-
Tänk så mycket man kan hitta på nätet... Jag gissar att när jag var liten så hade jag iaf pyelonefrit, hydronefros och vesicouretal reflux. Kan ju vara bra att veta när vi pratar med nefro-folket...
Här fanns iaf några tester samlade, men de är på engelska. Kan IVP vara samma som DMSA eller är det ytterligare ett test man kan göra månne?www.childrenshospital.org/az/Site1117/mainpageS1117P0.html
Another cause of hydronephrosis isvesicoureteral reflux, when urine that dwells in the bladder flows back into the ureters and often back into the kidneys.
If a diagnosis is not made prior to birth or if a child develops hydronephrosis, doctors will use a combination of the following tests on your newborn or child, depending on the severity of the problem, to help determine the underlying cause: Voiding cystourethrogram (VCUG) - a specific X-ray that examines the urinary tract. A catheter (hollow tube) is placed in the urethra (tube that drains urine from the bladder to the outside of the body) and the bladder is filled with a liquid dye. X-ray images will be taken as the bladder fills and empties. The images will show if there is any reverse flow of urine into the ureters and kidneys and how well the bladder empties. It is also used to determine if there is obstruction in the urethra. Renal ultrasound (RUS) - a non-invasive test in which a transducer is passed over the kidney, producing sound waves which bounce off the kidney and transmit a picture of the organ on a video screen. The test is used to determine the size and shape of the kidney, and to detect a mass, kidney stone, cyst, or other obstruction or abnormalities. Intravenous polygram (IVP) - a special x-ray of the kidneys, ureters and bladder that involves injection of a contrast agent that fills the urinary tract on the x-ray and helps the doctor to see the organs. The IVP shows how well the kidneys drain urine. A renal (kidney) scan (MAG 3 with lasix) - This scan provides very sensitive quantitative information regarding kidney function and drainage characteristics. Along with the IVP, it is particularly helpful in identifying and assessing the degree of blockage.
-
Hittade denna sida, är det nån som vet om den är tillförlitlig?
www.urologkanalen.com/barnurologi/index.shtml
-
Hej, ja. jag menade amma... vi får väl se hur det blir...Shea 1 skrev 2011-01-27 14:32:04 följande:Hos oss var det bara en bänk, själva locket eller röret på kameran användes inte, så om man är bekväm med det själv så skulle det ev. kunna funka att amma (obekvämt för ryggen, dock, du får ju inte plats bredvid)
För du menade amma, väl?
När vi var i Göteborg på en undersökning så började Hilding gråta mycket och jag ville egentligen amma honom, men det kändes lite konstigt att slänga fram bröstet på bänken bland allt folk så vi försökte trösta på annat sätt.
Har du koll på andra sidor som är bra om man vill läsa om sånt här?
Jag håller helt med dig, det är fantastiskt vad de kan göra, och det är fantastiskt att vi bor här och får tillgång till allt detta! Jag brukar ofta tänka på det, inte minst under graviditet och förlossning, så otroligt bra allting! Även barnvård, både BVC och barnsjukvård... ruskigt bra!
Hade aldrig hört det där om ändtarmsöppningen, håller med om att vi ändå har tur, det finns ju så mycket som är oändligt mycket värre... -
Håller med, lycka till med ärret och graviditeten!Ida Marie skrev 2011-01-27 23:33:08 följande:Virga: Vad glad jag blir när du skriver så :) Tack....
Ja ärret dras mer å mer men bara ytligt som tur är ;)
Sov gott nu :) De ska iaf jag göra!! -
Hej!
Tänkte kolla hur det är med alla?
Kramar och trevlig helg från oss!
-
Definitivt värt ett försök! Lycka till!
Jag pratade med barnläkaren häromdagen, hon kollade och det verkar som om vi står på väntelista för DMSA den 22 februari, vilket tydligen inte betyder att vi får göra det just den 22 men iaf där omkring... så det närmar sig!
Alla tips mottages som vanligt tacksamt :)))
Amanda mår bra, hon har inte haft några fler UVIer eller njurbäckeninflammationer, som tur är.
Kram! -
Hoppas att han mår bättre snart! Synd att han ska åka på öroninflammation också!
Kram! -
@Virga: Roligt att örat är bättre, synd att det är ögonens tur nu, inte så roligt!
@Januaritjej: Det märktes att hon blev konstig i magen första gången hon fick antibiotika. Vi har kört med sempers magdroppar, finns att köpa på Apotek. De är dyra men magen blir mycket bättre. Vet också att jag fått rådet när jag fått antibiotika att äta yoghurt, fil, dricka proviva, osv, så din mamma har säkert rätt! Vår sötnos är snart 7 månader och hon bajsade löst när hon helammades, men så snart hon fick börja med mat blev det mycket fastare. -
Roligt att det gick bra... kan tänka mig att det var jobbigt... jag lider bara hon får en sputa... alt det där är ju inte kul...Kornelia Juhas skrev 2011-02-13 22:06:51 följande:Nu är Nila opererad och det känns så skönt att det hela förhoppningsvis är över
Operationen gick bra, låg på Astrids i 10långa dagar.
många kramar! -
Jag tror oxå att det kommer efteråt, man är så fokuserad och låter inget annat komma mellan, sen när det är över så kan man släppa fram känslorna, det är nog som sagts redan ganska sunt :)Virga skrev 2011-02-15 22:27:22 följande:Att känslor bryter ut efter ett bra tag beror säkert att man tänker ju inte så mycket när man spänner sig och ger allt att barnet bara skall må bra. Man har ju inte tid till det helt enkelt. Men när allt gått över så blir man plötsligt jättekonstig. Jag bölar alltid efter också. Och jag tycker att det är sunt att göra det. Skiten måste ut.