• Newbasic

Hur gör ni??

Hej alla föräldrar där ute, jag har ett problem! Min son som är 2 år sliter av sig vantarna HELA tiden, och det börjar bli lite tjatigt, under en promenad eller dag ute i snön så får jag plocka upp dessa eviga vantar ungefär 50 gånger. Har ni några lösningar som ni kan dela med er?

Mvh Anna

• Svar på tråden Hur gör ni??
  • sweetaly

skippa vantarna, han inser (forhoppningsvis) sedan sjalv att det ar kallt om handerna och fragar efter dem.

• Newbasic

Jo det är ju ett alternativ, men förra veckan då det va så himla kallt så går det ju inte..

• sweetaly

Han kommer inte att forfrysa fingrarna. Hur tjurskalliga barn an kan vara sa har aven de granser for vad de utsatter sig sjalva for. (om han inte lider av ngn sjukdom tex den da inte kanner smarta)

annars kan ett tips vara att satta fast ett snore i dem och late det kopa inne genom jackan till andra vanten (som bebisvantar) sa att de inte aker i backen iaf om han tar av dem

• Newbasic

Har ni nån erfarenhet av såna dära klämmor som man sätter fast vantarna på jackan o vanten? Hjälper de?

• vittra

Tom vuxna kan förfrysa fingrarna så det där tycker jag ärligt talat är en idiotisk idé!

Det finns ju spännen man kan köpa för att klämma fast vantarna har jag sett. Man kan också sätta gummisnoddar, eller som sagt sy fast snöre mellan vantarna som man trär in under som man brukar ha till bebisar. Man kan också ta sånna här långa rejäla vintervantar som går nästan över hela armen, och sätta dom UNDER overallen istället. Det försvårar nog för barnet rejält om det fortfarande är intressant att ta av vantarna.

Annars kan man ju fundera över varför han tar av dom, förmodligen för att han vill kunna ha ett bra grepp? Kanske införskaffa andra vantar som ger bättre greppmöjligheter? Eller är de obekväma?

• Newbasic

Vittra, ja jag känner samma sak, jag låter honom inte vara tan vantar en längre stund då han tycker det är kallt.. men grejen är att jag vet om flera andra barn som är likadana...

Han har olika vantar o gör likadant med alla...

• Mirilla

Hade samma problem. Vi köpte vanthållare (såna spännen) som vi satte fast i tröjan under jackan, Satte på vantarna och sen jacka/overall utanpå. Det har fungerat faktiskt. Hon blir fortfarande kall om händerna trots vantar (så har det alltid varit), men det är bättre än utan vantar i alla fall. sätter vi på vantarna utanpå jackan är det kört igen.

• Newbasic

Okey.. ingen annan som har andra lösningar då?

• vittra

Har ni testat med vanthållare då??

• Newbasic

nej jag ska göra det tänkte jag...

• sweetaly
    vittra skrev 2010-01-13 09:45:12 följande:
    Tom vuxna kan förfrysa fingrarna så det där tycker jag ärligt talat är en idiotisk idé!Det finns ju spännen man kan köpa för att klämma fast vantarna har jag sett. Man kan också sätta gummisnoddar, eller som sagt sy fast snöre mellan vantarna som man trär in under som man brukar ha till bebisar. Man kan också ta sånna här långa rejäla vintervantar som går nästan över hela armen, och sätta dom UNDER overallen istället. Det försvårar nog för barnet rejält om det fortfarande är intressant att ta av vantarna.Annars kan man ju fundera över varför han tar av dom, förmodligen för att han vill kunna ha ett bra grepp? Kanske införskaffa andra vantar som ger bättre greppmöjligheter? Eller är de obekväma?
    men det ar klart att man kan forfrysa fingrarna men innan det hander sa kanner man ju faktiskt att det ar valdigt kallt och da reagerar barnet!
    ar uppfodd i norra sverige och denna taktik har fungerat pa manga barn...
  • Isasnell

Min dotter gjorde likadant, men så köpte vi Everest vantar på stadium, de är lite längre i skaftet och så är det en lång kardborrerem som man snurrar runt handleden. De sitter jättebra och hon försöker inte ens längre få av dem. De rekommenderas! Kostar 199kr om jag minns rätt.

• m med tre stjärnor

långa vantar - under overallen - som har rätt hård resår längst ner.
    Så har jag lyckats med fyra ungar;)

• Leo1977

Didriksson har täckvantar som går lite längre upp och som har en resår med kardborre runt handleden. Super! Vi har sådana och de sitter jättebra på. Vår son lyckas inte få av dem själv!

Hälsningar Maria
  • Newbasic

Okey.. jag får kika på det.. så tråkigt när vantarna lltid åker av..

Finns någon som har andra lösningar?

O finns det verkligen ingen annan än jag som har det så..?

• vittra

Jo vi hade ju problem, särskilt förra vintern men då löste vi det med gummisnoddar. Det var en akut lösning men det fungerade så vi fortsatte så. I år har vi problem med ett av hennes par vantar, hon tar alltid av dem. Men när vi köpte sånna långa som jag tipsade om (som också leo1977 nämner) så är det inget problem. Man får väl försöka hitta individuella lösningar, alla barn är ju olika också och du får väl undersöka vad som funkar för just ditt barn.

Svar på tråden Hur gör ni??