Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Förort till Göteborg

Ska köpa hus utanför Göteborg, har hört mycket om sämre förorter med droger, kriminalitet mm. själv vet jag ingenting eftersom jag kommer från en annan stad. Vi vill bo max 3 mil från Göteborg, gärna i någon tätort till en mindre stad med bra komunikationer då jag blir utan bil på dagarna när mannen jobbar, är mammaledig.
    Är så orolig att vi ska välja fel område och ångra oss sedan. Tacksam för svar

• Svar på tråden Förort till Göteborg
  • Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2010-01-13 10:17:36 följande:
    Jag skulle personligen ALDRIG flytta till Hjällbo, Hammarkullen, Bergsjön, Kortedala, Angered.Då hade jag hellre valt Mölndal, Billdal eller Kungsbacka!
    Ja men dessa förorter hör väl till Göteborgskommun utan Mölndal och Kungsbacka som är egna kommuner, jag hade tänkt mig lite mer utanför. Men kungsbacka är väl bra eller?
  • Anonym (Orolig)
    LokesMamma84 skrev 2010-01-13 12:07:03 följande:
    Fin natur, spännande historia, charmiga hus. Riktigt vackert i gamla delen utav kungälv med fästningen som granne. Fästningen har en lång och intressant historia bakom sig.Havet ligger nära (Marstrand, Tjuvkil, Aröd etc.)
    Någon som vet hur det är bortom Partille, Lerum, Floda, och Gråbo?
  • Anonym (Orolig)
    JLL skrev 2010-01-13 17:06:16 följande:
    Jag tänker också på det, alltså att jag inte vill bo på fel sida med tanke på trafiken. Sen är det också viktigt för oss att området är barnvänligt och bra, dvs inte mycket kriminalitet och så.
    Vi har tittat på hus i Partille, Gråbo och Floda. Hus i Gråbo och Floda är något  billigare än Partille. Jag tror att det tar 20 min. med bil
  • Anonym (Orolig)
    Sylten skrev 2010-01-13 17:50:27 följande:
    Bor utanför Gråbo, mot Göteborg och har ca 2,5 mil in till Göteborg. Tar ca 25 min med bil och det går finfint med bussar enligt mig.
    Ok, har du bott där länge? är det bra där i övrigt, menar barnvänligt och så? Både Gråbo och Floda har ett litet centrum med lite affärer mm. Vilket av de tätorten är lugnast, har hört att det är lite stökigt, har jag fel?
  • Anonym (Orolig)
    JLL skrev 2010-01-13 19:34:32 följande:
    Gråbo är det brötigaste delen av Lerum (t.ex. brann högstadieskolan ner där för något år sedan). Floda är mycket lugnare. Jag bor i Gbg och jobbar i Floda och pendlar med tåg åt det hållet varje dag. Visst kommer det vara lite tajt i rusningstrafik precis vid avfarten till Tingstadstunneln i rusningstrafik om du åker bil Floda - Gbg, men det är inte lika illa som om du ska över/under älven.
    Ja, jag har läst lite i Lerumstidning om såväl Gråbo och Floda, även Stenkullen att det hade brunnit i en kulturskola där. Även att det finns droger i Lerum och runt omkring. Samma om Ale kommun. Det verkar hända saker överallt därför är jag lite förvirrad. Vet inte var vi ska flytta.
  • Anonym (Orolig)
    JLL skrev 2010-01-13 20:22:28 följande:
    Stenkullen är lugnt, vad jag vet. Sedan tror jag tyvärr att man kan få tag i droger i alla kommuner i närheten av Gbg (Partille, Ale, Mölndal, Lerum, Härryda). Så länge man inte bor på torget i kommunens centrum är det säkert lugnt ur boendehänsyn. Jag slår ett slag för Partille eller Lerum (Floda) jag.
    Tack! Jag har varit i Lerumscentrum och tycker att det är jätte mysigt :)
  • Anonym (Orolig)
    Sylten skrev 2010-01-13 21:30:45 följande:
    Vi bor inte i själva samhället utan utanför och är väl inte inne i Gråbo så ofta.. Inte i Lerum heller för den delen. Men jag vet att det som sagt brann skolor här för ett tag sen.. Själva centrum i Gråbo är litet o ganska trist.. Vi fastnade för naturen runt omkring..
    Jag tycker också centrum i Gråbo är litet, även i Floda men som du säger är det mycket natur och fint runt omkring.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2010-01-13 22:20:14 följande:
    Vi bor i Ytterby! Trivs hur bra som helst! Tillhör Kungälvs kommun men ligger väster om E6:an. Tåget till Gbg tar 17 min. och går en gång i halvtimmen eller en gång i timmen beroende på när man åker. (Ytterby är ganska litet så det tar nog max 20 min att gå till tåget överalltifrån). Med bil tar det 20-30 min till Gbg, max 10 min till Kungälv och ca 20 min. till Marstrand. Här finns inga butiker men vc/mvc/bvc, öppen förskola, apotek, 0-9 skola, bibliotek, stormarknad, några pizzerior och lite andra småaffärer.Lycka till med husletandet!
    Tack för all information {#lang_emotions_smile}
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Orolig) skrev 2010-01-13 22:36:23 följande:
    Tack för all information
    Jag märker att många gillar Kungälv
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (oxå) skrev 2010-01-14 10:29:14 följande:
    Generellt är väl  allt åt syd och sydväst bättre än nord nordost. Österut är väl Mönlycke säkraste placeringen. Mkt bättre rykte än Landvetter. Öjersjö är fint och dyrt men man kan hitta radhus och renoveringsobjekt. Tänk på att köpa där huset ökar i värde och inte tvärtom. Gråbo skulle jag nog inte satsa på.
    ok, hade du satsat på Lerum överhuvudtaget? eller Ale kommun?
  • Anonym (Orolig)
    Karmen skrev 2010-01-14 11:14:41 följande:
    Har Landvetter dåligt rykte? Husen där är svindyra ju... Vi var på visning där i ett jätte gammal hus, trots det gick det på en halv miljon över utgångspriset
    Har aldrig hört att Landvetter har dåligt rykte...
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (oxå) skrev 2010-01-14 11:27:52 följande:
    Lerum ja - Ale definitivt inte! Nej, det skrev jag inte - jag skrev att jag som inflyttad har hört mkt mer väl om Mölnlycke, Öjersjö än om Landvetter. Men allt är ju så relativt. Men som sagt - jag är oxå inflyttad och går på de intryck jag fått.
    Varför inte Ale kommun? det har ett fint litet centrum men har hört negativt om Ale också...
  • Anonym (Orolig)
    Karmen skrev 2010-01-14 19:23:49 följande:
    Hej!Vad roligt att du trivs i Gråbo, vi har köpt hus i lekstorp men flyttar inte förrän i april. Jag känner ingen i området men vi har tittat på flera hus där sen i somras och fastnade för området. Vi bor nu i centrala hisingen och vill komma bort från stan.Jag har hört att det kan vara lite stökigt i Gråbo men knappast värre än Hisingen kan jag tänka mig. Roligt att dt är mycket barn då jag själv har 4.
    Någon som vet vilka områden i partille som är bra?
  • Anonym (Orolig)
    Ord blind skrev 2010-01-13 22:00:12 följande:
    Inte Floda. Bonnigt. Partille är fint. Jonsered kanske? Lite billigare än Partille men ändå nära. Lerum är fint. Vissa delar av Mölndal kan vara lite "wt" men det finns jättefina områden där. Landvetter är annars helt ok. Tar 15 min med bussen in till stan. Mölnlycke är också jättefint och med närheten till sjön. Tar tio min in till Gbg.
    något som vet något område i partille som är bra?
  • Anonym (Orolig)

Tack för alla svar ; ) tar gärna emot fler tips på bra alt. mindre bra områden.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Göteborgare) skrev 2010-02-01 23:04:05 följande:
    Jag får ångest av Surte, Bohus, Nol, Älvängen... Har varit där en hel del eftersom jag har kompisar där, men drar en suck av lättnad varje gång jag åker därifrån. Tycker det är sååå tråkiga och deprimerande områden, fast naturen är fin och allt. Men jag vet att Ale kommun satsar rätt rejält på sina invånare med mkt resurser på förskola och skola, där finns fina hus till bra priser nära Gbg. Det hjälps inte för min del, jag får panik av hela Götaälv-dalen, vet inte om det är för att det ligger precis vid älvkanten eller...
    Jag håller mig dig, tycker Surte speciellt är trist, likaså Nol, Nödinge däremot är lite roligare, mycket affärer i alla fall.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (men gud..) skrev 2010-02-26 09:07:53 följande:
    jag har bott i hammarkullen hela livet o trivs jättebra=) har två barn oxå..va e det ni tror e så hemskt med att bo i angered?? fy fan skulle aldrig vilja bo i torslanda iaf bara överklass där.. börjar nästan tro att ni e lite smårasister ..hmmm kan det vara så kanske??
    Jag har vänner i hammarkullen som trivs bra men  har dock fått problem med barnen i tonåren, själv skulle jag inte se mina barn växa upp där eftersom det är ett område som är väldigt utsatt och det är ju barnen som drabbast värst. Men det handlar inte om rasism.
Svar på tråden Förort till Göteborg