• Cecci78

Tråden för BRIO-ägare 8

Tråden för BRIO-ägare 8

Tråden för BRIO-ägare 8
    Här är en sammanställning av några av Brios modeller på senare år. Listan är inte helt komplett, tex är inte dubbelvagnar med och inte den sprillans nya för nästa år, har inte fått hem katalogen än... Diskutera och ställ frågor!

Kombi: Är en sittvagn med en hårdlift som man kan ta ur när barnet ska börja sitta. Hårdliften följer med vid köpet.

Duo: Har en separat liggdel och en separat sittdel som man byter ut på chassit. Tillverkades tom årsmodell 2007.

Nova: Sittvagn som man använder hård- eller mjuklift til. Väger lite mindre och är lite lägre än kombin. Tillverkades tom årsmodell 2006.

Nova Classic: Sittvagn som såldes "allt i ett", insats, chassi och hjul (billigast av babyvagnarna). Kan användas med hård- eller mjuklift. Såldes 2005-2007.

Flex/Zenit: Hette tidigare Comfort och Nettie. Flexen bytte namn till Zenit 2005 och fick delvis nytt utseende. Tillverkades tom 2006.

Happy: Ny från 2007, ersatte Novan och är ganska lik den. Finns som sittvagn med hård- eller mjuklift och som duo.

Sing: Vagn med svängbara framhjul. Finns som sittvagn eller liggvagn.

Joy: Sitt-/liggvagn med svängbara framhjul.

Tridem: Trehjulig framåtvänd sittvagn. Tillverkades endast 2005-2006.

Race: En sittvagn med sovläge, framåtvänd. Mer som en sulky. Höj och sänkbart handtag, suflett ingår. Började tillverkas 2003.

Sitty: Sulky med viloläge. Framåtvänd. Brios minsta vagn. Handtaget är inte ställbart. Sufflett finns att köpa till. har funnit i "evigheter".

Senaste trådarna (nr 6 och 7) finns här:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m47805713.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m45161490.html
  • Svar på tråden Tråden för BRIO-ägare 8
  • Cecci78

Hej
    Hade glömt av att nr 7 gått ut nu... fortsätt gärna diskutera och fråga!

• lilyanna

Hej!

Jag skulle vilja veta allt positivt och negativt om brio sing!
    Funderar nämligen på att köpa en sådan till sonen som blir 6 månader snart, men undrar alltså vad ni brio-fans tycker om den?

Tacksam för så många svar som möjligt!

//Anna

Oliver 070327, Alvin 090804
  • Carrie

Jag har tittat på en Brio Race men det verkar som att det inte är lufthjul på den, är det möjligt att ta lufthjulen från det svarta teleskopchassit ( Brio Kombi 07) och sätta dem på Racen. Tycker att vagnen går så mjukt med lufthjul så jag vill gärna ha det på sulkyn oxå.
    Tacksam för svar!

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • tulle17
    Carrie skrev 2010-01-13 21:01:42 följande:
    Jag har tittat på en Brio Race men det verkar som att det inte är lufthjul på den, är det möjligt att ta lufthjulen från det svarta teleskopchassit ( Brio Kombi 07) och sätta dem på Racen. Tycker att vagnen går så mjukt med lufthjul så jag vill gärna ha det på sulkyn oxå.Tacksam för svar!
    Det går bra!
  • Cecci78
    Carrie skrev 2010-01-13 21:01:42 följande:
    Jag har tittat på en Brio Race men det verkar som att det inte är lufthjul på den, är det möjligt att ta lufthjulen från det svarta teleskopchassit ( Brio Kombi 07) och sätta dem på Racen. Tycker att vagnen går så mjukt med lufthjul så jag vill gärna ha det på sulkyn oxå.Tacksam för svar!
    jag tror jag har kvar bilden i mitt galleri på vår race med 30 cm lufthjulen, det är snyggare med de mindre men funkar ju med de stora också
  • Carrie
    Cecci78 skrev 2010-01-13 22:39:47 följande:
    jag tror jag har kvar bilden i mitt galleri på vår race med 30 cm lufthjulen, det är snyggare med de mindre men funkar ju med de stora också
    Tack för svaret, det blir nog en race för oss.
    Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • Flora77

Hej!

Har köpt mig en begagnad Brio Nova och de punkteringsfria hjulen är fulla med grus. Inget som försämrar prestandan men det låter ju så Är det någon som har tips på hur man kan tömma dem? Bild på vagnen/däcken finns i mitt galleri.

Undrar också om man kan använda alla Happys klädslar till Novan?

• Cecci78
    Flora77 skrev 2010-01-15 18:48:18 följande:
    Hej!Har köpt mig en begagnad Brio Nova och de punkteringsfria hjulen är fulla med grus. Inget som försämrar prestandan men det låter ju så Är det någon som har tips på hur man kan tömma dem? Bild på vagnen/däcken finns i mitt galleri.Undrar också om man kan använda alla Happys klädslar till Novan?
    Det har jag också råkat ut för, det går inte tömma dem! Jag mailade med Brio fram och tillbaka ett par gånger, det var nämligen en här på Fl som fått det som en reklamation (jag nmnde förstås inte att jag köpt vagnen beganad...) Men när jag började prata om reklamation slutade de svara... seriöst va!?

Jag ska se om jag har kvar mailen och adressen jag skickade till, vore ju bra om du också påpekade detta för Brio.

Du kan iaf använda Happybs klädslar fram till 09 men årets är jag inte säker på hur det är med.
  • Flora77

Tack för svaret! Det var synd att de inte går att tömma men jag får väl vänja mig vid ljudet. Sambon stör det inte så det är väl jag som är pjoskig Vagnen är en -06:a som jag köpte för 600 kr så jag är väldigt nöjd ändå men eftersom den var så billig kan man ju kosta på sig ett par nya hjul om de är till bra pris. Kan man köpa nya hjul till? 

Kan rekommendera Panduros textilfärg "Palett" om det är någon som köper en begagnad vagn som blivit solblekt. Det mörkblå på vår suflett var väldigt solblekt på vissa ställen men jag blandade till en bra nyans och svampade på så nu ser den jättefin ut. En bra grej om vagnen är billig och fin i övrigt

• Cecci78
    Flora77 skrev 2010-01-16 08:30:44 följande:
    Tack för svaret! Det var synd att de inte går att tömma men jag får väl vänja mig vid ljudet. Sambon stör det inte så det är väl jag som är pjoskig Vagnen är en -06:a som jag köpte för 600 kr så jag är väldigt nöjd ändå men eftersom den var så billig kan man ju kosta på sig ett par nya hjul om de är till bra pris. Kan man köpa nya hjul till? Kan rekommendera Panduros textilfärg "Palett" om det är någon som köper en begagnad vagn som blivit solblekt. Det mörkblå på vår suflett var väldigt solblekt på vissa ställen men jag blandade till en bra nyans och svampade på så nu ser den jättefin ut. En bra grej om vagnen är billig och fin i övrigt
    Ja man kan köpa barn hjul, kostar ca 1000 för 4 st tror jag. Eller så kan man ju köpa en beg med lufthjul, byta hjulen o sen sälja den ena vagnen med de hjulen med grus i.
Svar på tråden Tråden för BRIO-ägare 8