Inlägg från: e digitalis |Visa alla inlägg
  • e digitalis

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Hej!

Vet inte om det är bre eller inte, men det finns ju numera grupper, inte bara trådar. Ev så kan det vara bra med en sån? Då kan man samla medlemmar, skapa fler trådar under samma grupp, osv.

Vad säger ni?

Skapade en men den är än så länge väääldigt tom :)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/reflux-i-urinvagar-och-andra-njurproblem-142/presentation_redigera

Ha det gott!

• e digitalis
    kattislofberg skrev 2011-02-17 17:10:22 följande:
    Nu mår han jättebra och allt som är kvar är ett ärr på magen. 
    Åh så roligt att höra att han mår bra nu! Fler goda nyheter önskas :)))
  • e digitalis
    Virga skrev 2011-02-17 23:51:45 följande:
    Verkligen verkligen... Så roligt att höra att Milo mår bra. Det var ju exremt med dem infektionerna han hade. Håller tummarna att refuxen är också borta!

Vi skall till uroterapi den 28/2 då katetern dras på sjukhuset och vi skall vara där hela dagen och skall öva/träna/lära oss att RIK:a Julius. Vågar inte ens tänka på det. Så fort jag gör det då krampar det i magen :(
    vad är RIK?
  • e digitalis

Tack Bella, det var snällt :)

@Shea, det är väl klart att du funderar över sånt... det ingår nog i det att vara mamma... dessutom så är det väl mer gripbart att fundera över de praktiska detaljerna, och allt annat är så stort och jobbigt så då blir det enklare och skönare att göra det man kan göra...

Kram till er alla! 

• e digitalis

Hej Bella, kul att höra och läsa om din anamnes (vilka fina ord det finns :) )

Virga, jag var själv sjuk när jag var liten. Har dock inte koll på refluxgrader och så... men jag har fått ÄNTLIGEN min journal som jag har letat och letat efter som en tok. Efter ungefär 7000 samtal så ringde nån tillbaka och sa att de hade hittat den!

Det bedömdes att jag INTE skulle få refluxplastik, istället gjorde de heminephroureterectomia sin (ortotopa systemet) (de tog bort halva njuren på vänster sida). Recividerande UVIer (njurbäckeninfl, pyelonefrit), oftast e-coli, en gång klebsiella. Massa mediciner, bla bactrim och furadantin. Vesicouretal reflus. Dubblerade njurbäcken och uretärer. Hydronefros. Stort ärr på magen, klarade graviditeten :) Tja, det var väl sammanfattningen...

Ha det gott! 

• e digitalis

Hej, vad är RIK?

Vi har fått tid för DMSA nu, i början av april, hon kommer då att vara ca 8 och en halv månad. De ger inte lugnande, har de sagt.

Har ni några tips inför undersökningen?

Kramar 

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-03-04 09:23:05 följande:
    Vilken tid på dygnet har ni fått? Det bästa är väl om det går att få henne att sova sin vanliga dagvila. Brukar hon vara lättväckt, eller tror du att du kan lyfta henne till kamerabänken sovande?
    Hej, för det mesta är hon ganska lättväckt, men ibland när hon är sjuuuukt trött, då kan man göra vad som helst med henne :) Då måste hon dock vara helt utmattad, annars funkar inte flyttningen.

Vi ska vara där kl 9, men EMLAn tar väl nån timme, och sen skulle väl kontrastvätskan värka i en timme eller två innan det var dags, så det kanske funkar med "lunchsovningen". Hon brukar vara en vanemänniska, så hon har oftast svårt att somna i "nya" situationer, men vi får väl kanske vänja henne vid det...

Tack för input, om du/ni kommer på mer så är det bara att säga till :)

______

@Virga: det låter jobbigt, förstår att du är orolig. Vi håller tummarna för att det blir bra till slut! 
  • e digitalis

Hej!

Vi har varit dunderförkylda, haft ögoninflammation, besök av svärföräldrarna, mm, har inte varit inne här på evigheter. Ska läsa igenom tråden så snart jag hinner, så länge, grattis till CoolJen som har fått en son! Såg att han får profylax, Trimetoprim. Vår Amanda får det också, vi ger henne Sempers magdroppar för att vi tyckte hon blev dålig i magen av det. Fungerar mycket bättre med dom, de är dyra, men bra :) Finns att köpa på Apoteket. Nån kanske redan har svarat detta, jag har som sagt inte läst igenom tråden än :)

Jag har dock en fråga till er alla: ni som har barn på profylax, hur yttrar sig en ev "tyst infektion" eller hur yttrar sig en UVI trots profylaxen? Igår fick hon feber och var rätt "pipig", precis som hon lät när hon fick sin UVI i dec. Som mest hade hon ca 38,5, idag verkar hon vara feberfri. Jag antar att det är något annat än en UVI, för då hade väl inte febern gått ned så snabbt? Vet inte exakt när hon fick feber, på förmiddagen eller runt lunch kanske. Tyckte att hon var varm då, men jag var inne i stan så jag kunde inte kolla förrän jag kom hem.

Tycker ni att vi bör göra en odling för säkerhets skull? Är det något annat vi bör tänka på i det här läget?

Hoppas att ni alla får en trevlig helg, och att ni har det lika soligt och fint som vi har det här!
    kram 

• e digitalis

Uppdatering: hon har fortfarande feber, är uppenbarligen inte frisk... vill inte äta, varken mat eller banan, och har heller inte fått i sig så mycket bröstmjölk. Är trött och gnälllig, men vill inte sova, fast hon borde vara helt slut. Vad är era erfarenheter av detta under profylax? 

• e digitalis

Hon har hostat några gånger, men inte särskilt mycket, och hon verkar inte särskilt snorig. Kan det finnas något annat skäl, tex att hon börjar få tänder, som gör att hon får feber?

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........