• Shea 1

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Ny fråga från mej:

Senaste dagarna tycker jag att det har luktat konstigt/starkt om Hildings kiss. Vad har ni för erfarenheter av stark urinlukt? Han är ju bara 4,5 månad, jag minns inte att storebrors kiss luktade såhär! Det var ju mest bara som vatten.
    Det är liksom en vass lukt, men han har inte feber. Jag känner lukten genom kläderna också tycker jag.

"Problemet" är ju att testar jag med nitritsticka så får jag ju antagligen pos. eftersom han har sina (omskrivna ) blandflorebakterier. Våran läkare ska ringa denna veckan, jag ska fråga henne då hur vi ska gå tillväga nästa gång vi behöver lämna urinprov.

• Shea 1

Det är svårt att beskriva lukten, det luktar inte riktigt som kiss. Det är ett slags kemisk lukt, fast inte som aceton eller så, det luktar nästan lite...plastigt fast samtidigt lite stickigt?
    Jag ska ringa imorgon, läkaren som lovade ringa om våra undersökningsresultat har inte ringt. (vi gjorde mag-3 och chrom-clearance för två veckor sedan)

Jag tog förresten ett mittstråleprov imorse, nitritstickan blev rosa. När provet stått i röret någon timma så låg det en massa grums på botten, men det kanske var de där blandflorebakterierna det också, lukten kanske också kommer från de bakterierna...

• Shea 1

Virga! Igår ringde jag barnmedicin under hela telefontiden, 2,5 h, ingen svarade. Då ringde jag vanliga vc för att åtminstone få lämna urinprov. Då fick vi komma till läkaren som i sin tur kunde ringa barnmedicin och rådgöra. Vi har lämnat urin för en odling nu iaf (han hade vita bk + nitriter igår, ej röda) MEN idag luktar det mycket mindre och det är mindre grums i kisset också, så det kanske var hans blandflora ändå.. Det känns ändå inte bra att han har så mycket bakterier under sin förhud, jag ska prata med hans läkare om det.

(Hon som för övrigt inte ringde under veckan som hon lovat Demon

• Shea 1
    Virga skrev 2010-12-09 11:52:55 följande:
    Guud vad söta och goa barn!! Så himla mysigt det ser ut! Tack! {#emotions_dlg.flower} 
    Nu är Julius hemma igen med feber och allt. Dagisfröken har glömt att sätta propp på hans kateter och lät den vara öppen. Pappa upptäckte det hemma då hela body var genomblött. Dessutom Julius var inte rent torkad heller och det var lite bajs i blöjan. Och öppen kateter förstås. Så nu har vi det - feber, urinsticka ej fin, 3:e UVI på raken troligtvis. Skall lämna urinodling imorgon. Kan nästan ge 100% att det blir 3:e antibiotikakur på 7 veckor.
    Nej men vad F*N!!!! Alltså, där har de ju misskött sin uppgift rejält!!!
    Visst,alla kan göra misstag, men nog borde de ha bättre uppsikt på Julius med de problem han har?
    Väldigt ledsamt att höra. Kramar från oss Nalle 
  • Shea 1

Kattis: Hur går det för er, har inte sett dig i tråden på ett tag...har det dykt upp en återbudstid för Milos op. kanske? Håller tummarna isf!

• Shea 1

Nu är orostanten (jag) igång igen!

Vår läkare ringde idag om provsvaren på MAG3 och Chrom-clearenceundersökningen.

Hilding låg för lågt på Chrom-Clearencen, och ett nytt prov kommer förmodligen att tas kanske i januari-februari. Ett lågt värde betyder så vitt jag förstår dålig njurfunktion, men vad innebär det i praktiken? Jag antar att det inte är något akut eftersom de inte gör något än?

Läkaren nämnde att en chrom-clearence är en nulägesrapport "precis nu" och därför kan man behöva ta provet en gång till för att ha något att jämföra med, men hans prov var ändå för lågt.

Den här gången hade jag förberett mig noga med alla frågor och satt redo med papper och penna när telefonen ringde, men de nya frågorna dyker (såklart) inte upp förrän jag lagt på luren. Gundela på Drottning Silvia ska också ringa upp någon dag.

• Shea 1

Åh vad skönt att det såg bra ut Virga, och härligt att höra att du är piggare!!

Igår var vi hos Elis (Hildings storebror) läkare. Han har allvarlig jordnötsallergi så nu är vi utrustade med adrenalinsprutor och diverse mediciner. Det är mycket nu.

Var det förresten ingen som fått "negativt" provsvar på Chrom-Clearence som har något att säga om det?
    Om Hildings njurfunktion vore mycket nedsatt så skulle det synas på kreatininproverna, visst har jag fattat det rätt då?

• Shea 1

Hej E-digitalis!
    Min son Hilding verkar vara i samma ålder som ditt barn. Hilding är född 13 juli. Hans problem upptäcktes på ul v.18.
    Kanske är det så att en lång rad undersökningar kommer att följa även för er. Jag tycker undersökningarna har gått väldigt bra för Hildings del faktiskt. De är väldigt noga med att smärtlindra så mycket som det går inför provtagningar och undersökningar. För vår del hade det varit mycket jobbigare om det varit storebror som behövt gå igenom alla undersökningar... Bara att lämna ett blodprov har varit jättetufft för storebror!

Välkommen iaf!

• Shea 1

För Hilding blir det också en hel del urin kvar, eller när han kissar så åker ju massor av kiss uppåt (han har reflux grad 5 på höger och 4-5 på vänster sida) och sedan efter en stund så åker det ner tillbaka igen och på så sätt blir det ju nästan aldrig helt tomt (och gynnsamt för bakterier).

Att det syntes på RUL v.18 beror nog på att Hilding har grav hydronefros på hö. njure, då blir det ju ett stort svart hål på ul:et. eftersom där är en massa vätska som ligger där. Andra åkommor kanske är svårare att se (trots att de är "allvarliga" för barnet eller vad man ska säga)?

Här i tråden har jag lärt mig massor av de andra mammorna med erfarenhet, och bland det viktigaste jag har lärt mig är att jag måste ha järnkoll själv; ligga på, lära mig, vara insatt o.s.v. Man lär sig efter hand, i början var det väldigt svårt för mig att ta in informationen. Våra undersökningar började när Hilding var några dagar gammal så då skyller jag på förlossnings-och amningshormoner att jag var lite dimmig (För övrigt är det helt vidrig att på tredje-dagen-efter-förlossningen, då när man grinar för allt, att sitta på en undersökning och höra UL-läkaren muttra "här var det vatten, oj oj massor av vatten" till sin student.)

Ett bra tips som jag fick av Hildings läkare är att samla alla papper, kallelser och journalblad i en pärm. Då kan man gå tillbaka, läsa igen och lära sig mer. Jag begär alltid journalutdrag från hans undersökningar. Dessutom är det ju viktigt att ha med sig den viktigaste informationen när man åker bort. Nu över jul ska vi åka till Mora och om Hilding skulle få UVI-symtom är det ju lättare om läkarna har lite fakta att läsa om vi behöver åka in.

• Shea 1

Hej Tessie och välkommen!

Hildings kissmönster är lite växlande tycker jag, ibland kan han vara torr superlänge. Under en period när han sov väldigt bra om nätterna kunde han vara torr i 12-14 h i sträck (han är bara 5 månader), men läkaren i Göteborg sa att det inte var någon fara eftersom han har extremt stor blåsa. Hilding är ju iofs så liten att man inte kan bordra honom att kissa, det blir ju lite som det blir...

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........