• Daniella01

Progesteron och trombyl - funkade det för dig?

Är gravid i vecka 4+3, efter att ha fått 3 tidiga missfall det senaste halvåret.
    Har inga problem att bli gravid däremot att behålla...tydligen.
    Inga fel har hittats. Men har nu börjat med progesteron och trombyl....någon mer som ätit de medicinerna? Gick den graviditeten bra?

• Svar på tråden Progesteron och trombyl - funkade det för dig?
  • Kakmonster

Hej!

Jag har goda nyheter till dig! JA, det har funkat för mig! Jag har haft samma historia som dig, dock fyra missfall (alla "missed abortion", och skrapats alla gånger), där jag fått misssfall alla gånger innan v 11. Jag och min man var på utredning, fann inga fel, "du har inte svårt att bli gravid, men svårt att behålla graviditeten". Blev ordinerad att ta Progesteron och Trombyl då jag blev gravid nästa gång. Progesteron fram till v 13, och Trombyl till fyra veckor innan förlossning. Är idag i v 32 och allt verkar bra i magen! Kan tillägga att jag är 32 år, så man får ju lite panik när det inte funkar på en gång när man vill ha barn!

Lycka till och ge inte upp!

• Daniella01

Kakmonster:
    Åh vad härligt att det fungerat för dig den härgraviditeten! :)
    När började du ta trombyl och progesteron? Vid ÄL eller vid plus?

• Thalis

Jepp det funkde för mig!
    Har en 22 månaders son efter att ha tagit progesteron fram till v.12+ och trombyl fram till v.33+6.
    Lycka till!

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Kakmonster

Hej igen!

Jag började när jag fick ett plus (samma dag som mensen skulle kommit). Jag har pratat med min läkare och vi kom överens om att jag skall köra med detta nästa graviditet med. Vill inte riskera nåt i onödan.

Hejs!

• Daniella01

Vad händer om man äter trombyl till vecka 34 och sen föds barnet bara nån dag efter, om baret föds för tidigt, kan man mista för mycket blod vid förlossningen då?

Eller varför får man inte äta trombyl ända fram till vecka 40?

• Thalis
    Daniella01 skrev 2010-01-14 19:08:33 följande:
    Vad händer om man äter trombyl till vecka 34 och sen föds barnet bara nån dag efter, om baret föds för tidigt, kan man mista för mycket blod vid förlossningen då?Eller varför får man inte äta trombyl ända fram till vecka 40?
    Jag vet faktiskt inte men jag fick sluta med trombylen pga att jag hade cerklage fram till v33+6 och alla trodde att sonen skulle födas då cerklaget togs bort,men icke han fick rökas ut i v.36+0
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Kakmonster

Jag har tänkt på det jag med! Anledningen tiill att man skall sluta 4 veckor innan förlossning är just att förhindra att man blöder för mycket/för lätt då, eftersom det motverkar blodproppar (blodförtunnande), men man kan ju inte veta när man åker in för förlossning! Men det kommer att stå i din journal att du tagit trombyl så dom kommer ju vara medvetna om det vid förlossningen.

• Daniella01

Så då kan man äta trombyl fram till 36 fulla veckor alltså?

Svar på tråden Progesteron och trombyl - funkade det för dig?