• hundpuss

Torr hud i ansiktet, det blir fult när jag sminkar mig!

Jag använder en helt vanlig ansiktscreme köpt på Apoteket som även kan användas på resten av kroppen. (Har känslig hud, torr och blir lätt irriterad.)

Men när jag sminkar mig ser man verkligen hur torr hund jag har, speciellt på kinderna. Sminket lägger sig som en fasad över, men det torra syns igenom.
    Jag kan inte förklara det bättre, men det ser inte klokt ut. Någon som varit med om liknande och kan tipsa om en bra ansiktslotion? (Gärna parfymfri).

• Svar på tråden Torr hud i ansiktet, det blir fult när jag sminkar mig!
  • Puss och Kram

Jag är väldigt anti apotekets krämer eftersom de innehåller en jäkla massa konstiga ämnen...

Í ditt fall skulle jag peela ansiktet och sen dränka in det i en tunn olja så hunden får "släcka törsten" innan jag smörjer in det med lotion.

Jag använder själv dermanord.se hudvårdsserie, den är svensk  och innehåller naturliga ingredienser med mycket oljor från växtriket. Den är inte speciellt dyr heller för att vara en salongskräm.

Nu på vintern när det är så här torrt och kallt så använder jag deras faceprotection samt sonens babyolja blandat och jag har supermjuk och fin hy utan att se oljig ut. När sommaren kommer så byter jag till refining lotion eftersom jag har blandhy i normala fall.

Lycka till med din vinterhy!

• Puss och Kram

Hälsokost har också bra serier om du vill gå till en butik och kika och få råd.

Det handlar också om rengöring. Man bör absolut inte torka ut ämnen med tvålprodukter.Jag har en rengöring med olivolja som återfettar huden samtidigts som den tar bort smuts.

Helosan, det är ju den bönderna har att smörja kospenar och luktar apa, samt är alldeles kladdig, hur står du ut att ha den i ansiktet? 

• hundpuss

Tack för tipsen!

Jag har gjort en peeling ,men ska prova igen, och med era tips!

Tusen tack!

• ängelenfrånovan
    Puss och Kram skrev 2010-01-13 00:04:33 följande:
    Hälsokost har också bra serier om du vill gå till en butik och kika och få råd.Det handlar också om rengöring. Man bör absolut inte torka ut ämnen med tvålprodukter.Jag har en rengöring med olivolja som återfettar huden samtidigts som den tar bort smuts.Helosan, det är ju den bönderna har att smörja kospenar och luktar apa, samt är alldeles kladdig, hur står du ut att ha den i ansiktet? 
    Hahaha :) en liten klick gå alldeles utmärkt , har inte upplevt att den luktar illa heller
  • Mrs Charles

Jag har samma problem, såg att Make up Store har en foundation som är oljebaserad som är till för de som har torr hy. Funderar på att testa den, även om jag nu inte är ett så jättestort fan av deras produkter i övrigt.

• Mrs Charles
    Puss och Kram skrev 2010-01-13 00:01:42 följande:
    Jag är väldigt anti apotekets krämer eftersom de innehåller en jäkla massa konstiga ämnen...Í ditt fall skulle jag peela ansiktet och sen dränka in det i en tunn olja så hunden får "släcka törsten" innan jag smörjer in det med lotion. Jag använder själv dermanord.se hudvårdsserie, den är svensk  och innehåller naturliga ingredienser med mycket oljor från växtriket. Den är inte speciellt dyr heller för att vara en salongskräm.Nu på vintern när det är så här torrt och kallt så använder jag deras faceprotection samt sonens babyolja blandat och jag har supermjuk och fin hy utan att se oljig ut. När sommaren kommer så byter jag till refining lotion eftersom jag har blandhy i normala fall.Lycka till med din vinterhy!
    Tunn olja, kan man använda barnolja då? *noll koll*
  • hundpuss

Babyolja (Barängens om jag inte minns helt galet?) brukar jag ju ha i vattnet när jag badar, den tycker jag är kanon.
    Kan man prova o ta lite av den i ansiktet när man duschat kanske? Nån expert som provat? {#lang_emotions_dreamer}

Helosan funkar säkert att ta på de torraste partierna, jag störs inte av lukten har använt den förr till mina tatueringar.

• Puss och Kram
    Mrs CkE skrev 2010-01-13 00:14:03 följande:
    Tunn olja, kan man använda barnolja då? *noll koll*
    jag använder ofta jojobaolja, men dermanords barnolja har det blivit nu  när jag smöjer sonen som också är torr på kroppen. Den är inte lika tunn, men den förvinner in i huden nu på vintern så det gör inget.

Barnängens olja är det en jäkla mass konstigt i som lägger sig som en hinna, däremot hade vi glömt min neccesär på vår semester i dec och jag fick skrapa ihop nåt på en ica. Såg då att liberos barnolja innehåller bara naturliga ingredienser, så den använde jag i ansiktet  för jag använder INTE krämer med mineraloljor i vilket baa finns på såna butiker...
    Men man behöver inte mycket olja, ta lite när man klivit ur duschen ex så kan man smörja in det tillsammans med lite vatten man har kvar i ansiktet... oljan glider lättare då och man får man både fukten och oljan i hyn istället för att först torka bort vattnen...

Hälsokost har oljor, gå dit och fråga om du inte vill gå till en salong och få råd. Säg att du vill ha produkter med naturliga oljor, ej mineralolja.
    Vaselin eller lypsyl är ett exempel på detgrejor med mineraloljor, du är mjuk om läpparna tills det är borta och då är du lika torr igen... naturliga oljor går in i huden och håller det mjukt även när det torkat på ytan...

Ska bli spännande att se om din hy blir bättre, men i början kan det bli ett jäkla smörjande innan huden är mättad...
  • Puss och Kram
    ängelenfrånovan skrev 2010-01-13 00:12:02 följande:
    Hahaha :) en liten klick gå alldeles utmärkt , har inte upplevt att den luktar illa heller
    ok, ja alla är vi olika, jo lite skunk luktar den allt Men hittar man nåt som funkar för en själv så är det toppen.
Svar på tråden Torr hud i ansiktet, det blir fult när jag sminkar mig!