev 2010-02-05 19:22:20 följande:
    Hoppar in här och undrar om det finns någon här med barn som har blåsfunktionsrubbning? Har letat desperat efter någon i liknande situation men hittar ingen! Fick tips om denna länk och tänkte att jag gör en chansning.
    Hej!!  Min grabb ( 1 år gammal)har blåsfuktionsrubbning av oklar anledning. Vi RIK-ar honom var 3:e timme. Man har gjört MRnär han var 2 veckor gammal. Hittade inget konstigt där. Blåsan dras ihop oregelbundet och väldigt offta, reagerar på liten mängd urin som kommer ner från njurar. Var stor avvikelse i cystometri som gjördes samma vecka som MR. Efter 9 mån har faktiskt blivit bättre men normalt är det inte , långt ifrån. Ny cystometri i mars igen. Har börjat behandling med Oxybutinin för en månad sedan.  Så får vi se vad som händer. Vad är det med ditt barn?
  • Virga

RIK (Ren Intermittent Kateterisering) är regelbunden kateterisering av urinblåsan med hjälp av ganska smal speciell slang(kateter) som är smörjd med glidmedel. Det utförs rent men inte sterilt utan bedövning. RIK-barn känner ingen ont (tror jag) då de är vana. Vi gör det t.ex 5-6 ggr per dag vakentid.
    Måste gratulera att rexluxen blev bara grad 1!!! Det är ju kanon! UVI kan man få även utan reflux alls så det inte konstigt att han fick det. Om din son är fortfarande blöjbarn så risken för UVI alltid är större.
    Försök att hålla dig så lugn som du bara kan. Det är oundvikligt. Ni skall till läkare ändå blir du nervös eller ej. Men din lugna ställning hjällper mycket till din son som du är så rädd om och vill skydda.
    Lycka till!!

• Virga

Kattis! Hoppas Milo snart blir bättre! Skönt att magen är bättre denna gången och utslag håller på att försvinna... Tänk så mycket de små liven måste genomlida! 
    Tänker på er och håler tummarna för er!
    Kram.

• Virga

Julius har haft Trimetoprim som profylax från födseln till 2 månader. Jag tyckte han var lös i magen hela tiden fast små bebbar som äter bara BM är ju lite "normalt" lösa i magen. Men när han fick Furadantin då märkte jag att han verkligen var lös i magen av Trimetoprim. Med Furadantin blev magen perfeckt.
    Håller tummarna Kattis att det funkar för er!
    Nästa vecka fullbokad. Sjukgymnast på måndag. BVC på tisdag (12 mån bedömning).Återbesök hos läkare på torsdag.Har skrivit en lång lista med frågor och funderingar allt från saltmängd i maten och konstiga runda cirklar på tungan som bruka komma till och från.
    Sen har fått kallelse till iohexolbelastning den 10 mars. Och sen vet att i mars Julius får göra om cystometri igen men vet ej vilken dag bara kallelsen har inte kommit ännu.
    Imorgon kommer min älskling hem. Känns väldigt konstigt. Han var i vårt hemland 1,5 månad. För se hur Julius kommer att reagera..............

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........