Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
Kattis! Galnevale! Stora styrkekramar till ER!!!!
Kattis! Galnevale! Stora styrkekramar till ER!!!!
Kattis! Det var väl bra att ni slapp läggas in. Hemma är hemma. Hoppas Milo mår bra och du med. Hoppas ni får snart tid för deflux. Ni måste få det alltså.
Har glömt att berätta at jag har pratat med Julius kirurg i förra veckan. Han har berättat om cystometri svar. Trycket i blåsan har halverats vilket är jättebra! Normalt brukar vara 10-15, Julius haft i början 120!!! Vid 9 månader bara 40 och nu bara 20... Är skitglad att nåt positivt händer. Reflux däremot har inte alls förbättrats så ny MUCG nån gång skall göras också. Sen skickade han remiss till op för testiklar. Dem sitter fortfarande uppe i ljumskarna bägge två. Jag har sagt att vi kan även komma med kort varsel så nu återstår bara o vänta. Vaccination mot TBC nu på fredag. Håller tummarna att han håller sig frisk innan och sen naturligtvis efter.
Hej Egross!
Kul att allt till slut löste sig men vad har ni gått igenom......... :( Herregud. Man vill inte tro att sådant händer overhuvudtaget. Så hemskt att läkarna inte tagit er på alvar! Och stackars flickan fick geomlida så mycket! Det är ju solklart att mammor känner sina barn som bäst!! Läkare ser ju de bara enstaka gånger och en kort stund medan vi ser de dygnet runt varje dag. Bara det måste redan vara en stark argument. Läsa i gamla journal och blint tro på allt som står där är inget annat än bara nonchalans. Blir också både arg och ledsen när jag läser ditt inlägg...
Hoppas tjejen mår bra nu och ni alla i familjen med! För jag vet att om barnet mår dåligt så stämningen är ingen vidare i familjen också. Så är det hos oss iaf.
Skickar många varma kramar till alla goa mammor och pappor och deras underbara barn! Trevlig Valborg!
Kattis! Om jag hade varit i din situation så jag hade utan tvek tackat JA till studien. MAG3 känner jag igen. Julius har genomgått det 2 gånger.
Hej Shea! Min sons "fel" upptäcktes också vid RUL v 18. Han hade inte vidgat njurbäcken det var andra problem. Du kan läsa i min presentation om du vill. Vad jag förstår så din bebis kommer att käka antibiotika från dag 1. Det kallas för profylax . Dosen är liten och beräknad efter bebisens vikt. Profylaxen förrebyger eventuell urinvägsinfektion och det är svårt att säga hur ofta bebisen kommer att bli sjuk i UVI. Det kan fungera med antibiotika alldeles utmärkt utan infektioner men det kan vara tvärtom också. Det är väldigt individuellt.
Det är inte alls omöjligt att efter födseln din bebis skall genomgå en undersökning som heter MUCG. Googla fram och läs om det. Undersökningen visar om barnet har reflux dvs om urinen av någon anledning kommer upp tillbaka i urinledaren och njuren. Urinen i normala fall är steril men om det kommer en bakteria (via urinröret t.ex ) så uppstår det infektion i blåsan och har man reflux så kommer infektionen upp i njurarna väldigt lätt. Små bebisar påverkas snabbt och svårt av sådana infektioner. Därför behövs det profylax som dödar eventuella bakterier i urinen. MUCG visar även grad på refluxen (1-5) fem är svårast. Min son har grad fem. Den har inte minskat på ett år tyvärr (visa barn växer ifrån det eller åtminstone har mindre grad under årets lopp).
Trots att han har storsta graden så håller han sig fri från infektioner med hjälp av antibiotika.
Fråga doktorn som kommer vid nästa UL attl vad du har på hjärtat. Ju mer du vet vad dem skall göra med bebisen desto bättre. Vilka undersökningar dem planerar/inte planerar, uppföljning osv.
Har du mer funderingar frågor eller dylikt så skriv gärna här! Vi svarar så gott vi kan. Det är ju del av vårat liv dessa problem.
Lycka till!
Det nyaste hos oss är att Julius läggs in på kirurgavd. på torsdag inför testikeloperation. Operationen sker på måndag den 24/5 så efter bedömning vi får åka hem på permission under helgen. De skall även kolla på hjärtat på torsdag också då lillen har sin VSD kvar. Det är skönt att de tittar på hjärtat innan narkos.
Jag själv har fått tid hos kurator den 30/5 efter en månads väntan... Känns väldigt långt men tiden går snabbt. Hoppas jag överlever den perioden med utan hjälp.
Kram till alla! Hoppas ni har det lugnt :)
Shea! Här kommer en länk där du kan läsa om vidgat njurbäcken som upptäcks innan barnet är fött. Hoppas du får nyta av artiklen. www.urologkanalen.com/barnurologi/prenatalhydronefros.shtml