• krasha

Dålig lukt i kylskåp?!

Som rubriken lyder. Hur får jag bort lukten??
    Har provat det mesta, skurat med såpa, haft en mugg ättika stående ett dygn..
    Jag står inte ut!

• Svar på tråden Dålig lukt i kylskåp?!
  • FreeForAll

Kolla så hålet längst in inte är igentäppt, det kan orsaka lukt.

Jag är PK, skjut mig.
  • mammaNena

dom där städ tanterna på tv delade ju på en citron och la in, kanske värt att testa! glöm inte att ta bort den efter någon dag bara, annars kanske det luktar mer

• Tirem

Dela en lök och ställ in i kylen... Brukar funka för mig

• Marve

Fortsätt med ättikan. Ta koncentrerad eller lite utspädd ättika och häll på disktrasan och torka sedan med den på alla ytor. Funkade jättebra när jag åkt utomlands i 14 dar och råkat stänga av kylen. Det luktade inte gott när jag kom hem , men efter ättikstorkning så var det ok.

• Pruttiluskan

En liten burk med kaffe...brukar jag ha i "sop-skåpet" då det luktar illa.. =) Det drar åt sig all äcklig lukt.

Ett annat tips jag fått är grill kol...lägga nån bit i blöj hinken...det funka faktigt! =)
    ...så funkar säkert i kylskåpet med! =)

• Zana1

en tips som jag själv använder (ur rent hus) en stor citron dela o ställ den i kylskåpet,fungerar perfekt,varje gång luktar citron när man öppnar kylskåpet o all lukt försvinner.prova ska du se
    jag trodde inte på det,men funkarrrr

• krasha

Tack för alla tips.. Har dock både städat och haft kyskåpet fullt med både citron och ättika..
    Får prova kaffe och koltisen.

Kommer ni på ngt mer så skriv gärna!

• Pappa G

Har du koll på avloppet/evakueringsslangen där avfrostningsvattnet ska rinna?

• Pindus
    Pappa G skrev 2010-01-13 22:09:29 följande:
    Har du koll på avloppet/evakueringsslangen där avfrostningsvattnet ska rinna?
    hur funkar den? i mitt kylskåp luktar det gammal jäst typ sen 2 dagar tillbaka....ska plocka ur allt o torka med ättiksvatten imorn...o sen in med citron...
  • Analoga
    krasha skrev 2010-01-12 18:25:58 följande:
    Som rubriken lyder. Hur får jag bort lukten??Har provat det mesta, skurat med såpa, haft en mugg ättika stående ett dygn..Jag står inte ut!
    Har du kollat igenom allt som finns i kylskåpet, så det inte är något som ligger och ruttnar där??

Kolla även eventuella äggpaket. Hade en gång problem med en sjuhelsikes stank i kylskåpet och jag gick igenom varenda grej där och torkade ur ordentligt , men stanken var kvar.

Så när jag skulle baka en dag...och knäckte ett ägg....så kom det en mörk istället för gul sörja i bunken och som det luktade!! {#lang_emotions_throwup}  Det var alltså ett ruttet ägg i en äggkartong som spökade den gången.
  • Analoga
    TezzyBump skrev 2010-02-16 21:27:15 följande:
    är du gravid?=)
    Varför frågar du om hon är gravid?
  • TezzyBump
    Analoga skrev 2010-02-16 21:30:23 följande:
    Varför frågar du om hon är gravid?
    för att när jag var gravid så stank det ur kylskåpet, men varken mamma eller sambon kände något ;) hört många av mina vänner som är/varit gravida upplevt samma sak.
  • Pindus

inte gravid o sambon känner lukten :) imorn blir det skura, nu är det läggdags ;)

• Analoga
    TezzyBump skrev 2010-02-16 21:34:55 följande:
    för att när jag var gravid så stank det ur kylskåpet, men varken mamma eller sambon kände något ;) hört många av mina vänner som är/varit gravida upplevt samma sak.
    Jag har då varit med om stank utan att jag varit gravid precis då. Oftast är det något i matväg som ställer till det..
  • TezzyBump
    Analoga skrev 2010-02-16 21:56:35 följande:
    Jag har då varit med om stank utan att jag varit gravid precis då. Oftast är det något i matväg som ställer till det..
    jo jag har också varit med om det, men just när jag var gravid så var det Bara jag som kände lukten, inte min sambo eller min mamma eller någon annan som var och hälsade på ;)
  • Pappa G
    Pindus skrev 2010-02-16 21:25:50 följande:
    hur funkar den? i mitt kylskåp luktar det gammal jäst typ sen 2 dagar tillbaka....ska plocka ur allt o torka med ättiksvatten imorn...o sen in med citron...
    Inuti kylskåpet, i nederkant vid innerväggen så finns det ju ett hål i panelen där vattnet som bildas vid avfrostning rinner ut, och sedan genom en slang ner till en plastburk som ofta sitter monterad ovanpå kylkompressorn. Tanken är alltså att kondensvattnet vid avfrostning ska avdunsta där. Är exempelvis slangen täppt, så blir det ju inget nytt vatten i burken, och då kan gammal sörja på botten torka och börja lukta riktigt illa..
  • Pindus

jag funderade på vart vattnet egentligen tar vägen :)

Jag har hittat mitt...en mozzarellaförpackning som klämt el så o vätskan runnit ur...o

den o osten luktade apa... Skurat med diskmedelsvatten o med ättiksvatten o delat citron o lagt in....

Dock lite orolig för längst ner o mot frysen var det lite is...

Svar på tråden Dålig lukt i kylskåp?!