Inlägg från: jellona0507 |Visa alla inlägg
  • jellona0507

    Vi som fick barn i Sep 2007, vi håller fortfarande ihop!

    Jag har inte skrivit här på evigheter.

    Vi har precis fått reda på att vi ska flytta till radhus!! Hyres radhus dock, men spelar ingen roll. Två våningar, två uteplatser, bastu, 3 rum + kök. Jag bara längtar! Flytten går redan om 2-3 veckor!! *inredainreda*

    Engla är galet trotsig, får enorma sammanbrott dagligen. Bara läääängtar tills det går över. Har satt henne i förskolekö nu, från maj är det tänkt, 5 h x 4 dagar. Får väl se om vi får plats, eller om det blir tills efter sommaren.

    Ser att flera av er är gravida nu vi har tänkt hålla oss tills maj-juni, påbörja bebisverkstaden efter det. Eller så väntar vi längre, men tidigast i maj.


    Minya 050727 & Engla 070828
  • jellona0507

    Engla har inte visat intresse för kläder eller skor än. Hon äääälskar dock dockvagnar/vagnar. Tror hon har fått det intresset av sin mamma... {#lang_emotions_innocent}

    Blir inte klok på Englas envishet och trots. Har nu idag sagt till henne minst 20-30ggr att hon INTE får klättra på soffan. Det har hon dock inte  brytt sig om. Hon har ramlat ner TRE gånger idag. Så fort man vänder på ryggen, är hon uppe på soffkanten, och balanserar. {#lang_emotions_demon} 

    Vi är dunderförkylda här hemma. Tidigare har det varit ett h*lvete att ha henne förkyld, men nu idag har hon lärt sig att fräsa när jag torkar bort snoret. Det underlättar massor!!

    Engla har kommit in i en period då hon tycker att små bebisar är jätte fascinerande. Har en väninna som har en dotter på 4 månader, och Engla älskar att sitta och klappa på henne. Så fort hon ser bilder på bebisar får jag höra "PIKKU VAUVA" (liten bebis). Hon tar hand om sina dockor, matar och bäddar ner dessa i dockvagnen osv.

    Vad leker era små med helst?
    Engla älskar som sagt dockor & dockvagnar, samt bollar. Rita funkar en stund (hon får inte ha pennor oövervakat, hon ritar på väggar/golv annars). Duplo är den nya favoriten, bygga stora hus/borg osv.


    Minya 050727 & Engla 070828
  • jellona0507
    TreSmåHjärtan skrev 2010-02-19 22:31:13 följande:
    Hej!Är det nån här som har erfarenhet av eksem hos 2 åringar? Emma har lite eksem i armvecken och knävecken. Jag hade böjveckseksem som barn, så hon har antagligen ärvt det av mig. Hon har haft det lite till och från ett tag utan att besväras av det, så jag har gjort nånting åt det. Men det har blivit värre nu när det varit kallt så länge, och blir även värre när hon går utan byxor så det liksom blir "hud mot hud" i knävecken. Hon har börjat klia nu oxå. Kan man köpa vanlig hydrokortisonsalva? Eller borde man gå till läkaren å kolla upp det först innan man börjar testa själv? Vi ska till bvc på onsdag med Alicia, borde nog ta med henne då å se om dom har tid att titta... Men vi hade tänkt köpa salva imorrn när vi ska till apoteket, eftersom det kliar på henne, därför tänkte jag bara höra om nån här vet om det är ok att smörja på med salva innan man varit å kollat upp det.
    Engla är en torrboll, med exem i vecken. Likaså på låren och armarna.  Jag smörjer henne 2 ggr per dag med miniderm (som jag köpte från sverige) samt 1% kortison salva som jag köpt från apoteket här i Finland. Har pratat med bvc i Sverige och barnrådgivningen (finska bvc) om Englas exem, och har fått tips om att man ALLTID ska smörja efter bad (vatten torkar ut), ha olivolja i badvattnet. Smörja egelbundet.

    Prata med bvc, KAN ju vara så att Emmas exem behöver annat. Fråga på apoteket vad de har för något, som är bra för just exem i vecken. Englas hud har reagerat bra på miniderm.
    Minya 050727 & Engla 070828
  • jellona0507
    The past is now skrev 2010-02-22 19:50:11 följande:
    Hur mycket väger era 2 åringar nu? Jocke väger ynka 13,4 kg med kläder och bölja på sig. Hans diareer är återkommande och nu har vi ledsnat rejält.
    Engla väger ca 16kg (med kläder och skor på), men hon är lång, 97cm i december.
    Oj, vad beror diarréena på? Stackare!!
    Minya 050727 & Engla 070828
  • jellona0507
    Elidasofie skrev 2010-03-04 12:35:08 följande:
    Igår 18.21 kikade Elidas lillasyster Molly ut=) Hur underbar och go som helst!!6 timmar tog det från att vattnet gick. Vid 18 var jag öppen 5cm, vid 18.10 heelt öppen. Smått panik blev det där i slutet för min barnmorska=)
    GRATTIS!!! {#lang_emotions_flower}
    Minya 050727 & Engla 070828
  • jellona0507

    Tjejer.. vet ni? Jag har gjort något tokigt!! Bytt namn. Heter inte Susan längre, utan skickade in ändring igår, till Sanna, och idag fick jag hem papper på att namnbytet har gått igenom. Betalade in 25€, och nu heter jag alltså officiellt Sanna.
    Har alltid avskytt mitt namn, och velat bli kallad Susku. Kallades för Sanna hela min barndom, och använde det namnet i skolan i början. Så ja.. trivs otroligt bra med nya namnet!


    Minya 050727 & Engla 070828
  • jellona0507

    Hallå i tråden

    Har inte haft internet senaste veckorna, men nuså

    Jag har fullt upp på dagarna här hemma, är "dagmamma" till en väninnas två små tjejer. Har alltså tre tjejer under 3år här hemma på dagarna (ej helger). Har problem med napp avvänjningen pga att Engla har haft lite otur senaste tiden. Först ramlar hon ner från en stol, slår i pannan mot en duplo-lego bit. Några dagar senare ramlar hon från soffan, örsnibben klyvs och den fick sys på sjukhuset. Nu har hon åkt på RS virus. Allt detta inom loppet av 3 veckor!! Så vill inte ta ifrån henne nappen just nu. Dessutom så har minstingen jag passar napp. Så blir lite kaotiskt.

    Får försöka jobba bort napp + blöja i sommar.

    Hahah, är en utmaning att passa en 6månaders, en 1½åring och en Engla. Full rulle!! Engla och mellantjejen, Minttu, kommer jätte bra överens. Jag får gosa bebis dagligen.

    Nä, dags att sova. Har själv öroninflammation med sprucken trumhinna.


    Minya 050727 & Engla 070828
  • jellona0507
    TreSmåHjärtan skrev 2010-04-22 21:20:04 följande:
    Jag känner igen det där med att ibland kan dom, och ibland inte. Vissa tillfällen är Emma en "stor flicka" som hon brukar säga. Men ibland på dagtid vill hon ha nappen eller blöja, för då är hon helt plötsligt bebis. Men säger man då att "bebisar får inte äta godis på lördag, det får bara stora barn göra" då blir hon helt plötsligt stor igen. Hon har lärt sig det där nu att på lördag får man godis (hon har lärt sig allt sånt med godis av sina äldre kusiner). Hon får inte så mycket godis, och det blir bara på lördagen, så det känns lugnt tycker jag. Äter era barn lördagsgodis?Emma har kommit in i den där frågvisa åldern. Vad är det? Vad gör du? Va? osv osv...
    Engla får 2 euro (ca 20kr) att handla något gott till sig själv för på fredagarna. Då har vi mysdag hemma. Hittills har hon varje gång valt samma, kinderägg (eller hello kitty ägg) 1 klubba och 1 trip (samma som MER = saft). De plockar hon ihop, och får betala själv vid kassan.
    Glass kan hon få någon gång om vi alla vill ha, men annars är det bara gottis en gång i veckan.
    Minya 050727 & Engla 070828
  • jellona0507

    Hello, har inte skrivit på ett bra tag igen.

    Här börjar Engla på förskola/hos dagmamma antingen i slutet av augusti eller början av september. Väntar på besked från kommunen. Blir alltså Englas första inskolning. Ser fram emot det nu, verkligen.
    Jag har sökt in mig på olika utbildningar via arbetsförmedlingen här. Får se vad jag får syssla med under hösten.

    engla är mitt i värsta trotsåldern nu. Allt är NEJ, FY osv. Så förskolan gör oss båda nytta.


    Minya 050727 & Engla 070828
  • jellona0507

    Engla blev blöjfri nu senaste veckan (fast det vet du ju om redan, Fru Turbo).
    Nattnapp har hon, men den ska bort till jul. Hon vet redan om det, vill inte ta bort den med "våld".
    Hon går hos dagmamma sedan 1 september. Trivs väl sådär, blir iallafall bättre och bättre.
    Jag börjar jobba.. IMORGON!! Var lite si och så med den saken, men nu är allt färdigt, och 9.30 börjar jag.
    Ska jobba som försäljare i butik. De kommer att utbilda mig till försäljare av arbetskläder och skor (sievi och mascot). Läskigt!! Men äntligen börjar jag komma hemifrån, otroligt skönt.
    Engla kommer att gå hos dagmamman 7.45-16 (de veckor sambon har morgon och nattskift), och 7.45-17 (de veckor sambon har kvällsskift). Dock kommer hon gå 4 dagar i veckan, så fredagarna har vi som hemmadagar. Alltså kommer jag jobba 4 dagar i veckan.
    Kändes bättre att dela upp det så, än att stressa varje dag.

    Nu har väl alla fyllt 3år? Stora barn!!

    Ska förresten till bvc med Engla 11 oktober, då får vi se hur stor hon är. Vet att hon har spräckt 1meters gränsen innan sommaren.

    Nä, dags att sova, så att man är "mänsklig" imorgon.


    Minya 050727 & Engla 070828
  • jellona0507

    Har totalt tappat lusten att skriva på nätet nuför tiden, men skriver kort här.

    Var hos läkaren med Engla idag. De gjorde försenad 3års kontroll. Visade sig att Englas syn och hörsel inte är helt som det ska. Så i februari kommer de kolla upp de båda nogrannare. Engla är ju otroligt klumpig, det skulle ju förklara en hel del.
    Dessutom ska läkaren ringa mig imorgon, då får vi se om det blir vidare utredning på varför hon växer så himla mycket på längden. Hon är ju lång, har alltid varit. Förhoppningsvis så är det så att hon växer massor nu, men stannar helt senare eller liknande.

    Jag går runt och saknar henne hela tiden då jag jobbar. Just nu vill jag bara krypa ner brevid henne, och krama henne, lyssna på henne då hon andas. Min lilla älskling.

    I lördags skadade hon sig än en gång (senast var i april då hon skadade örsnibben, så de fick sy ihop den igen). Denna gång ramlade hon ner från sin leksaksmoped (röd liten sak, som är ca 40cm hög?). Hon slog i framtänderna. Högra framtanden fick sig en sådan smäll, att den åkte upp i tandköttet. Den har börjat komma ner igen, men osäkert om den kommer ner likadant som innan. I samma veva blev hon nappfri.
    Nu tycker jag att det räcker med skador och otur för Englas del.

    Nä, måste sova, så jag kommer upp imorgon. Har väckning lite tidigare än normalt, så jag hinner mysa med Engla innan sambon kör henne till dagmamman.

    Nattinatti.


    Minya 050727 & Engla 070828
  • jellona0507

    Tjohopp.

    Jag är säällan inne på FL nuför tiden, så glömmer bort tråden.

    Här rullar livet på. Engla är ffarande lång, snarare jätte lång. Vid 3år (eller  ca 1månad efter) var hon 17kg och 106cm! Hon följer sin kurva läääängst upp. Lång tjej!
    Hon pratar massor, och utvecklas hela tiden mer och mer känns det som.Hon är pappas tjej. Hon har alltid, som mindre, varit mammig.. nu är det endast pappa som gäller. Ovant för min del!

    Engla är envis som tusan, och exploderar då och då. Tur som är, så börjar trotsen ge med sig.
    Hon dregglar inte. Dock har hon öppet bett, eller ja, det har blivit myyycket bättre. Nappen är borta helt nu! Likaså blöjan, nattblöja har vi sällan.

    GRATTIS TPIN!! 

    Jag är smått bebissjuk (eller mycket), men vi väntar. Jag är sjukskriven, och vill komma på fötter igen, innan det är dags för bebis. Sambon vill dock, mer än gärna ha en bebis, helst igår.


    Minya 050727 & Engla 070828
  • jellona0507
    The past is now skrev 2010-11-25 16:09:13 följande:
    Nu ska jag prova Lergigan mot mitt extrema illamående. Vill ju jobba och må bra så länge det går.

    Uscha, tycker synd om dig som mår illa. Jag mådde fruktansvärt dåligt under båda mina graviditeter. Fy fy fy.. trodde jag skulle gå under då. Tur som var, så gick det över med tiden. Så håller tummarna att det vänder sig för din del också, snart!
    Minya 050727 & Engla 070828
  • jellona0507
    The past is now skrev 2010-12-30 09:35:45 följande:
    Gott nytt år alla!!!! Jag jobbar 05.00-14.00.....sen ska vi göra det mysigt och växla kärleksringar vid 00.00 slaget!!
    Ååh vad mysigt!! Grattis i förskott! {#emotions_dlg.flower}

    Gott nytt år alla! Här firar vi nya året en hel timme före er där på andra sidan pölen. Vi kommer dock inte "fira", blir nog god mat och att vara hemma. Hoppas ni alla får en toppen början på det nya året, och fint avslut på detta år! Skål
    Minya 050727 & Engla 070828
  • jellona0507

    Här har vi lite trubbel med Engla. Eller ja, hon har aktid varit mega hyperaktiv, energisk och "rastlös". Nu har vi pratat med special förskole lärare. Remiss skickas till "utvecklings team". Så att vi får koll på Engla innan hon börjar skolan. Hon klarade ju inte hörseltestet vid 3år, så kan vara så att hon inte hör allt. :/ Hon har REDAN blivit retad på förskolan, kallas för dum i huvudet av de äldre barnen. Engla är ju lika stor som 5åringarna. Annars så flyter allt på som ft ska. Vi flyttar till hus 1.5. närmare sambons jobb. Ha det bäst!

  • jellona0507

    Hej hej,

    Jag har varit utan dator i evigheter, men nuså.

    Nu bor vi i hus, känns jätte konstigt. Engla börjar på nya förskolan 1 augusti. Hon hamnar bland de små, en grupp på 12 barn och 4 fröken. Så på såvis känns det bra. Engla kommer att vara äldst med sina 4år, resten är 2 och 3år gamla.

    Väntar med stor spänning på 4års kontrollen, då får vi se om Engla behöver hjälp, och isånnafall, vad hon behöver hjälp med. Hon utvecklas i rasande takt nu. Envis som få. Från att ha varit jätte mammig, så är hon jätte öppen och nyfiken nuför tiden.

  • jellona0507
    Turboplingen skrev 2011-05-25 16:21:01 följande:
    Bla en resa till finneland för att träffa fröken Sanna a.k.a jellona här =p
    Yeeey! Hjärta ska bli SÅÅÅ kul!!!

    jag har på senaste tiden märkt att Engla visst pratar bra. Hon sjunger och hittar på egna sånger. Antagligen har Engla varit hyperaktiv på förskolan, och pedagogerna bara kört över henne. Inte gett henne en chans.
    Ser fram emot nya terminen på nya förskolan. Träffade två pedagoger redan, jätte trevliga. Engla kom bra överens med barnen också.

    Här har vi planerat en hel del inför sommaren. Min mamma kommer första veckan i juli, med min moster + kusin & dennes sambo och dotter. Kommer bli full rulle då. Samt Ingela med familj, när de kommer.
    Måste besöka mumindalen, Högholmen (djurpark i helsingfors) och ev. bila upp till mormor.
    Arto har semester hela juli. Så vi har en hel månad på oss att hitta på olika aktiviteter.
  • jellona0507
    FlikkanZombie skrev 2011-05-27 09:35:51 följande:
    Haha, vaa? spindlar o skalbaggar?!
    Hörrö Sanna, kan du förklara detta?
    HAHAHAHAH!!! :D Jaaa vi har läskiga spindlar! Jag är livrädd för dom, gammalt hus!!!
    Skalbaggar kryllar det av ute, och sett ett par inne.
    Jag är liiiiivrädd för småkryp!!

    Sen så har vi 4st vuxna hamstrar + 8st små bebisar. Så kryllar av söta kryp också!
Svar på tråden Vi som fick barn i Sep 2007, vi håller fortfarande ihop!